Gå til innhold

Baby 4 uker - hvor mye mat pr. måltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg gir min lille mat på flaske, men er usikker på hvor mye hun skal ha til hvert måltid. Har prøvd å følge doseringen bak på Nan-esken, men det virker ikke som hun blir mett av 125-130 ml. Er redd for å gi henne for mye også.. er helt ny på dette, så det er ikke lett å finne ut hvor mye de skal ha. Hun må jo bli mett også så vil ikke gi for lite heller.

Hun får mat ca hver 3. time, om natta sover hun ca 5 timer før hun vil ha mat igjen.

Hvor mye spiser en baby på 4 uker ca.? Noen som vet.. ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så mye hun vil så lenge det ikke overstiger 1 liter i døgnet. Mini har aldri fulgt disse målingene men sier klart fra når han er mett. Prøv dg frem så ser du fort hvor mye hun tar :)

Skrevet

Min lille gutt på 4 og en halv uke spiser alt fra 100-150 til hvert måltid. Lager til 150 så får han spise det han vil ha:) Noen ganger er det hele flaska og noen ganger er det 100-130. Han spiser også ca hver tredje time.. av og til går det 4-5 timer mellom, spes på natta:) Er også redd for å gi for mye, men man skal jo gi dem så mye de vil ha så det er ikke så lett dette her. Er veldig stor forskjell på de små også, noen spiser mye og noen lite.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg var også redd for å gi for mye, til tider slukte han nesten flasken. Da jeg spurte om dette på helsest. sa helsesøster at la han spise til han er mett, men vær også klar over at de kan spise mer enn de egentlig trenger også, og da vil de bare gulpe opp igjen det som er for mye. Men vit at dette kan også medføre at de setter igang gulperefleksen så de gulper opp mer enn det som er for mye også og da blir det bare tull.

Og husk også å ta en eller to (rape) pauser iløpet av måltidet/flasken.

:-)

• 4 uker senere...
Skrevet

Lille gutt er 6 uker, å her spises d ca 130ml 6 ganger i døgnet (der i blandt ca 2 måltid mm). Sover 6-7 timer om natta. Husk at mme er mektigere lenger enn mm :)

Skrevet

Min jente er 5 uker på torsdag. Hun her sluuukte mat de først ukene vi kom hjem fra sykehuset, og hun kunne vise sulthetstegn etter 160 ml! Vi veide henne på Helsestasjonen, og hun hadde gått veldig opp i vekt, så jeg minsket til 100 ml seks ganger om dagen, gikk opp til 120 ml etter en uke, men da hadde hun gått opp masse igjen... så da minsket vi til 100 ml 5 ganger i døgnet. Og det er nok i massevis, nå er hun veldig fornøyd etter hvert måltid. Hun har nok rett og slett trøstespist! For hver gang hun hadde vondt i magen, var trett, ville ha trøst så viste hun at hun ville ha mat... Nå har jeg brukt litt mer logikk og stolt på at 100 ml er nok, og jeg har en veldig fornøyd baby (bortsett fra på etterm.-kveld når hun har masse luft i magen) Så jeg er veldig spent på hvordan det går når jeg drar for å veie tulla på torsdag! Du må nesten følge litt med på vekta. om du gir babyen så mye mat den vil ha, og den går opp passe i vekt så er det vel helt greit... :)

Skrevet

Får hun 130ml hver 3.time og er 4uker?:o

Vår pjokk er 6uker og 4800g og vi fikk beskjed på barneavdelinga at han ikke skal ha mer enn 90ml hver 3.time..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...