Libido- Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Skal prøve å stramme inn på matbudsjettet, så da er det greit å handle kun 1 gang i mnd. og fylle på med brød, grønt og melk 1 gang i uka. Krever litt planlegging. Hjernen er tømt for ideer =) Mandag : Seibiff m poteter og grønnsaker Tirsdag: Tomatsuppe (pose) med kalkunpølse, makaroni og egg Onsdag: Hjemmelaget sur-søt svin Torsdag: Røkelaks salat i pitabrød Fredag: Pasta carbonara Lørdag: Taco Søndag: Hjemmelaget kjøttpudding Mandag: Hjemmelaget kyllingsuppe Tirsdag: Fiskekaker i brunsaus Onsdag: Omelett med ost &skinke, salat Torsdag: ovnsbakt Laksefilet Fredag: Blomkål og brokkoligraten med kalkunpølse Lørdag: ut å spise Søndag: Wok med kylling Mandag: Hjemmelaget fiskesuppe Tirsdag: Kyllingfilet med potetbåter, bernaise og salat Onsdag: Hjemmelaget tomatsuppe m kalkunplse, makaroni og egg Torsdag: Fiskegrateng Fredag: Hjemmelaget Pastasalat Lørdag: Grøt på dagen, wok med svinestrimmler på kvelden Søndag: Spise borte Mandag : Fiskeboller Tirsdag: Pasta italia Onsdag: hjemmelaget blomkål og brokkolisuppe Torsdag: Fisk Fredag: Kylling med hjemmelaget saus og potetbåter, brokkoli Lørdag: Lasagne Søndag: Åpent Noen oppskrifter: Hjemmelaget kyllingsaus: http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift20203.asp Kremet fiskesuppe: http://www.matprat.no/artikkel.aspx?artid=12190 Gratinert blomkål og brokkoliform: http://www.meny.no/Frukt-og-gronnsaker/Gronnsaker/Brokkoli/Gratinert-blomkal--og-brokkoliform/ Hjemmelaget tomatuppe http://www.pratekompaniet.net/forum/showthread.php?t=43078&page=5 Pasta italia http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118968271.asp Pasta carbonara http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2638.asp Kyllingsuppe http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift2118969235.asp Sur-søt svin http://forum.snartgravid.com/showthread.php?t=37590&page=2 Pastasalat: 1/2 boks crem fresh (lettere) 1/2 pk. majones 1 dl. matfløte 2 fedd presset hvitløk -røres sammen 1 pk. smårett skinke (200g) 1/2 paprika i biter Like mye purre, finhakket 1/2 boks mais 1 ts pepper ca 1/2 pk fullkornsskruer eller penne, avkjølt Alt blandes godt (Saltes til voksne ca 1/2 ts.) Woksaus: 2- 4 ss Piri pirisaus og 3 dl matfløte over det du har wokket. Bruker nuddler i, og bruker også kraften fra dem. NB! HOT!
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 Her er vår liste: Uke 1 Mandag: Fiskegrateng med poteter, blomkålblanding Tirsdag: Betasuppe (potet, gulrot, kålrabi, sellerirot, purre, kål/selleri) Onsdag: Tandoorikylling Torsdag: Fiskekaker med poteter og amerikansk blanding Fredag: Kyllingfilet i sursøt saus med ris Lørdag: Kyllingfilet med båtpoteter og salat Søndag: Lasagne med salat Uke 2 Mandag: Spaghetti med kjøttsaus Tirsdag: Hjemmelaget fiskesuppe Onsdag: Pølsegrateng av amerikansk blanding, hvit saus og makaroni, med potet og smeltet smør Torsdag: Fiskeboller i hvit saus med poteter og raspete gulrøtter Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelaget pizza Søndag: Svinestek med poteter, brun saus, surkål og rødkål. Uke 3 Mandag: Lapskaus med pølse Tirsdag: Fiskepinner med blomkålblanding, poteter og smeltet smør Onsdag: Kjøttkaker med brun saus, potet og kål/gulrotstuing (Tyttebærsyltetøy) Torsdag: Pannekaker Fredag: Pitabrød med kyllingstrimler, salat og dressing Lørdag: Biffsnadder med champignon, paprika, løk, pommes frites, salat og bernaise. Søndag:Kyllingfilet med skysaus, ris og kokte gulrøtter Uke 4 Mandag: Wokblanding med svinestrimler og ris Tirsdag: Fiskepudding med råkost og poteter Onsdag: Tomatsuppe med egg Torsdag: Laksefilet med agurksalat, potet og rømme Fredag: Taco Lørdag: Hjemmelagde burgere Søndag: Finnbiff med viltblanding og potetmos Veldig greit å ha planene klare!
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Tusen takk for tips! Sliter alltid med å finne ut hva vi skal ha til middag... Det er veldig fornuftig å planlegge for en stund om gangen, bare alt for sjelden det blir gjort her. Jeg får prøve å la meg inspirere til å starte en ny og bedre hverdag:)
Papegøyeblomst Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Sukk, hadde jeg bare hatt plass til en ordentlig fryser, så.... Her er det trangt om plassen, så har kun en sånn liten sprekk øverst i kjøleskapet som er fryser...Ikke så lett å handle inn mye i forveien da, gitt... Men takk for noen aktuelle tips, uansett...
Ugl@ Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Takker. Er litt matlei for tida og fikk et mat-ideèr der. Ukeslister og månedsliste er faktisk ikke så dumt. har jo blitt litt vant nå når jeg ikke har kunnet kjøre på 3uker. Så har skrevet handleliste og planlagt middager for hele uka, så får strekke det endra lengre. Lagde forresten en nydelig rotmos her om dagen jeg slenger med oppskrifta på her: 1 middels kålrot 2- gulerøtter En liten eller halv sellerirot ( kan sløyfes) Noen poteter, gjerne mandel poteter Ca 75g meierismør ca 1- 1/2 dl matfløte smake til med revet muskattnøtt, litt salt og pepper Nydelig til både pølser og saltkjøt og potetball...
B-e-a Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 jeej dette innlegget kunne ikke ha kommet på et bedre tidspunkt skal for første gang skrive handleliste og handle for en måned imorgen. se om vi klarer å spare noen tusenlapper på matbudsjettet på den måten. så tusen takk for gode middagstips dere som la ut deres liste. noen som handler for en måned om gangen som vet hvor mye dere sparer per mnd på å handle stort?
Pirkeanonym Skrevet 25. januar 2010 #9 Skrevet 25. januar 2010 Som miljøterapeut som setter opp menylister i samarbeid med brukere, så var dette veldig kjekt å ha. Jeg skal printe ut og bruke som eksempler på matretter, for her var det retter som jeg ikke har komt på. Det blir ofte 3 ganger kjøttkaker og 6 ganger laks på 4 uker i menylistene våre. :-)
gizmo78♥ har fått baby:-) Skrevet 25. januar 2010 #10 Skrevet 25. januar 2010 Flott liste:-) Dytter denne så flere får den med seg:-)
mor sjøl Skrevet 10. februar 2010 #12 Skrevet 10. februar 2010 imponerende må jeg si! Hvordan ser handlelista deres ut? Det lurer jeg på =)
mamsen=) Skrevet 10. februar 2010 #13 Skrevet 10. februar 2010 Så flinke dere er!! Dette var til inspirasjon, takk!!=)
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 10. februar 2010 #14 Skrevet 10. februar 2010 Handler 1 gang i uka vi da og lager meny fra uke til uke. Denne uka er det: Mandag: Ovnsbakt torsk med pesto og pasta Tirsdag: Kjøttboller med tomatsaus, squash og pasta Onsdag:Gratinert kylling med pesto,tomater og mozarella med ris Torsdag: Ostegratinerte pølser med middelhavgrønnsaker Fredag: Hjemmelaget pizza med parmaskinke, mozarella og søltørkede tomater. Lørdag: Biff med blåmuggost,potetskiver og ovnsbakte tomater Søndag:Ovnsbakt laks med asparges og agurksalat.
Panterjenta85 Skrevet 10. februar 2010 #15 Skrevet 10. februar 2010 når i alle dager har dere rester egentlig?? Blir vel rester av sånne middager støtt og stadig?
ifie Skrevet 10. februar 2010 #16 Skrevet 10. februar 2010 Tusen takk for lister og oppskrifter! Disse skal jeg jammen benytte meg av! Herlig! Også MÅ jeg bare kommentere.... det var fryktelig få fiskemiddager her! Jeg ser at du har to ganger i uka, Libido- men jeg så samlet på alle listene. Jeg skal ikke skryte på meg fiskefylte ukesmenyer jeg heller da... Nå skal vi ut og kjøpe masse middag!
Har ei tulle med øyne blå <3 Skrevet 10. februar 2010 #17 Skrevet 10. februar 2010 Eventuelle rester blir med i matpakke til barna, med meg på nattevakt eller min mann til lunch
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 10. februar 2010 #18 Skrevet 10. februar 2010 Jøss for et arbeid du har gjort! Mange gode tips her! Kan jeg spørre om hvilken piri piri saus du bruker i woksausen din?
Libido- Skrevet 10. februar 2010 Forfatter #19 Skrevet 10. februar 2010 Den kjøper jeg på ica maxi. Heter Wellington's. Knall god =) til deg som lurte på rester: Vi har gått over på lavkarbo (etter vi skrev denne planen, så vi fjerner potet, ris, mel osv i rettene) Da er det veldig kjekt med rester i matpakkene =) Vi begynte denne mnd med å handle 1 gang i mnd. + 350 kroner hver mandag til melk, grønnsaker, frukt osv. Sparer veldig mye penger på å gjøre det slik har vi funnet ut =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå