Gå til innhold

Er det andre som oss der ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun har vansker med finmotorikken og ramler masse.Hun har problemer med samsynet,dvs at hjernen har problemer med å oppfatte det hun ser riktig.

Hun gikk seint,og var hypoton.Og hun er sein språklig,men er ei nydelig solstråle.

Heldigvis får hun god oppfølging på skolen via grupper og spesialpedagog/assistent.

Hun er diagnoseløs,vi har testet for diverse syndromer uten resultat.

Nå om vinteren sliter vi mest med masse ramling ute,det er ikke lett med all snøen som er her.Skolen skal la en fysioterapeut se på ho,kanskje hun har noen tips for å bedre balansen til jenta mi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hørtes veldig ut som jenta vår det der! :) Hun er ikke mer enn 1,5 år enda, men har vært til utredning i et år nå straks. Heller ingen diagnose her, men vi er midt i prosessen enda vi da.

Hun har vært sein på det meste, men har heldigvis løsna litt på det motoriske i det siste, kryper endelig og reiser seg overalt :) står lenge alene, men skjønner ikke det med å flytte beina.

Dårlig kommunikasjon og språk, har ingen ordentlige ord enda, bortsett fra mamma og pappa, men det er også mer lyder. Har hatt dårlig blikkontakt lenge, og bryr seg egentlig ikke så mye om hvem hun er til. Lite mammadalting eller hyling ved levering i barnehage. Lite tilknytningsfølelse rett og slett (veldig trist egentlig...)

Dårlig samsyn og litt langsynt, og sliter med å bearbeide inntrykk som de så fint sier. Sjeler. Blir muligens briller :)

Sliter med finmotorikk her også, drikker av kopp selv og kan finne på å spise selv, men da må bitene være store å holde i.

Noen leger mener hun er/var hypoton, mens andre ikke. Vi har lurt på autisme, men det ble raskt avkreftet på habiliteringen. Så vi vet ikke.

Prøver å glede oss over fremskrittene, og de har det vært mange av i det siste :)

Vi har også testet for div syndrom, men så langt ingen diagnose som sagt. Mest sannsynlig vil vi heller aldri få det, kun at hun har en forsinket utvikling. Vet ikke hvor stort håp det er om at hun skal ta igjen alt heller, men vi må håpe. Ingen som vet. Uansett er hun godpia vår og en solstråle :)

Hvordan fungerer jenta di nå da? Når gikk hun? Hvordan er språket? Kognitivt? Venner og fritid? Beklager mange spørsmål, men kjente meg veldig igjen i mye av det du skrev, så fikk veldig lyst til å "se" inn i fremtiden... Du kjenner deg sikkert igjen.

Lykke til videre med solstrålen din :)

Gjest vinterbrud
Skrevet

Hei,jenta mi gikk da hun var 18 måneder.Språket hennes er utydelig,hun mangler en del språklyder,men hun prater som en foss likevel.

Hun er bra kognitivt,ei veldig nysgjerrig lita jente med god visuell hukommelse.Men hun er generelt umoden av seg.Heldigvis har hun flere gode venner på skolen som hun leker med,og som besøker oss.

Jeg har også håpet at hun vil ta igjen de andre.Hun reagerer heldigvis ikke negativt på å være i smågruppe på skolen.

Vi skal få data hjem fra Hjelpemiddelsentralen,hun bruker mye data på skolen og er blitt en racer med pc.

Men det sårer hjertet mitt når andre unger kaller henne "rar",kan ikke hun få være som hun er.Ei herlig lita jente på 6 år som elsker dyr,og er ei skikkelig kosejente.

Lykke til videre med vesle solstråla di.Det er godt at det har løsnet på det motoriske hos henne.Språket hennes kommer nok sakte men sikkert som hos tulla mi.

Skrevet

Og det store spørsmålet er:

Har dere vært på mr?

Og sjekket størrelsen på den HJERNEBJELKEN som forbinder de to hjernehalvdelene??

Ungen min skulle på mr av helt andre årsaker, og får plutselig "diagnose" tynn hjernebjelke.

Dette kan nemlig forklare alle de overfornevnte problemstillinger.

Skrevet

Vi har vært på to mr, men ikke noe unormalt.

Skrevet

Vet du om dem da målte nøyaktig verdier på hjernebjelken?

Hvis ikke kan du enten be om en ny mr eller få dem til å måle på de gamle bildene.

Jeg fikk beskjed av sykehuset at måling av hjernebjelke ikke er vanlig, og at dem gjorde det nesten ved et uhell når vi var på mr fordi dem mente det var noe og ikke fant noe til å begynne med.

Skrevet

Datteren din har flere likhetstrekk med datteren min. Jenta mi er 3 år og er sen motorisk og språkelig. Men har kommet seg ganske bra motorisk, men har få ord. Bruker tegn til tale og kalstadmodellen. Har god oppfølging av spesial pedagog og støttepedagog i bhg heldigvis:)

Har tatt MR og alt så fint ut:)

Venter på time hos barnerehabiliteringen i Fredrikstad.

Jenta mi er også en solstråle og elsker andre barn. Veldig lærevillig og oppsøker gjerne andre voksne og barn

Skrevet

Hvordan er jenta di på samspill/kommunikasjon, kan jeg spørre om det? Henvender hun seg bevisst til dere med ord, tegn? Leker hun godt med andre barn?

Jeg kjenner jeg har så mange spørsmål....:)

Lykke til med videre utredning :)

Skrevet

Det var meg du henviste til, eller?? :)

Jenta mi er veldig kontaktsøkende og søker gjerne kontakt med fremmede barn og voksne. Bruker de ordene hun kan si og ellers går det mest i tegn. Hun leker godt med andre barn som ikke kan tegn også, da sitter jeg på sidekanten og veileder underveis.

Kan godt maile meg [email protected]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...