Gå til innhold

MANGE SOM HAR ELLER SKAL SJEKKE NAKKEFOLD INNTIL UKE 13???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tror det er mellom uke 11-13 det er synlig? Men det kan du jo spørre om når du bestiller time eventuelt?

Jeg har bestemt meg for å gå og har fått time på tirsdag. Nakkefolden er en ting, men det er jo beroligende å få sjekket at alle indre organer er dannet som de skal. Gir litt ro i sjelen forhåpentligvis =O) Men når det er sagt så må jeg si at dersom jeg hadde fått vite at det var downs så vet jeg jammen ikke hva jeg hadde gjort. Setter en jo selvsagt i en ekstremt vanskelig posisjon...

Hva har du bestemt deg for - skal du gå eller ikke?

legen sa vi skulle studere fra topp til tå i uke 13, men sa ikke noe om senest for å sjekke. er nemlig det at kjæresten min bor i utlandet så ville utsette den til han kan være med. ja, vil sjekke alt, gir ro i sjela ja, dog som du sier, ikke ro i sjela dersom det er noe galt. jeg har bestemt meg 100 % for å gå, men bare må vite om jeg kan vente enda en uke elle rikke. så du vet ikke hva du hadde gjort dersom det var noe galt, downs eller annet?må innrømme at det der virkeli gikke er lett. vanskelig dilemma, kan ikke velge bort et barn, er motstander av abort, samtidig vil man gi barnet sitt et godt liv, men det tror jeg de kan ha med downs, dog ikke lett.håper alt er bra med begge våre!krysser fingrene for det, er bedre å vite enn å lure synes jeg>:)

Du får ikke både duotest og fostervannsprøve - med mindre verdiene ikke er tilfredsstillende etter blodprøve og ultralyd.

På veiledningstimen på Ullevål får du valget mellom duotest ELLER fostervannsprøve. Velger du duotest tas blodprøven med en gang, så blir du innkalt til ultralyd om noen dager (Riksen for min del siden jeg bor i Akershus).

Vi valgte duotest, og var på ultralyd her om dagen. De måler nakkefolden og om nesebeinet er utviklet.

Joda anonym, vi får bestemme selv om vi ville ha fostervannsprøve. Fikk beskjed om det i forrige uke.

Det er helt og holdent opp til oss. Duotesten er bare en slags markør/indikasjon på risiko uansett.

Mulig vi har forskjellig bakgrunn og forskjellige grunner til å gjennomføre diagnostikk vettu. :)

Annonse

Rart det blir gjort forskjell da. Vi fikk også valget, men det var enten duotest eller fostervannsprøve. Og vi visste ikke at vi måtte gjøre det valget før vi satt på veiledningstimen.

Duotesten er en markør ja, men hvis verdiene ikke overstiger et visst tall får du ikke tilbud om fostervannsprøve. Men man kan jo gå rett på fostervannsprøven.

Jeg er 38 så derfor jeg har fått tilbud om det.

:)

Kommer ikke til å sjekke nakkefold osv. nå. Men skulle gjerne ha gjort det. Hadde vært greit å være litt forberedt hvis fosteret har en alvorlig sykdom eller et syndrom. Men jeg skal uansett aldri ta vekk mitt kjære, lille barn :)

Oj! Skal snart på Majorstuaklinikken! Gleder meg til å se babisen igjen. Jippi!

Skulle ønske at mannen min hadde tid til å bli med, men det har han dessverre ikke. Skjønner det for så vidt godt. Han har startet i ny jobb, henter og bringer guttebassen i barnehagen og lager mat/ sykepleier meg da jeg fremdeles kun ligger på sofaen å spyr (men litt bedre siden i går!! Hurra!). Vanskelig å si at han får finne tid til å følge meg da... =O) Får se bilde når jeg kommer hjem! =O)

Hei!

Vi var på Majorstuaklinikken i dag. Dro primært for å sjekke om det i hele tatt var noe liv etter å ikke ha hørt fosterlyd hos fastlegen i forrige uke. Det var veldig tidlig uansett, men ble jo bekymret. Akkurat 12 uker på vei i dag viste det seg, og det var utrolig deilig å få se lille spire. Fikk sjekket nakkefolden også når vi først var der, og alt var heldigvis i orden så da slipper vi å tenke mer på det. Et par bekymringer mindre, og tre UL-bilder rikere. Fantastisk å se den lille :)

Annonse

Er 38 år og fikk nakkefold måling på 3,6 mm idag....... ganske mye... fikk en forhøyet sjanse for å få downs barn da fra 1% til 4 % pga dette.... Synes dere 4 % sjanse for å få downs er høyt? det er jo 96 % sjans for at det kan gå bra, hvis jeg kan roe meg med det og få en fint svangerskap synes jordmor det var best? men kanj eg roe meg med det? er det bedre å ta test med 1 % sjans for abort for å finne utav en 4%sjans for å få sykt barn? ja det blir mye statistikk men deter det jo sykehusene som snakker om ......hva glemmer vi oppi det hele? kan derfor ta morkake prøve "nå" eller vente til uke 16 for å få fostervannsprøve, en ting er å ta taesten en annen ting er å vite hva en skal gjøre om en får positivt svar på en slik test, altså downs barn. de ser jo lykkelige ut.... armer og bein og hjertet og aktivitet og alt annet ser veldig bra ut....må til Trheim evt, noen som kjenner til disse?

Hei du!

Er jammen ikke et lett spørsmål og noe du må tenke på hva som blir riktig for akkurat deg å gjøre. Jeg vet jammen ikke helt hva jeg selv hadde gjort om jeg var i dine sko...

4% sjanse er som du sier ikke en kjempestor risiko akkurat. Det er vel ikke mer enn risikoen for at det skal gå galt på dette tidspunktet. Men så lenge det er risiko så skjønner jeg jo at det er i tankene dine fra tid til annen.

Har du bestemt deg for hva du vil gjøre om det skulle være downs da? Hvis du tror at du vil ta abort så er det kanskje greit å få sjekket det så raskt som mulig? Gjør jo ikke saken noe bedre å vente til man har gått med de i magen og de har blitt større. Hvis du har bestemt deg for å beholde uansett så er det kanskje greiere å leve med den lille risikoen på 4%? Men tenker du mye på det (selv om du har bestemt deg for å beholde) så ville jeg kanskje sjekket det uansett - så slipper du å bruke mye energi på det?

Skal til Tronheim i morga å ta duotest. Grugleder meg. Dette blir spennende. Vet liksom ikke helt hva som venter. Får ta det som det kommer. Tok blodprøver på det lokale sykehuset her på mandag, så får vi se i morgen hva resultatene blir.

Tror jeg takker ja til fostervannsprøve dersom jeg får det tilbudet også.

...men tar dette først. Det er helt uten risiko av noen art.

Fikk dette tilbudet fordi jeg har fyllt 38 år og har endel aborter bak meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...