Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #1 Skrevet 25. januar 2010 Jeg går konstant med en bekymringsklump i magen. Jeg har to barn en på 8 mnd og en på 5 år. Babytiden er "ingenting", det er stort sett så konkret hva en baby trenger; mat, søvn, ny bleie, kos...Men mitt andre barn på 5 år...Han har forandret seg mye det siste året. Kanskje fordi han har fått søsken? Kanskje fordi han er i en alder hvor det skjer mye, også mentalt? Han er svært aktiv og ligger godt fremme (kan alle bokstavene og skriver masse). Men han er så også veldig prøvende (tester grenser hele tiden). Han er så brutal, uten at jeg skjønner hvorfor annet enn at han er en "skikkelig gutt" og leker veldig fysisk. Han ver forskjellen mellom rett og galt, men likevel leker han røft hele tiden...som ofte fører til at andre barn blir redde for han. Han liker å tøffe seg overfor andre barn, og skremme dem med skumle grimaser...Og barna blir skremt... Han er veldig snill mot sin lillebror, koser og klemmer. Og trenger mye kos av oss også. Men han liker altså ikke å følge normer og regler, hører ikke etter i barnehagen. Hvis man skal gjøre noe som gruppe, vil ikke min sønn det - men heller fortsette med den leken han sitter med. I en barnehagesituasjon er det greit, men om et halvt år, begynner han på skolen..hva da? Han har en del vondt i magen. Jeg tror det skyldes at han ikke vil gå på do i barnehagen (bæsje). Så han holder seg. Klistermerker hjelper! Og det har vi brukt en stund nå, belønne han for god oppførsel. Men det føles litt feil og slitsom og måtte ha en gulerot rundt hver sving...Men det er det som funker. Tidligere "tok jeg han" for en del ugang, men er nå mer nøye på å velge hva som er verdt å irettesette han for og hva som ikke betyr så mye. For hvis ikke, kan jeg irettesette han dagen lang og det er ikke bra. Hvordan er dere oppleveles av deres 5 åringer? Jeg kan ikke noe annet si at jeg synes det er en tøff tid. Jeg må legge til at han har to foreldre som elsker han-og viser det hver dag, men som også setter grenser! Men vi blir testet hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #2 Skrevet 26. januar 2010 Akkurat slik har jeg det også. Min gutt (snart 5) er veldig aktiv, guttete og veldig røff i kantene. Tester grenser absolutt hele tiden. Føler meg ofte som en masete sliten mor som hele tiden må passe på. Det hender ofte at jeg gruer meg til middagselskap o.l., fordi jeg vet det blir mas. Er også redd for at vi som en familie skal være til bry. Vi har klare regler hjemme, men min gutt klarer aldri å følge dem. Regelen er å ikke slå - og ikke løpe. Min gutt trenger absolutt strenge rutiner. Det er alltid mas med å få ham på do, pusse tenner osv. Må true og lokke. Men det går allikevel bedre når vi gjør det samme hver dag til samme tid. Min gutt blir også mer hyper av tv. Det kaver ham opp. Gutten min leker ikke alene - han bare hopper og løper - derfor er vi mye ute. Brenner av energi på en positiv måte. Heldigvis er gutten min ellers snill og god. Han slår ingen og alle får være med i leken. Forandrer dette seg vil jeg be om hjelp. Lurer også veldig på hvordan andre 5år gamle gutter er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå