Sarah & Marcus mamma Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 mat, soving på dagen og legging på kvelden?
Har to herlige gutter! Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Det lurer jeg også på, her mater jeg vel 3 ganger om natten og hver 2 time ca ellers... Mini sover vel hver annen time men fra 16 til 18 er han våken slik jeg prøver å innarbeide rutine til legging i 18 tiden...men det er vanskelig..pupper og pupper men bruker flere timer vi...av og til sovner han oger flink andre ganger gir jeg opp og legger han når jeg leggermeg i 22-23 tiden...
Oktober-barn Skrevet 25. januar 2010 #3 Skrevet 25. januar 2010 Vi legger småen ca kl. 19, så sover han til 06-07, med 3-4 ammemålltider. Men han har kun 3 hviler på dagen, og alle varer kun en halvtime. Helt rart, han våkner akkuratt når det har gått en halvtime, på minuttet!! Så jeg føler han ikke sover mye på dagtid, har aldri gjort det. Men han smiler og er fornøyd ellers. De siste to ukene har begynnt med å hylgrine når han blir trøtt på dagtid. Vi må legge han i vognen og vogge han i søvn mens han hylgriner. Dette skjer hver gang på dagtid, men aldri om kvelden. Har prøvt å legge han rett før han blir overtrøtt, men det hjelper ikke, han hylgriner allikevel. Håper dette bare er en fase han må igjennom, for det er litt slitsomt syns jeg. Men kan vel egentlig ikke klage siden han er så sflinke om kvelden/natten. men det hadde vært fint hvis han sov litt mer på dagtid slik at jeg kunne fått gjort litt mer. Ellers spiser han ca 4 hver time på dagtid.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Ella blir snart 4 mnd, men skriver likevel Etter 2 mnd med mye styr, skriking, spiser lite osv, begynner ting endelig å komme i rutine. Hun står opp i 7 halv 8 tiden, spiser og er våken til ca 9. Da sover hun en times tid. Kl 10 spiser hun igjen. Ca 11 legger jeg henne i vogna på verandaen og da sover hun til ca 13.30. Spiser og er våken ca 2 timer. På ettermiddagen sover hun en halv time - time for så å legge seg for natta kl 19. Spiser da siste måltid (ingenting på natta). Trenger aldri å bysse eller trille på vogna, hun sovner av seg selv. Vi har en himmelsk rutine
Sistah*G07*J09* Skrevet 26. januar 2010 #5 Skrevet 26. januar 2010 enda 2uker til snuppa blir 3mnd. Har enda ingen faste rutiner helt enda, men dagene er tilnærmet like. kl.08-09 får pupp på sengen, så morgenstell og så litt leking/våkentid. Sovner stortsett en time etter vi har stått opp, sover da til ca kl.12. Får mat på nytt, litt våken igjen og sovner stortsett rundt halv to. Sover da en times tid, å får mat igjen ca kl.15. Er da våken en god stund. Får mat igjen i ca kl.18, sover etter det. Sover da til ca. kl.19:30. Er så våken litt og vi begynner med leggerutinen (pysj og ny bleie) når hun begynner å vise tegn til tretthet igjen
Sistah*G07*J09* Skrevet 26. januar 2010 #6 Skrevet 26. januar 2010 sover da hele natten uten mat fra kl.21-22 til kl.08-09
-------- Skrevet 26. januar 2010 #7 Skrevet 26. januar 2010 Dagsovingen varierer fra mange små dupper, til to store. Hun sover sjelden etter kl 17.00 på ettermiddagen. Stort sett sover hun siste duppen frem til 16.30. Nå storebror setter seg til å se barnetv kl 18.00, tar jeg eller pappaen med vesla på badet, så får hun ett langt og godt kveldsbad. Får litt kose og massasje på stellebordet etterpå. Så på med pysjen. Sitter litt på fanger, koser før hun får pupp også bærer vi henne på soverommet, legger henne i senga si. Putter i smokken, og stryker bamsen litt i panna. Også er hun borte vekk.. Hun sover da alt fra to til seks timer før hun våkner igjen - stortsett sover hun til midnatt, da jeg legger meg. Får pupp, sover så til 0400 ny pupperunde også sover vi til 07-08 tiden.
-------- Skrevet 26. januar 2010 #8 Skrevet 26. januar 2010 ps hun blir 3 mnd om noen få dager. Og disse rutinene har kun vart 1,5 uke ca..
AngryBird Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Har egentlig ingen fastspikrede rutiner enda. Vi står opp sånn i 9-11 tiden. Noen ganger sover hun så godt at jeg står opp først og får gått på badet, spist frokost og fyra opp i stua før hun våkner. Hun spiser pupp med 4-5 tmers mellomrom, litt oftere om kvelden. Er som regel våken i 1-3 timer og sover litt her og der på dagtid. i vogna, voga eller i sjalet alt ettersom hva som passer best der og da. Legger henne i senga si i 23 tiden da jeg selv skal legge meg. Moier seg da godt tilrette med sutt, koseklut og en liten krokodillebamse. Senga hennes står ved siden av dobbelsenga så jeg ligger ved siden av og passer på at sutten ikke detter ut. Når hun sovner går jeg ned oi stua og slukker lys osv og går på badet. Spiser hver 3-6 time i løpet av natta og sovner fint etter hvert måltid. Rotete skrevet det her, men så er dagene ganske rotete og, men vi tar det som det kommer:)
Mammamø! Skrevet 26. januar 2010 #10 Skrevet 26. januar 2010 Her er jenta mi bare 9 uker, men vi vil gjerne ha inn rutiner tidlig, så prøver så godt vi kan. Hun våkner i 10 tiden, får pupp og er våken i 1-2 timer til vi går ut. Sovner da i vogna eller bilen og sover da i enten i ca. 2 timer, får pupp og er våken en time og sover videre til ca 18, eller sover i 4 timer, er våken en time da ( rundt 16), og prøver da å få henne til å sove igjen, sånn at hun våkner rundt 18-18.30. Får pupp, så er hun våken i 2-3 timer før det er kveldsstell- pysj, ren bleie og pupp i mørkt rom. Så legger vi henne i sengen sin på vårt rom, og da er det skriking i alt fra 10 minutter til 2 timer. Er der for henne og trøster, bysser og klapper, men hun får ikke "stå opp og komme ned i stua igjen. Når hun sovner hender det hun sover i 8 timer uten mat, eller hun våkner 1 eller 2 ganger i løpet av natten for mat. Har tenkt å justere leggetiden etterhvert sånn at hun legger seg ca 18.30. Vekke henne et kvarter tidligere fra siste lur og legge henne et kvarter tidligere for hver dag. Men nå passer det bra at hun sover på ettermiddagene, sånn at storebror får litt fokus.
Romeren Skrevet 26. januar 2010 #11 Skrevet 26. januar 2010 Hvordan får dere de til å sove hele natta uten mat? Her våkner han (født 21. november) klokka 03.30 hver natt (sovner rundt 21.30-22.00), men de siste nettene virker det ikke som om han spiser så veldig når han først våkner. Han våkner også rundt 07, og i går spiste han så og si ingenting på dette tidspunktet (bare sovnet med en gang han kom over i senga vår). Lurer på om han egentlig ikke er sulten, men bare våkner av gammel vane. Har dere hatt en slik "overgang", og hvordan løste dere det i så fall?
Mammamø! Skrevet 26. januar 2010 #12 Skrevet 26. januar 2010 For oss er dette tilfeldig. Er glad for at hun kan sove så lenge, og hun er blitt en en tjukk liten baby, så jeg trenger ikke vekke henne for at hun skal spise. Før vi startet disse rutinene lå hun ofte hele kvelden ved puppen, og da fikk hun jo fylt seg opp skikkelig med fet melk. Da sover de jo lenger. Likevel vil jeg tro det er vanligere med et nattmåltid eller to når de er under 6 mnd og ikke har begynt med grøt enda.
Tigerpote Skrevet 26. januar 2010 #13 Skrevet 26. januar 2010 Vi har ikke rutiner vi:) Men er b-mennesker både mor og datter. Hun legger seg mellom 20-23, sovner mellom 20-3, selv om det er svært sjelden at hun er våken etter klokken 00. Vil sjelden ha nattmat, sover helst til minimum kl seks. I går sovnet hun ved 23-tiden, og våknet ved 8-tiden for å få mat:) Legger henne somregel igjen etter det første måltidet. Litt for lat til å stå opp klokken 8 når vi ikke må... Luxus! Her tar vi ting som de kommer. I kveld la jeg henne nå, fordi jeg ville kose med henne. Sov dessuten fra 17.30-21 (!) på verandaen, så får se om hun sovner nå. Hun ammer når hun vil, en sjelden sjelden gang er det annenhver time, men ellers kan det gå 3 timer imellom, også mer. Det hender seg at jeg tilbyr pupp uten at hun viser tegn til det også. Hun er lang og slank, men med deilige "armbånd" og valker på bena! Hun ligger i øvre normal på lengde og vekt, så trenger ikke vekke henne om natten for mat. Hun er 3 mnd i morgen:=) *elsker den lille damen*
Romeren Skrevet 27. januar 2010 #14 Skrevet 27. januar 2010 Vet du, av og til lurer jeg også på hvorfor jeg legger han rundt 21.30, siden han våkner konsekvent klokka 03.30 hver natt... Jeg får jo likevel bare rundt 3-4 timer sammenhengende med søvn! Hadde jeg gjort som deg, Tigerpote, og lagt han sammen med oss, hadde jeg kanskje fått 6 timer jeg også.. Æsj. (Samtidig synes jeg det er litt dumt å begynne å endre på rutinen nå.) En positiv ting med det er at jeg og kjæresten får litt alene-tid, og jeg får muligheten til å ta meg et glass vin!
Tigerpote Skrevet 27. januar 2010 #15 Skrevet 27. januar 2010 Nei, jeg legger henne ikke sammen med meg, jeg er nattens dronning! Hun legger seg først, i egen seng, jeg tør ikke å sove med henne i senga. Har gjort dt kun et par ganger på morgenen, når vi bare har dormet litt. Det hender faktisk at jeg våkner og tror at jeg har ligget henne flat, og jeg leter desperat etter henne i senga hehe... Men hun ligger jo i senga si of snorker hun...
Romeren Skrevet 27. januar 2010 #16 Skrevet 27. januar 2010 Hehe, jeg mente ikke sammen med deg egentlig, burde skrevet Samtidig med deg Men ser jo nå at det ikke er tilfelle uansett! Jeg er også redd for å ha han i senga mi når jeg sover. Hadde han en del der i begynnelsen, men det ble litt for mange tilfeller hvor jeg dro dyna over han og han ble kjempesvett...
Gjest eelis+kian Skrevet 27. januar 2010 #17 Skrevet 27. januar 2010 Hvordan jobber man inn rutiner egentlig? Tenker da spesielt på søvn. Man kan jo ikke legge ungen klokka 20 hvis den ikke er trøtt da, så hvordan får man en rutine på sånt? Både dagsoving og "nå er det natt"... Min sover nemlig bare litt og litt på dagtid (det kommer mye an på hva jeg gjør for å få han til å sove), og tar aldri natta til et fast tidspunkt på kvelden. Hjelp!
ett til! Skrevet 27. januar 2010 #18 Skrevet 27. januar 2010 eelis+kian min sønn på snart 4 uker er også slik som din,sover egentlig ikke lange dupper på dagtid,bare dormer litt(om han ikke ligger i vogna da,da sover han godt)men dette er egentlig ikke noe problem. han blir ikke overtrett iallefall når han sover så mye av og på, og dette fører til at han er en rolig baby:) men selv om han er så liten så har jeg begynt å legge han rundt 20 tida,for da ser jeg at han begynner å bli trett (finner ikke roen, gråter litt etc) jeg gir han mat for å fylle han mest mulig opp og så legger jeg han i senga si på soverommet vårt. dette har gått veldig bra så langt,han sovner som regel med en gang. men jeg tror han merker at vi ikke har lagt oss,for han kan våkne etter to timer igjen,men da gir jeg pupp på soverommet,slik at han skal begynne å skjønne at dette betyr natta,at nå skal han sove. tror at han synes det er godt å finne roen i et mørkt og litt kjølig rom, det føles sånn iallefall:) det er bare å prøve seg fram! lykke til!
Gjest eelis+kian Skrevet 27. januar 2010 #19 Skrevet 27. januar 2010 Hehe, da min var 4 uker sov han og ;-) Jeg har prøvd det meste, men søvn-problemene våre skyldes nok manglende rutiner. Jeg har prøvd så mye rart uten suksess at jeg har konkludert med at feilen må ligge der, så da får jeg igjen for å gjøre ting i babyens tempo og ikke være sta nok selv. Blæh.
Romeren Skrevet 27. januar 2010 #20 Skrevet 27. januar 2010 Ja, si det... Det er vel litt bare å bestemme seg, tror jeg..? Gutten vår på 2 måneder blir trøtt etter en time og halvannen med våkentid, og dermed virker det greit å legge han på kvelden etter at han vært oppe en stund. I kveld sovnet han før 21.00 faktisk, da hadde han vært oppe siden rundt 19.00. Her sover han mye bedre når Alt av stimuli er borte (men litt bakgrunnstøy godtar han), og dermed aller best der det er mørkt. På dagen sover han litt nå og da, har vanskeligere for å finne roen da, og jeg må løpe og dytte inn smokken hele tida... Men unger er forskjellige! (Og min er bare 2 måneder, så det kan endre seg en del framover...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå