Anonym bruker Skrevet 24. januar 2010 #1 Del Skrevet 24. januar 2010 Jeg er gravid med nummer to, og har i det siste gått til samtaler på føde pol. pga fødelsangst. Første barn var veldig stor, og jeg er livredd for å måtte gjennomgå tilsvarende fødsel igjen. De siste par gangene jeg har vært til samtale sitter jeg igjen med følelsen av at jordmoren kun vil prøve å overbevise meg om at denne fødselen kommer til å gå mye bedre, og at mitt ønske om keisersnitt uansett kommer til å bli avslått. Og redselen min blir selvfølgelig større og større jo nærmere jeg kommer termin.... Er det noen som har erfaring med å ha fått innvilget keisersnitt pga fødselsangst og stor førstefødte? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snart tre gullunger Skrevet 25. januar 2010 #2 Del Skrevet 25. januar 2010 Hei. Jeg er som deg, gravid med nr. 2 og fødselsangsten meldte seg tidlig. Jeg fikk absolutt ikke rett hjelp og fikk beskjed om at jeg måtte krangle meg til å få KS, antagelig flere samtaler. I mitt tilfelle kunne jeg delvis dokumentere at det var medisinsk forsvarlig, men jeg måtte alikevel gråte meg igjennom vonde minner og forklare i detaljer.. Fikk innvilget KS, men synes det er helt uhørt at en kvinne skal måtte lide slik psykisk. Jeg også ble forsøkt overtalt av JM at fødsel nr. to går så mye bedre..., det er det jo ingen garanti for. Stol på deg selv og ditt valg og KREV å få KS. Får håpe du slipper å slite deg igjennom mange samtaler. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/#findComment-141336991 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #3 Del Skrevet 26. januar 2010 Nå er det vanskelig å sette seg inn i din sak, da jeg ikke vet hvorfor første fødsel var vanskelig. Hadde jeg hatt mulighet ville jeg født vaginalt. Statistisk sett er det oftere en "lettere" fødsel med mindre komplikasjoner. Skjønner likevel at det ikke er lett å føde når man sitter igjen med dårlig erfaring fra forrige gang. På mange sykehus har de egne jordmødre som jobber med gravide med fødselsangst. Har hørt flere skryte av disse. (Eks. St.Olav). Jeg ville prøvd å snakke med jordmor om angsten min i tillegg til å få de til å kartlegge om den neste babyen er like stor. Lykke til uansett hva som skjer:) LL Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/#findComment-141338174 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2010 #4 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg har to planlagte KS og er kjempefornøyd! Jeg fikk de pga angst og nektet å føde. JEg hadde satt meg godt inn i alle de pos. og neg. sidene ved både fødsel og KS, og jm skjønte hun ikke hadde så mange argumenter igjen... En venninne fikk ks med nr 3 da hun ble ødelagt nedentil etter nr. 2. (noe JM sa like godt kunne skyldes svangerskapet som fødselen...yea-right....) Venninnen min hadde en fantastisk KS opplevelse og anbefaler nå alle KS fremfor fødsel :-)! Hennes nr 2 var ikke spes. stor og født 18 år etter nr. 1. En annen venninne fikk jente første gang og gutt andre gang, og fødsel nr 2 var mye lengre og verre enn nr 1 (pga at guttene ofte har større hode...) Stå på krava, det er du som skal ha ut babyen! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/#findComment-141357715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #5 Del Skrevet 2. februar 2010 Takk for svar:-) Lurer på et par ting... Februar*mamma: Hvor lang tid før terming fikk du innvilget keisersnitt? Jeg er i uke 32 nå, og kjenner jeg blir mer stresset for hver dag som går... Anonym: Var det på UNN du klarte å få ks innvilget? Til slutt vil jeg si til deg LL at nei, du vet ikke hvorfor fødsel nr 1 var vanskelig, noe som burde få deg til å avstå fra å kommentere. Jeg skrev også i innlegget mitt at jeg går til samtaler på føde pol, noe som er nettopp pga min fødselsangst. Sikkert det samme opplegget som de har i Trondheim. Selvfølgelig vil jeg helst føde vaginalt - tror de fleste vil det. Men enkelte ganger er det en del andre faktorer som spiller inn. Sårbart tema for mange med fødselsangst, dette. Og det er forferdelig synd at man skal få ødelagt et helt svangerskap og barseltid pga manglende forståelse hos hjelpeapparatet. Tror ikke du mente vondt med innlegget ditt, men det var tankeløst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/#findComment-141377747 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #6 Del Skrevet 2. februar 2010 Takk for svar:-) Lurer på et par ting... Februar*mamma: Hvor lang tid før terming fikk du innvilget keisersnitt? Jeg er i uke 32 nå, og kjenner jeg blir mer stresset for hver dag som går... Anonym: Var det på UNN du klarte å få ks innvilget? Til slutt vil jeg si til deg LL at nei, du vet ikke hvorfor fødsel nr 1 var vanskelig, noe som burde få deg til å avstå fra å kommentere. Jeg skrev også i innlegget mitt at jeg går til samtaler på føde pol, noe som er nettopp pga min fødselsangst. Sikkert det samme opplegget som de har i Trondheim. Selvfølgelig vil jeg helst føde vaginalt - tror de fleste vil det. Men enkelte ganger er det en del andre faktorer som spiller inn. Sårbart tema for mange med fødselsangst, dette. Og det er forferdelig synd at man skal få ødelagt et helt svangerskap og barseltid pga manglende forståelse hos hjelpeapparatet. Tror ikke du mente vondt med innlegget ditt, men det var tankeløst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/#findComment-141377753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. februar 2010 #7 Del Skrevet 2. februar 2010 Meg med to planlagte KS: Ring og si at du vil ha det avklart nå! Jeg sa i fra på 18 ukers kontrollen og de sa at jeg skulle bli kalt inn i uke 32. Jeg sa at der var helt uaktuelt for meg å gå å vente så lenge med å få vite om jeg skulle få ks eller ei, så jeg fikk samtale 2 uker etterpå. Datoen for ks hadde jeg før jeg var 5 måneder på veg - virker som det er ulik praksis og at noen steder skal de på død og liv ha deg gjennom vaginal fødsel... Selv de med barn i sete! Som det er forsket mye på og som de lærde mener havner bak i utvikling om de presses ut istedet for ks... Ja, det er mye som er naturlig, men det er også mye en har funnet bedre løsninger på enn det "naturlige" - for min del er ks en av dem :-)! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141330694-er-det-i-det-hele-tatt-mulig-%C3%A5-f%C3%A5-innvilget-keisersnitt-pga-f%C3%B8delsangst-p%C3%A5-unn/#findComment-141379043 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå