Gå til innhold

Kan man ta "C-vitamin sjokk" når gravid? Jeg er så forkjøla...:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og har overhode ikke tid til å være syk nå! Vanligvis tar jeg 5-10 piller av de tyggetablettene (C-max eller noe, som smaker godt appelsin). Tisser man det ikke bare ut igjen om det blir for mye, eller bør man være ekstra forsiktig med sånt nå? Er i uke 20. Lurte også på nesespray, det er ok så lenge man forholder seg til anbefalt dose, er det ikke?

:)

Skrevet

Heisann!

C-vitamin lagres bare bittelitt i levra, så d ska i teorien ikke gå ann å overdosere :) Bare å kjøre på med rundt 2-3000 gram daglig nu i nån daga (får du diare stoppe du bare)

Forskning vise derimot at mangel på c-vitamin kan gi hjerneskada hos fostre, så lurt å alltid få i sæ litt c-vitamin pr dag :)

Når d gjelde nesespray så anbefales d å velge en ren saltvanns-nesespray når man er gravid, og å unngå preparater som inneholder slimhinneavsvellende middel – slik som Xolin, Otrivin, Rhinox o.l. Bakgrunnen for det er at disse preparatene inneholder et virkestoff som gjør at blodårene trekker seg sammen, og man tenker seg at de også vil kunne påvirke blodgjennomstrømningen i morkaken.

I Felleskatalogen står det at Xolin ikke bør brukes i svangerskapet. Imidlertid har man ingen holdepunkter for at slimhinneavsvellende nesedråper/spray i vanlige doser medfører noen risiko for fosteret. Som et generelt prinsipp er det allikevel greit å bruke minst mulig medikamenter når man er gravid :)

God bedring!!

Skrevet

Tusentakk Sunnybeach:) er du lege el sykepleier? Veldig bra med ordentlig svar og ikke bare synsing.

Skrevet

Har ikke noe råd ang c-vit. Men syns jeg har lest en gang at store mengder kan virke svært uttørkende og at det derfor ikke var anbefalt (store mengder) i forbindelse med graviditet.

Ellers vil jeg anbefale deg å drikke MASSE vann (sånn at urinen er transperant; da er imunforsvaret sterkt, kroppen basisk og dette gir dårlige levekår for virus og bakterier).

Det samme gjelder for sukker; kutt det ut nå (det gjør kroppen sur + bakteriene storkoser seg).

Skrevet

E farmasitekniker og helsesekretær :))

Å ta høye dosa C-vitamin et par daga e ikke farlig, men derimot høye dosa over lang tid har faktisk vist lavere fødselsvekt hos nyfødte ( e nån som trur d ska forhindre svangerskapsforgiftning, nåt d ikke gjør)

I tillegg kan man jo ramse opp mange bivirkninga av STORE dosa over laang tid hos utsatte persona. F.eks Hemokromatose ( en sykdom som skyldes opphopning av jern i kroppen), Hyperoksalemi ( en sykdom som gir opphopning av oksalsyre i kroppen), Tannråte osv

Men som sagt, va jo snakk om et par daga hær, ikke mnds-vis :)) å skreiv visstnåkk 2-300 gram, istedet for 2-3 gram, hehe :) da kan man snakke om stooor dose :P

Håpe du står den av og ikke blir syk, e ikke artig i d hele tatt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...