Gå til innhold

Noen som driver med babylesing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner liksom ingen andre som gjør det?

Hvorfor gjør dere det?

Selv prøver vi dette, da begge foreldrene er veldig dyslektiske, og hvis dette er noe som kan gjør at han får en lettere skolestart, er vi mer enn villige til å prøve. Ulempen er selvfølgelig at han kan kjede seg, men det problemet får vi ta om det dukker opp.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har lest siden hun kunne sitte på fanget. Har et stooort ordforråd nå (21 mnd).

Det er bare så begynne og så ta det i barnets tempo. (i starten er det ofte viktig å få bite i boka osv...hehe)

Kjeder seg ikke - det er jo spennende jo!

Skrevet

Vi har lest sporadisk helt fra starten, samt fast på sengen fra ca 6 mnd.

En fin introduksjon til bøker er "myldrebøker" som bare har bilder og ingen tekst. Da blir man mindre låst, og kan snakke om det som virker spennende for babyen, og så gå videre til neste side uten å "gå glipp av noe" dersom babyen ikke orker og konsentrere seg så lenge om samme bilder. Bøker med ru overflate, pels ol er også fint, for da er det noe å kjenn på.

Begynner man tidlig med bok introduksjonen, blir barnet ofte glad i bøker, og om en stund kommer det bærende på dem og vil lese i både tide og utide :)

Vår er i hvertfall veldig glad i bøker. Har også et veldig bra ordforråd til alderen, og snakker med ganske lange setninger. Ofte 5 ord, og har ikke fyllt 2 år ennå...

Skrevet

du tenker vel på noe spesielt når du sier "babylesning". den amerikanske "how to teach your baby to read"-saken?

Jeg har ikke prøvd det (tror ikke jeg gidder ;)), men har en amerikansk veninne som driver med sin datter. Tror hun er fornøyd. Kan være verdt det om du tror barnet ditt også kan ha dysleksi. Vet det har vært suksess for andre barn med ulike lærevansker å få en tidlig start på lesingen. LYKKE TIL!

Skrevet

Mener du dette med å vise barn ark med et ord på? Foreldrene mine brukte dette på meg da jeg var baby. Kan i allefall si at jeg hadde et vanvittig ordforråd allerede fra bitteliten, jeg lærte meg selv å lese da jeg var 3½ og har alltid vært glad i å lese.

Angående å kjede seg på skolen. Joda, jeg lå milevis foran de andre, men jeg hadde flinke lærere som gav meg egne oppgaver. Mens f.eks. de andre lærte alfabetet og skulle skrive linjevis med a, b og c fikk jeg skrive hele historier, så det gikk stort sett bra.

Vi har ikke brukt akkurat dette på sønnen vår, men han har en bok med bilder og så står ordet under, og i allefall annenhver dag titter vi i den og jeg sier ordet og peker. Han synes det er moro og henter ofte boka for å få oss til å vise ham. Vi leser også mye for ham. Natta-historie før sengetid og jeg leser ofte på dagtid også. Det er jo mer fordi jeg liker å lese og håper å smitte ham med både min og pappa'ns leseglede.

Skrevet

Tenker på å vise barn ark med et ord på ja. Vi bruker ikke så mange minuttene hver dag på det, men han liker det! Han maser mer om å få lese kort enn å f.eks. se på film.

Artig å høre om en voksen som har "vært gjennom" det.

Lese bøker er lite interessant. Ja vi leser hver dag (nesten), men han blar mest i boka (sånn når han kom over det å spise den). Men våre bøker/blader "leser" han gjerne i ;-)

Skrevet

Vi driver ikke med dette, men jeg har fulgt med på debatten rundt det med interesse. Spennende, synes jeg. :)

Vi har en skolegutt som tidlig viste interesse for bokstaver, og alltid har elsket bøker og tegneserier. Vi leste mye for ham da fra han var baby, men brukte aldri ordkort. Gutten knakk likevel lesekoden da han var 3 1/2 år, rett og slett fordi han var interessert i bokstaver, lesing og språk. Han har fremdeles en veldig stor leseglede.

Vi håper lillebror også får stor glede av bøker og språk, men gjør ikke noe annet ift dette enn å lese bøker for ham når han har lyst. Så langt koser han seg med dette, og har (som mange ettåringer) sine klare favorittbøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...