Gå til innhold

Frustrert over permisjonsregler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakk om at staten gir og tar med samme hånd!!!

Det er fint at far har fått flere permisjonsuker, selv om jeg mener det må være opp til hver familie å velge hvordan ukene skal fordeles.

Så straffer de far/familien med å begrense fars mulighet til permisjonslønn til maks 6G.

Jeg er i et lavtlønnsyrke mens mannen min tjener godt.(Vi har også utgifter i forhold til den samlede inntekten vår!)

Vi ønsker i utgangspunktet å ta ut 80% dekningsgrad slik at vi tilsammen får 56 uker permisjon, men da mister mannen min 50- FEMTI- % av lønna si. Jeg synes det er jæ.... urettferdig at en familie presses til å sende et lite nurk mye tidligere i bhg (hvis vi får plass) pga økonomiske hensyn. Og så vil staten ha ros! fordi de er så "greie" å bevilge lengre permisjon til far (selv om to uker tas fra mor) når det som skjer er at de straffer familien og det i siste ledd er babyen som "lider"

Kjenner bare at jeg blir utrolig provosert og irritert over denne såkalte familievennlige politikken!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det vanlige er da at mann gjør en avtale med arbeidsgiver at de btaler resten av permisjonene ...mange som får det....og mange som forhandler det frem i kontrakten...lykke til med og sende han til sjefen....

Skrevet

Det som irriterer meg, er at staten er SÅ interessert i å beskytte "interessene" til faren med at han skal ha X antall permisjonsuker. Fordi det er viktig at far har også tid med barnet. Det skjønner jeg og respekterer...MEN...

Hvis moren ikke har opptjent rettigheter til permisjon, får ikke faren rett til noe permisjon i det hele tatt. Hva er dette for en rettferdighet??!!!

Hypocrites!

Hvorfor er far plutselig ikke så viktig?

Skrevet

Er så enige med dere!

Skjønner at far er viktig, men det må da være en tanke å få fedrene motivert til å ta mer permisjon av fri vilje enn å nesten tvinge det på! Enkelte VIL ikke (av ulike grunner) ha 10 uker pappapermisjon, og da blir det enten at far gjør det ufrivillig eller som dere sier at barnet blir sendt hjemmefra tidligere enn nødvendig!

Håpløst!!

Skrevet

Min samboer er bonde og dermed selvstendig næringsdrivende. Her i gården har han rett til 1 uke med avløser dekket av avløserlaget i forbindelse med fødsel. Resten må gå gjennom NAV som da regner ut hans inntekt (det han tar ut til eget bruk er forsvinnende lite, men mange av våre faste utgifter på hus osv går gjennom gården). Det vi da hadde sittet igjenn med hvis vi hadde tatt ut pappaperm hadde ikke på langt nær vært nok til å dekke utgiftene med å ha avløser her morgen og kveld ++ som vi da må dekke ut av egen lomme. Syns det er helt på trynet! Mistet da 10 uker med permisjon!

Skrevet

Det dere kan gjøre som kan løse noe av problematikken er å ta ut 100% permisjon, men ta ut noen uker med ulønnet (den som har lavest inntekt - i dette tilfellet mor) slik at dere likevel får et år. Det har dere full rett til. Vi kommer til å gjøre dette, men da blir det pappa som tar ut ulønnet ;-)

Skrevet

Ja, det "dummeste" dere gjør er å velge 80%. Velg heller 100% og ta resterende uker som ulønnet permisjon slik at du likevel får lengden som tilsvarer 80%.

Legg av penger hver måned (20%) som du da bruker de ukene du ikke mottar lønn.

Og i offentlig sektor og mange store bedrifter vil arbeidsgiver kompansere lønnstapet (alt over 6g)

Skrevet

Vet du hva, hvis mannen din tjener ca kr. 900.000,- i året (12 G), og du i tillegg er i jobb, og dere ikke har råd til å unne dere noen ukers redusert inntekt, så synes jeg faktisk ikke synd på deg.

Det er da merkelig hvordan familier med lav inntekt klarer å få kabalen til å gå opp, mens de som tjener masse ikke har "råd" til det...

Skrevet

Det er det dummeste jeg noen gang har hørt. Du skal være sabla glad dere får penger i 10-12 mnd, tror du ALLE land er like heldige som Norge?

Syt om noe annet.

Skrevet

Hvor har du fått 900.000 fra? Uansett inntekt så vil det jo utgjøre mye for familien det gjelder som har belaget seg på en høy inntekt. Huslån og studielån løper like fort selv om foreldrene mottar trygd...

Men ta ut 100%, det er mest gunstig når far tjener mest og ikke skal ha mer enn 10 uker permisjon, så får heller mor ta ut ulønnet permisjon de ekstra ukene. Og det er faktsik ganske vanlig i en del stillinger at arbeidsgiver dekker mellomlegget mellom lønn og 6G. Sjekk det ut!

Skrevet

900 000 tipper jeg er tatt fra at HI skriver 6G utgjør under 50 prosent av inntekten til mannen. Dvs at han må tjene over 800 000.

Skrevet

Dersom det stemmer at mannen din taper 50% av inntekten sin dersom dere går for 80% lønn under perm, så ville jeg uten tvil ha valgt å tatt ut 100% lønn + spart det dere ellers ville ha "tapt" for å bruke til noen ekstra ukers perm uten lønn.

Så kan du tenke på at du fint kan drøye ut permisjonslengden ved å spare opp + overføre ferie til neste år... Blir noen uker det også!

Er maaange barn som må starte opp i barnehage før de er året. De færreste jeg kjenner har så små økonomiske bekymringer som det høres ut som du HI har...

Studielån kan f.eks. fryses en periode dersom det blir vanskelig å følge betalingslanen under perm. -kanskje et alternativ dersom forbruket ellers blir for høyt under permisjonen?

Skrevet

Nå får dere SLUTTE Å KLAGE SÅ JÆVLIG på permisjonsreglene her til lands (beklager språket)!!!

Dere aner ikke hvor heldige dere er som har mulighet å være hjemme med barna så lenge som vi kan.

Vi har verdens lengste permisjon, vi har INGENTING å klage over. Kanskje det ikke passer for alle at pappa får sine uker e.l. (som er helt unikt i verdenssammenheng), men dere vil kanskje tilbake i jobb etter 2 mnd (etter fødsel) i stedet? Det er realiteten for mange i bl.a. USA. Der er det bare å skaffe seg "nanny" eller være hjemme (UTEN noe lønn).

Dere syter og syter - det går ikke en eneste dag uten at jeg leser klageinnlegg over våre permisjonsregler. SLUTT med en eneste gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...