Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 2 måneder og har siden han ble født bidratt i forskjellige tråder angående babyer og søvn. Det som slår meg er at hver gang jeg forsøker å komme med mine innspill i en søvn-tråd blir jeg klubbet ned av andre mødre i kjent jantloven-stil.

Det arter seg som regel slik:

Jeg har en sønn som har stort sett sover godt. Jeg har benyttet sjansen til å innføre gode soverutiner på han helt fra starten, og dette har gått helt smertefritt for seg. Jeg har ikke hatt de samme rutinene hele veien, men tilpasset de etter som jeg har følt behov for endringer og at han er klar for det.

Når jeg så forsøker å komme med mine innspill om hvordan jeg gjør ting for å få til dette blir jeg alltid klubbet ned med innlegg som feks:

- Jeg skryter av at babyen min sover bra

- Jeg må da forstå at babyer er forskjellige og at mitt søvnopplegg antagelig skyldes flaks og/eller en baby som sover av seg selv uansett

- Dette kommer garantert til å endre seg når babyen blir større

SELVFØLGELIG forstår jeg at babyer er forskjellige. Jeg har overhodet ingen formening om at mine innspill skal funke for alle. Jeg har delt min erfaring fordi jeg tenkte kanskje noen andre kunne ha nytte av den. Mine innspill er dessuten ikke bare basert på egen erfaring, men også nære venninner som har både 3 og 4 barn og bruker mye samme søvnopplegg som meg (og den gode søvnen har IKKE endret seg etter at barna ble større, selv om de selvfølgelig har enkelte vanskelige perioder)

Virker som søvn er et veldig touchy område for mange?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel heller det at ingen er interessert i å høre hvordan din baby sover så godt, det må du da skjønne! ;-))

Neida, det er vel kanskje det at vi småbarnemødre er genrelt temmelig touchy, spesielt når vi hører at noen får ting til å fungere på områder der vi selv kanskje føler at vi ikke strekker til? Vet ikke jeg....? Slik er hvertfall jeg, om poden ikke har rutinene som ALLE andre har (føles det som hvertfall) og ikke får til tingene som ALLE andre babyer på samme alder (igjen: føles det som..) har så oppleves det som at det er jeg som mor som har gjort noe feil. Selv om jeg innerst inne vet at det er han selv som styrer dette, jeg kan bare hjelpe han med å tilrettelegge best mulig.

Fortsett å legge inn innlegg - for mesteparten av oss som er her så er det nyttig med all info og innspill, så filtrerer vi og bruker det i egen hverdag :-)

Skrevet

Ikkje bry deg om dei som rakkar ned. Mest sannsynleg er det berre misunnelige på deg :)

Eg kan godt tenkja meg å høyra korleis du har gjort for å få gode søvnvanar så tidleg. Har sjølv ei jente på 3 veker som eg kan tenkja meg å prøva å få litt rutinar på. Det må vera lov til å prøva å få rutinar tidleg, sjølv om dei seier det ikkje er vits før dei er 3 mnd. Dersom ein lykkast tidlegare er ein jo heldig. Nyt det du at du har fått gode søvnvanar tidleg!

Skrevet

Jeg må smile litt når jeg leser dette, for du har så rett så rett:)

Og ja, det finnes nok en jantelov blant småbarnsmødre..eller kanskje mødre generellt. Alle har jo de "flinkeste,snilleste, søteste og beste" barna. En venninne av meg uttrykte seg så bra,; " jeg syntes så synd på alle de andre mødrene som går og triller på allminnelige barn, når mitt barn er så utrolig unikt og spesielt". (Selvsagt var dette ironisk ment). Det er nok sånn vi mødre er og skal være!

Jeg er på runde nr 2 med barn og har aldri helt fått til sovingen, så jeg er meget interessert i å høre hvordan opplegget ditt er... Tar i mot alle gode råd for å få meg en time til på puta:)

Skrevet

Jeg har det samme problemet med eldere kvinner jeg kjenner. Som mamma, svigermor, tanter ol. "Du skal ikke tro at du vet noe jeg ikke vet eller klarer noe jeg ikke klarte med mine barn".

Synes det er kjempetrist at det skal være sånn, både mellom småbarnsmødre og mellom generasjonene. Vi burde jo gjøre det vi kan for å hjelpe og støtte hverandre, gi råd der vi kan og ta imot råd der vi trenger. Det å gi et råd betyr ikke at man tror man vet bedre enn den man gir rådet til, og det å ta imot et råd betyr ikke at man trenger å følge det, om det ikke føles riktig for ens eget barn.

Skrevet

Jeg tror sånn generelt at det er myyye hormonelle furier inne på disse sidene. Greit for oss voksne selvsikre mødre, men jeg kan tenke meg at det er en del yngre, kansje litt usikre mødre her inne som lider under dette.

Tenk på dem som ikke har en mor/svigermor eller andre å spørre til råds som ber om hjelp her inne. Så får de høre at de ikke er egnet som mor pga de ikke kjøper det rette utstyret, ikke har god nok jobb eller bra nok inntekt osv. Helt vanvittig!!

Har mange ganger ristet på hodet av hva folk får seg til å skrive til hverandre her inne. Heldigvis er ikke alle sånn.

Skrevet

Forstår deg godt. Har selv også prøvd å svare på tråder spesiellt om søvn, men blir stadig hetset fordi jeg skryter av babyen. Kansje er han ekstremt snill eller kansje er det litt vår fortjeneste? Selv om mine tips ikke fungerer for alle kan det fungere for noen. Nei fortsett å svar du. Det er nok flere enn du aner som tar til seg det du sier selv om det er mest idiotiske svar å få tilbake.

Skrevet

Takk for gode tanker! :-)

Her er litt av mine innspill om hvordan jeg etablerer gode soverutiner (som jeg vet ikke vil funke for alle, fordi babyer er forskjellige... he, he :-))

- Først setter jeg meg et mål som jeg føler er oppnåelig. Målet må være 'innen rekkvidde' for knerten. Jeg observerer hvordan han er på dagtid (f.eks Begynner å spise sjeldnere på dagtid - da må vel det samme være mulig om natta? Eller: sover plutselig mer på dagtid - da er han vel trøtt og kan vel heller sove lenger på natta?). Og så må målet være konkret. (f.eks Heretter skal han sove nattesøvn fra elleve til syv kun avbrutt av mating. Eller: heretter skal han kun få mat en gang på natta) Setter ikke for store mål av gangen og tar det gradvis.

- Jeg er også veldig opptatt av faste tidspunkter. Legge og stå opp til samme tid hver dag. (Ingen unntak!) Så endrer jeg tidspunktene ettersom jeg føler han er klar for det. (Nå er han 2 mnd og sover fra åtte til åtte, tidligere var det midnatt til ni, da var han umulig å legge på kvelden).

- Sove på dagtid er viktig for nattesøvnen også. Jeg setter han ut for da sover han best. Sover han inne blir det bare surr.

- For å minske antall nattemåltider har jeg foret han som en gal hele kvelden (hver andre time fra seks til midnatt). Når han så begynner å grynte på natta for å få mat funker det å ignorere han (våkner ikke ordentlig, sovner ofte igjen etter noen minutter) evt bruke smokken. Får selvfølgelig mat når han våkner ordentlig og er sulten, men virker som han av og til har lyst til å våkne av 'gammel vane'. Etter en tid er ny vane etablert.

- For å utvide nattesøvnen begynte jeg med veldig tydelig skille mellom dag og natt. (Natt: pysj, sove i senga, dersom han våkner er det ingen kos eller stimuli, bare mat, ingen lys eller høye lyder inntil han sovner igjen) I begynnelsen hadde han flere våkenperioder på kveldstid, men disse ble kortere og kortere, og nå får han kun mat hvis han våkner på kvelden, så legger jeg han tilbake i senga og 'hjelper' han inn i søvnen igjen dersom det trengs. Masse mat er selvfølgelig også viktig for lang nattesøvn. På dagtid holder jeg han bestandig våken så lenge han klarer. Markerer våkentid med stimuli etc og legger han når han er stuptrøtt.

Dette ble litt langt. Virker som et kjempeopplegg når jeg skriver det ned, men føler egentlig at det er enkelt å gjennomføre. Funker selvfølgelig ikke om det er problemer med mat/mageondt eller liknende. Og hva som funker når han blir større vet jeg ikke enda. :-)

Vil gjerne høre om andres erfaringer også, dette er et tema som opptar meg. Jeg er veldig opptatt av god nattesøvn fordi jeg er en sovegris selv og trenger søvnen min for å fungere normalt... :-)

Skrevet

Ja jeg har samme inntrykket! Vi innførte soverutiner på gutten vår når han var 6 uker, og han sover som en engel hele natten og er nå 5,5 mnd. Legger han på eget rom ved 18-19 tiden, og han sover til 4-5, får litt mat, og sovner igjen og sover til 7-8:) Alle jeg nevner dette for sier vi har flaks som har så grei unge. Det kan nok være, men hvis vi ikke hadde innført rutiner, hvordan hadde han vært da? Og de sier at dette kommer til å forandre seg! Hvorfor det, og når? Han er snart 6 mnd og det har ikke forandret seg enda;)

Ja jeg tror at søvn er et touchy tema;)

Skrevet

hehe......småbarnsmødre som er underernært på søvn, må man jo absolutt ikke ta seg nær av. De kan bli irritert for litt av hvert. Har vært der selv :P (men heldigvis bare noen dager, før snuppa mi sov godt igjen :P )

Skrevet

du har nok rett. :)

jeg hadde forøvrig en soveengel med nr 1, han sov fra 20-8 med noen slurker mat ca kl 5 fra han var ca 6 uker og til han var omtrent 7 mnd - da brakte det løs, og nettene ble et helwete mildt sagt! våknet med 1-2 timers mellomrom og det ENESTE som hjalp var å puppe ham i søvn igjen. herligheeet så trøtt jeg var da, hehe! så jeg har opplevd begge ektremer. forsøkt det meste, og falt ned på "ri det av oss"...nå er han tre, og ganske grei å legge, men han kommer stadig inn og legger seg i vår seng på et eller annet tidspunkt ml ett og seks om morgenen. med en og annen uavbrutt natt, da. og guuuuuri så glad mamma er da, hehe :)

er litt redd nå, for lillesøsteren er omtrent like grei foreløpig - sover fra 21-8 ca med en, aaav og til to matinger på morgenkvisten. hun er ti uker. hvis hun også blir en djevleyngel i 7mnd-alderen må jeg ansette en nattepassepike, for da går jeg i oppløsning av søvnmangel tror jeg, hehe!

men jeg har ganske like rutiner på deg, da, og takk for at du delte dem! vi får håpe vi får unger med gullmedalje i soving alle sammen :)

sov godt alle småbarnsmammaer!!! :)

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er en mamma som føler at jeg ikke i det hele tatt kan ta på meg æren for at gutten sover så bra: Jeg er nemlig litt for lat. ;)

Det eneste vi har gjort er å ikke stresse med noe som helst, og vi har rett og slett bare gjort det som er enklest for oss alle sammen. Når han virket mer åpen for å sove i egen seng ved 6 ukers alder, så gjorde vi det, for da sover vi voksne litt bedre! Siden jeg har gjort så lite for det, regner jeg nesten med et "tilbakefall" en eller annen gang, men kampene får vi ta når de kommer!

Så ja, jeg tenker det er litt "flaks" jeg da... Så det beste rådet jeg kan gi nybakte småbarnsmødre tror jeg er: Ikke stress!

Skrevet

Abella, jeg har fulgt noenlunde samme opplegg som deg, og JA det funker her og. Begynte litt senere enn deg, da det gikk opp et lys for meg da knerten var ca 2 mnd. Da begynte vi med veldig faste rutiner. Fast tid for soving, mat og våkentid (sånn ca i alle fall). På natten har jeg vært veldig streng på at kosepupp ikke er aktuelt (kun et par ganger når han har vært syk). Så fort jeg har merket at han spiser lite til et nattmåltid har jeg gitt han smokken når han har våknet til dette måltidet neste natt. Allerede ved 2,5 mnd alder var vi nede i ett nattmåltid (han har lagt godt på seg hele tiden, ellers hadde jeg nok ikke vært like streng på dette). Hadde et par turer hvor han trengte to måltider igjen, men det gikk ganske raskt over.

Og for et par uker siden kuttet han ut siste nattmåltid av seg selv (er 6,5 mnd nå). Og nå gir jeg han alltid bare smokk når han våkner om natta.

Han har stort sett sovet greit det meste av tiden. Men før han fikk første tanna så var det mye tull både natt og dag. Vi hadde også en periode rundt 4 mnd hvor han plutselig ikke ville sove lengre enn 45 min av gangen på dagen, og dagsovingen generelt ble litt kluss. Prøvde å holde han i senga eller vogna en stund etter han våknet, evt prøvde å bysse i søvn. Så lenge jeg bare har vært sta nok så har det som regel gått seg til.

Det samme hvis han våkner tidlig. Jeg har satt 7.30 som en grense for når han får komme opp av senga. Og nå sover han som regel til da. Har blitt noen slitsomme morgener underveis der han har forsøkt å starte dagen i 5-6 tiden. Men så har jeg vært sta på at da får han ikke stå opp, da får han i så fall ligge å snakke for seg selv i senga.

Og det har i alle fall funket her :)

Men som du sier, ikke sikkert lignende fungerer for alle, men her gjorde det det.

Jeg er nok også som du, totalt avhengig av en god natts søvn, helst 8t pluss, for å kunne fungere om dagen.

Skrevet

Jeg synes ikke dette har med jantelov å gjøre. Hvis du skryter av at babyen din alltid har sovet godt fordi dere har rutiner så kan det gi signaler til andre om at bare man har gode nok rutiner så sover babyen bra og at hvis babyen ikke sover bra så er det åpenbart rutinene det er noe galt med. Begge deler er fullstendig feil. Det ER sannsynligvis flaks at babyen din sover godt. Å påpeke dette ser jeg ikke på som jantelov, men mer ment for at du skal forstå at du gir råd du ikke har noen garanti for at fungerer og det kan gi dårlig samvittighet hos andre hvis det ikke fungerer for dem. Sannsynligvis skal du også få flere barn, og da vil du kanskje oppleve at søvnen ikke fungerer like bra der eller at søvnen din sønnen din forandrer seg, han er veldig liten ennå og 2 mndinger sover ofte veldig bra uansett. Da er det også greit for deg å vite at det ikke er rutinene dine som ikke fungerer, men at barnet bare er sånn. Dessuten er det vel ikke rart om mødre er touchy når det gjelder søvn. Jeg kan godt forstå man blir litt smårar av søvnmangel og desperat etter gode råd og det er sikkert ikke alltid moro å høre om hvor fantastisk godt sønnen din sover fordi du har så glimrende rutiner.

Så kos deg med ditt sovebarn. Min er også slik (og vi har ikke hatt noen soverutiner før han var 3-4 mnd), og det er herlig. Men å tro at det er utelukkende din fortjeneste at han sover godt og at andre som ikke har sovebarn har gjort noe galt, det synes jeg blir feil å formidle.

Skrevet

Hipp hurra for janteloven! Gid den lenge, lenge leve må!

Skrevet

Jantelov- hæ?? Det er da ikke snakk om å være gode eller dårlige mødre her, da tror jeg du må ha misforstått meg litt. Dette er et diskusjonsforum, der mødre fritt kan utveksle sine erfaringer, både den ene og andre veien, uten å bli beskyldt for å sable noen ned eller d som verre er!

Som du sikkert har forstått, har jeg hatt en baby som IKKE var enkel på dette m soving. Jeg sleit MYE m døgnrytmen til jenta mi, og spurte om råd her inne ved flere anledninger. Frem til hun var 3 mnd sovnet hun stort sett aldri før 3-tida om natta, til tross for at jeg hadde tydelig skille mellom dag og natt, gode leggerutiner m pysj, mørke, lite stimuli osv. Svaret jeg alltid fikk når jeg spurte her inne var rutiner, rutiner og atter rutiner. Men jeg HADDE jo rutiner, akkurat de samme som de jeg ble anbefalt her inne. Men likevel ville ikke min baby legge seg kl 20, likevel sov hun ikke godt på dagtid, uansett hvor mye jeg prøvde med trilling av vogn, byssing osv.

Som du sikkert skjønner, var dette ganske frustrerende- og nettopp derfor tar jeg nå ofte til motmæle når folk hevder at rutiner er løsningen på alt- fordi jeg selv har opplevd at det slettes ikke er sannheten, og fordi jeg vil unngå at flere mødre m unger som sover dårlig skal måtte få den samme dårlige selvtilliten som jeg etterhvert fikk av å lese slike "rutiner-er-alt" svar. Det er altså ikke for å si at det DU gjør er dårlig eller feil, for du gjør mye bra og riktig- men det er for å opplyse folk om at for alle er dette rett og slett ikke oppnåelig! Ikke alle babyer er like enkle å styre, mange babyer sliter m søvnen uansett hva vi som foreldre gjør- og sånn er det bare, rutiner eller ei. Dessverre!

Og ja, svært mange opplever at rutiner endres m alderen og at når man tror man endelig har kommet inn i en ny, god trend, så snur det brått igjen- og ja, vi er blant dem som har opplevd nettopp dette. F.eks hadde jeg tidligere en oppfatning av at barn etter fylte 1 år sov natta gjennom, men jeg har denne høsten opplevd at det slettes ikke trenger å være tilfelle! Dette til tross for at rutinene er som de alltid har vært (nå ved 15 mnd sover hun mye bedre på natta igjen- takk og lov. Og rutinene er som de alltid har vært nå også, selvfølgelig m justert mengde søvn på dagtid osv). For oss har det altså gått litt i bølger, uavhengig av rutinene- og dette formidler jeg videre til andre her inne, er ikke det en fair sak?

Men såklart finnes det også babyer som sover godt nesten okke som- murmeldyr som elsker senga si, og som sover seg elegant gjennom hva det skulle være av tenner, sykdom og utviklingssprang- og som i tillegg ikke trasser ved legging. De finnes, og det er en del av dem- og er du riktig så heldig er kanskje din baby også en slik! Men hvis ikke, så er det kanskje greit å vite at d slettes ikke er uvanlig å oppleve endringer i rutiner/ nattesøvn, til tross for at man som forelder gjør alle de rette tingene. Eller hva? =)

Skrevet

Signerer lykkelig og gla på det sterkeste... Blir litt fortvilet når jeg lester innlegg som "hvordan få babyen min til å sovne osv" når babyen bare er 4 uker og så kommer alle svarene om å innføre soverutiner osv.. Så små barn har ingen formening om hva som er natt og dag og å prøve å presse dem inn i en "mal" for god søvn allerede da er feil, feil, feil... Det er nok mange som har opplevd som lykkeli og gla at påtross av alle gode rutiner så vil ikke barnet sove og de kan lett føle seg mislykket når alle terper på at det er jo bare å få gode rutiner så sover barnet...

Noen ER heldige med sine små som sover natten rundt fra 3-4 mnds alder, og noen er ikke fullt så heldige med små som er mye våken hele det første leveåret. Ingenting galt med å gi gode råd HI og fortelle om DIN opplevelse av ting, men husk at det funker ikke for alle barn uten at det er noe galt med foreldrene av den grunn....

Skrevet

Det må da vel være lov for dem som har gode rutiner som fungerer bra å videreformidle dette...... Jeg tviler på at de skriver om rutinene for å håne og belære dem som har unger som ikke vil sove. Det er da stort sett velmente tips, som er ment for å hjelpe. jeg er velsignet med en "snill" baby, som har sovet bra fra tre uker (er nå 7mnd). Og jeg tenker at det er mye fordi han er sånn av natur, med en liten dose av det vi som foreldre gjør.

Har vært litt inne på sidene her, og det virker som mange temaer ang barn er touchy, og mange av innleggene er ganske krasse.

Skrevet

Jeg slenger til at jeg skjønner hva du mener med janteloven her inne, ikke bare på dette temaet. Men alle må jo forstå at alle barna er forskjellige, det kan være en grunn til at noen ikke sover like mye eller til den tiden vi ønsker. Babyer under 3 mnd kan man vel påvirke lite, hvertfall de første par mnd. Så jeg personlig har ikke tro på at man må ha rutiner på ALT i starten. Vi godtar at vår nyfødte bestemmer søvn selv i så tidlig alder. Har forandret seg så mye hele veien, og med førstefødte ønsket vi å beholde litt frihet ved å ikke må være hjemme og legge henne til akkurat samme tidspunkt hver kveld, hele første leveår. Vi har heller ikke badet henne HVER kveld f.eks., for det er ikke bra for huden og det er ikke nødvendig.

Dette var bare noen eksempler. Jeg synes de rutinene vi har nå som hun snart er to år har bare kommet naturlig. Og hun er tilpassningsdyktig!

Jeg synes de fleste bør stole på sin egen evne, og det er jo ingen som kjenner sitt eget barn bedre enn en selv. Så alle gjør som de vil og som det passer seg, uten å krangle om hva som er riktig!:)

Skrevet

Jeg tror man på ha et filter når man leser diverse kommentarer. Vi har hatt det lett på noen områder, men vanskeligere på andre områder og der man sliter er det godt å høre fra både de som får det til uten problemer og de som har sliti med det samme selv, men kommet seg forbi det eller de som sliter med det samme akkurat nå.

Det er uansett godt å høre andres erfaringer.

Jeg kan ikke si at jeg har merket å bli "hakket" på av andre her inne på den måten, men jeg filtrerer bort alt jeg ikke syns er noe å samle på av kommentarer. Det gjør jeg nok fra mamma også. Hun kan være ganske krass noen ganger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...