Gå til innhold

Lager de bursdagskrone til barnet ditt (bhg) når h*n har bursdag?

Anbefalte innlegg

Her gjør de det....

men en jeg kjenner har ungen i en bhg hvor de ikke gjør dette lenger :o(

Jeg som er ped.leder selv synes dette er så synd og en skam siden det er en del av barnehagen (tradisjon). Ja, ungen kan nok klare seg uten en krone, men det er jo det å bli satt ekstra stas på den dagen da. Og man man trenger ikke bruke så lang tid på den for at den skal bli fin.

Argumentet fra bhg var at de skulle spare penger og tid :-s Tull mener nå jeg!

For noen av dere er kanskje dette bare en filleting, men jeg engasjerer meg litt i disse barna jeg da :-p

Fortsetter under...

Ja i begge bhg ungene har gått i, har de fått krone.

Den ene bhg hadde en utrolig flink, assistent. Hun spurte ungene på forhånd hva slags tema de ville ha på krone, og lagde de utroligste kreasjonene.

Sabeltann, Cars,prinsesser etc. Eldste snakket om den krona han ønsket seg et halvtår i forveien :-)

Det var 65 unger i den bhg, og hun lagde til alle, hver bursdag.

Tid&penger ja...

Det samler seg veldig ofte en liten gjeng som titter på, mens en lager kronen. Fin tid til å prate med barnet/barna..= ikke bortkastet tid!!

Og hvor mye sparer en?? Kan ikke være så veldig mye!!

Barna er som regel veldig stolt av kronen sin...

Annonse

Nei, og det er helt greit. De har andre tradisjoner som jeg synes er mye bedre og morsommere, og ungene elsker det og skryter av det til andre unger som får laget bursdagskrone i barnehagen.

Poenget er jo at det gjøres stas på barna, hvordan det gjøres er da opp til den enkelte barnehage. Her hadde skuffelsen blitt enorm hvis barnehagen plutselig gikk tilbake til den kjipe pappkronen.

I min sønns barnehage har de 1 bursdagskrone pr avdeling som de tar fram når noen har bursdag. Den er veldig forseggjort og fin, og er altså bursdagsbarnet sin den dagen h*n har bursdag. I tillegg får de rød fløyelskappe og sitter på gullstol :-) Ungene synes dette er veldig stas, og det går jo hverken tid eller penger siden krona, kappen og stolen allerede er ferdiglagde.

Ja, det gjør de..

Ungene får selv velge farge, og etter at krona er montert og det er skrevet navn og alder på den med en fin tusj får bursdagsbarnet selv lov å pynte. De har en stor kurv full av små klistremerker, og i den kurven er det bare bursdagsbarnet som får rote. De pynter med klistremerker av dyr, figurer, biler og baller, alt mulig.

Ungene kommer hjem, kjempestolte og skal gjere peke og vise frem hvert eneste klistremerke de har valgt å pynte med.

En liten ting som gir stor glede for barnet, kan ikke skjønne hvorfor de skal fjerne den tradisjonen. Er nok 100 andre ting de kan spare penger på, den pappplaten de lager kroner av koster ikke allverden!

Ja, det gjør de. Jeg må likevel si at det er ganske stor forskjell på de mitt barn har fått og endel andre jeg har sett. Noen er jo super fine og man kan se at de er laget med litt innsats. Ifjor derimot kom smurfen hjem med en gul krone med litt glitter i kantene og på kronen sto det 2 år. Ikke engang navnet hadde de tatt seg tid til ( eller råd til ? ). Den kunne de like gjerne droppet. Da var det mer stas med en disneykrlbe fra nille

petite fleur: Det er jo en flott idé :o) Den skal jeg bringe med videre!

Teline: Du har så rett, det er mange flere måter å gjøre ekstra stas på bursdagsbarnet på, men jeg er nå glad i den krona jeg da :-p

Hva gjør de der barna dine går siden det er mye bedre og morsommere? Tar til meg alle nye ideer :o)

Ja da gjere dei her. er så stor stas. Bursdagsbarnet får lov til å vere med å pynte kronen....snakker om den i lang tid, så får bursdagsbarnet bestemme kva mat dei skal ha den dagen,

Annonse

Hos oss lager de krone på småbarnsavdelingen men ikke på store barn. Der har de andre tradisjoner og det synes jeg er helt greit.

Personlig synes jeg det viktigste er at de gjør ekstra stas på bursdagsbarnet. Hvordan de gjør det bryr jeg meg egentlig ikke så mye om:)

Hvis krona er det viktigste barnet opplever på bursdagen sin, så synes jeg det er synd. jeg tor heller de viktigste for barnet er å bli gjort ekstra stas på - at de andre (barn og ansatte) setter bursdagsbarnet i fokus. På stor avdeling får de blant annet sitte på bursdagsstol i samlinggstunden og alle de andre må si noe pent om bursdagsbarnet. de ansatte skriver dette ned på et stort ark, og alle barna lager håndtrykk på arket. Dette rammes inn og bursdagsbarnet får det med seg hjem:) DET er stor stas det. I tillegg får bursdagsbarnet velge hva som skal lages til lunch (de har ikke bursdagskake i barnehagen)!

Ja det gjør de. Bursdagsbarnet blir alltid gjort veldig stas på, med plakat ved døren om hvem som har bursdag, flagg, bursdagssamling(hvor barnet får sitte med den som leder samling med kongekappe og krone. De får også et kort fra avdelingen hvor det står fine ting de andre har sagt om barnet, pluss at de får en liten gave, det er gratis ting de får fra bokbinderiet her).

De hadde til og med ordna så lillebror hadde fått laget eget kort da storebror hadde bursdag før jul.

Hos oss lager de krone, og har bursdagssamling. De gjør stas på barnet og gjør dagen spesiell. Barnet er med å bestemme kronen sin, så barnet får den kronen de vil selv. Vi begynner å få kronesamling på barnerommet nå.

Også får de velge hva de vil ha til "mat" når de har bursdag. De har fruktspyd eller oppkuttet frukt med youghurt. Det er også noe ungene er veldig glade i. Ingen kake i bursdager. de baker kaker når de har tid og anledning, så en og annen gang så er det kake når det er bursdag i barnehagen men da får alle avdelinger ikke bare den som det er bursdag i.

I barnehagen min mor jobber lager de ikke krone. De har ett eget bursdagsskap med bursdagskapper, kjoler, smykker og noen forskjellige kroner. Bursdagsbarnet får velge hva det har lyst til å ha på seg, og det er vist kjempe stas. Jeg syns dette også er en fin ting, de ungene gleder seg veldig til å feire bursdagen sin i barnehagen, og bursdagsskapet står i avdelingen slik at de ser det hele tiden, og kan begynne å tenke ut hva de vil ha.

Vi har ikke pappkrone der jeg jobber.

Vi har et eget fødselsdagskap med diverse kroner, kappe, smykker og forskjellige "eksklusive" leker. Bursdagsbarnet får velge hva de vil ha i skapet, sitter på kongestol ved bordet og får velge kosemat som vi lager sammen med barnet (smoothie, fruktspyd eller grove lapper) Vi har flagg ute og plakat i garderoben (som barnet er med på å dekorere.)

I samlingen har vi "den gode stol" hvor alle de andre barna får si noe positivt om bursdagsbarnet.

Barna kan satt stor stas på uten krone. Selv om vi er vant med fra gammelt av at det skal være kake og krone i barnehage bursdager har jeg ingenting i mot at vi lager nye tradisjoner.

Problemet med disse kronene for min del er at jeg ikke er spesielt kunstrerisk. Kronene jeg lagde så fæle ut mens noen av andre jeg jobber med er flinke og lagde de flotteste kunstverk. Økonomien hadde ikke noe å si for vår del.

he,he nå fikk jeg ut alle pappkrone-tankene mine merker jeg ;)

Hehe....godt å få ut ;o)

Jeg lurer faktisk på nå at jeg skal innføre krone og kappe i bhg der jeg jobber (altså som er sydd). Da er det fortsatt feiring med krone, men slipper all pappen (men mister kosen med å lage krone sammen med barnet). Jeg har symaskin, så det skal jeg jammen meg prøve på! Bare få orden i syrommet mitt først :-s

Kaka har jeg også lyst til å bli kvitt i bhg....sier heller ja takk til fruktspyd og at barnet velger hva man skal spise til lunsj den dagen. Håper jeg får med meg resten av personalet på det, men det kan kanskje bli en utfordring :-p

Jeg er for nye ideer og ny tankegang i bhg ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...