Tyren78-09+12 Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Hva er forskjellen egentlig? Eventuelt fordeler/ulemper med de? Samme pris i begge? Så usikker på dette, men snart må man jo søke. Håper noen vet/har erfaring med begge og kan gi meg et tips/råd!
_Løvemamma_ Skrevet 25. januar 2010 #2 Skrevet 25. januar 2010 Jeg har jobbet i en del barnehager (jobbet bla gjennom ett vikarbyrå i ett års tid), og har lagt merke til at den viktigste gjennomgående forskjellen på private og kommunale bhg er at de private er mye flinkere til å ta vare på sine ansatte. Dette gjør at de ansatte trives bedre og derfor er flinkere å jobben sin, noe barna har store fordeler av. Det er ikke dermed sagt at ansatte i kommunlale bhg er dårligere i jobbe, men med dårligere arbeidsforhold er det vanskeligere å yte sitt beste. Dette er jo bare mine generelle observasjoner, og gjelder slett ikke alle. Det kan nok være lurt å prøve å komme i kontakt med foreldre som har barn i de forskjellige bhg du vurderer, ev avtale at du kommer på besøk en dag i åpningstide å ser hvordan hverdagen i bhg er
Tyren78-09+12 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2010 Takk for svar! Ja det kan jo være noe i det.. vet det er en privat bhg i nærheten her som jeg har hørt skal være bra. Satse på at de har plass da
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 25. januar 2010 #4 Skrevet 25. januar 2010 Tja.... Vet ikke helt om jeg er enig med løvemamma der... I kommunale bhg vet man iallefall at de har lover og regler å følge, det er ikke alltid de gjør i private bhg... Dessuten mener jeg at i en kommunal bhg vil man ha en kommune å forholde seg til hvis det skulle skje noe. Jeg vet om en del private bhg som ikke er like lette å forholde seg til. Dessuten er det ikke alltid de private bhg gir riktig lønn til sine ansatte, mange får mindre lønn enn de fortjener, og av sånt blir det ikke gode arbeidsforhold.. Som igjen kan gå utover kvaliteten fordi de dyktige ikke vil jobbe under sånne forhold. Men er mulig jeg tenker litt spesielt på dette siden jeg jobber i kommunal bhg selv. Så her er det ingen tvil; Lillegutt skal i kommunal bhg
Tyren78-09+12 Skrevet 25. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2010 Takk for ditt svar også Er ikke lett å velge nei..får bare søke på alle de nærmeste bhg'ene..og håpe at man hvertfall får plass i en av dem Er mest kommunale, noen familiebarnehager og en privat som er aktuelle.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 25. januar 2010 #6 Skrevet 25. januar 2010 Jeg er litt enig med både løvemamma og blomsterpiken:-) Jeg har jobbet i barnehage i 13 år. 7 i privat og 6 i kommunal. Men trivdes like godt begge plasser. I kommunen her er det ikke så stor forskjell på kommunale og store private branehager. Litt forskjell på de små private. jeg jobbet i en liten familiebarnehage. Styrer ga oss samme lønn som vi fikk i kommunen, men bedre klesgodtgjørelse:-) Ellers er det ikke så stor forskjell, bare størrelsen. I familiebarnehager er det ikke pålagt å ha en pedagogisk leder inne på avdelingen så mye som i en kommunal barnehage. Der jeg jobbet, var den pedagogiske lederen på avdelingen bare 40%, og litt mindre innimellom når det var masse papirarbeid. Jeg ville anbefale deg og ringe noen barnehager, og høre om de tar i mot besøk. Vi hadde ofte mødre på besøk i den private barnehagen for å se hvordan vi hadde det. Man ser litt ved å observere. Lykke til med barnehage valget, det er ikke lett:-)
♡Mamman&Rockebolla♡ Skrevet 25. januar 2010 #7 Skrevet 25. januar 2010 Som Løvemamma har jeg også jobbet i ulike bhg, både kommunalt og privat. Jeg er ikke i tvil om at min gutt skal i privat bhg. Ikke bare er de flinkere til å ta vare på sine ansatte, men de har også mer fokus på faglighet. Det jeg også syntes har vært en ulempe med kommunale bhg er at det ofte blir en dumping plass for kommunalt ansatte som blir omplassert osv. Dette fører til lav faglighet, og at det er mange ansatte om kun er der fordi de må, og ikke fordi de vil. Håper det er noe til hjelp
Tante Gustava Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Nå har jeg ikke noe kjennskap til kommunale barnehager, men tassen går i privat. For oss som bor i Oslo hvor det ikke er full barnehagedekning var det et stort pluss at de kan prioritere søsken selv om søskenet ikke er født før 31.aug. Viktig for oss siden lillebror nå er garantert plass, så slipper vi å engste oss til høsten Noe å tenke på hvis det er stor rift om plassene der du bor, og dere tenker på flere barn. Kjedelig å måtte ha barna i forskjellige barnehager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå