Gå til innhold

male over fliser over kjøkkenbenk, noen som har gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

skjønner at jeg er litt på feil forum, men kanskje er det noen som kan noe om dette..

Vi har det kjipeste rosa´e kjøkkenet jeg vet om og skal ordne litt på det i vinter/vår. Har lyserosa fliser over vasken og de vil jeg gjerne unngå å se noe mer. Tenkte først på å male over i en fresh farge, men er det litt vanskelig? skjønner at man må grunne og kanskje pusse fugene ogsånt først, men er det mye jobb?

Eller bør vi legge sånne veggplater fra ikea over flisene istedet? Noen som har prøvd det?

Eller kjøpe glassplate og feste forran i ikke-klart-glass, men med litt farge, kanskje grå/sort-tone?

Ser nemlig for meg at det er litt slit å fjerne disse flisene og vi vil ha minst mulig støv og tøys her hjemme nå som lille piraten bare er 4 mnd og sikkert ikke liker å puste inn sånt..

er altså ute etter noe som kan legges over flisene, så vi slipper å fjerne dem. (tar litt tid før man får skrevet akkurat hva man mener når man er trøtt som et slips..)

Fortsetter under...

Skrevet

Det skal gå greit å male over fliser over kjøkkenbenk. Men ikke et helt bad el.l.

Tror det er først heftgrunn og så blank maling, men snakk med dem i en god faghandel, så får du vel de rådene du trenger...

Skrevet

Det går helt fint å male de!

Vi malte hele det flislagte bad vi (ikke gulvet da). grunnet først og malte etterpå - 2 strøk

Skrevet

Vi har malt fliser på kjøkkenet; vasket først med salmiakk, deretter grunnet vi flisene (husker ikke hvilken type). Så rullet vi på blank, hvit bengalakk med sånn tynn rulle, tror vi brukte 3 strøk jeg (mellomblå fliser).

Malte forøvrig fugene med pensel.

Skrevet

Jeg og har gjordt det. Flisene våre var hvite bortsett fra noen innimellom med et slikt grusomt dekormønster av en fruktkorg. De hvite gjorde vi ingenting med. De mønstrede vasket jeg med salmiakk pusset med fint sandpapir,grunnet og malte med vanlig svart maling. Ble riktig så bra til vårt lyse kjøkken;-) Kjøpte et gardinfag på IKEA til 40 kr som matchet. Storfornøyd jeg med kjøkkenet som vi utgangspunktet ikke hadde planlagt å pusse opp i denne omgang;-)

Annonse

Skrevet

Du kan også legge flisedekor over. Det er tynn film som er tilmålt i flisestørrelse. Kommer i alle farger og mønstre. Vi har lagt svart flisedekor over noen blomstrete fliser over kjøkkenbenken.

Skrevet

Jeg malte både kjøkkeninnredning og flisene over benken.

På flisene vasket jeg godt med salmiakk og malte så med Jotun Heftgrunning, 1 strøk. Gadd ikke pusse noe selv om det var masse mønster på dem. Malingen dekker godt!! Helt umulig å se mønsteret i dag.

Deretter malte jeg med Jotun Lady oljemaling halvblank i farge egghvit, 2 strøk. Brukte rulle med helt kort bust til glatte flater. Du kan også bruke "skumgummirulle." Bare ikke bruk lodden/ langhåret rulle, da får du "mønster" i malingen.

Men spør i malebutikken ang maling. Litt skeptisk til å male med oljemaling når du har en smårolling der. Kanskje du burde male med Jotun Sense.

Lykke til!

Skrevet

Det går fint å male de, men det blir ikke noe pent, synes jeg da. Ser jalla ut etter min mening.... Svigers har gjort det, og det var bedre med de ordinære flisene, selv om de ikke var pene....

Skrevet

tusen tusen takk for svar jenter!

kjekkt å høre hva andre har gjort :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...