Gå til innhold

Hvordan vaske ullbodier m/ flekker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært en ganske intenst runde med omgangssyke her i huset. Vasker for harde livet, men får ikke bæsjeflekker fjernet fra ullbodier. Har noen tips for å få det til? Vasker med vaskemiddel for ulltøy, har prøvd å vaske for hånd, og bruke såpe rett på bodien men ingenting ser ut til å funke her... Tips velkommen ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lett å få av nei:)

Jeg har begynt å kjøpe mørkt ulltøy til mine. Har både jente og gutt, så har funnet ut at jenta fint kan gå i blått og grått ullundertøy. Finere det enn bæsjeflekker på:) At det er blått gjør jo ikke noe, for det eer under annet tøy + det viktigste er at de ikke fryser.

Skrevet

Prøv Troll sitronsåpe. Den har jeg god erfaring med. Har fjernet mange bæsjeflekker med den, selv vaskede flekker. Gni flekken godt inn med såpe og la virke en stund. Skyll ut såpa og vask som vanlig. Evt bland godt med såpe ut i litt vann og la plagget ligge i vann noen timer.

Du finner som oftest såpa i butikker som selger Troll klær.

Evt kan du prøve gallesåpe fra helsekost, har hørt at den er like effektiv som sitronsåpe.

Skrevet

Eller rett og slett kjøp Sunlight grønnsåpestykke på dagligvarebutikken. Koster ca 20 kr, og tar vekk alle flekker på ull - helt sant!

Jeg gnir først vekk flekkene under rennende vann (husk å ikke bruke varmt vann) også kjører jeg de i vaskemaskina etterpå! Blir så fine som nye, selv med tomatsausflekker, makrell i tomat, fingermaling osv:)

Skrevet

Hos Husfliden får man kjøpt en såpe som du river. Den er kjempe bra mot flekker og gjør ulltøyet mykere.

Skrevet

Signer anonym når det gjelder gallesåper. Den har fikset alle flekker snuppa har fått på ulltøyet. Drøy i bruk er den også :-)

Skrevet

signerer gla'jenta. Sverger også til Sunlight, den tar alt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...