Gå til innhold

er sjansen for spontanabort mindre dersom det er påvist hjerteaktivitet?

Anbefalte innlegg

Jeg var på UL i uke 7, da så jeg hjertet slå. Nå er jeg 10 + 4, men nå føler jeg meg ikke så gravid lenger, og etter å ha lest om alle som mister så er jeg redd for det. Men jeg har ikke hatt blødninger eller magesmerter da, men magen er blitt litt flatere igjen, var ganske oppblåst en periode.

Fortsetter under...

Risikoen for spontanabort blir redusert betraktelig når man har sett hjerteaktivitet. Tror det skal være mindre enn 5 % sjanse for abort etter det. Muligens så lite som 3 %.

Men det skjer jo desverre....

Min mave ble også mye flatere rundt den tiden. Jeg hadde en god del luft i begynnelsen tror jeg. I tillegg vokser maven i rykk og napp.

Håper alt står bra til med den lille og at spiren klorer seg fast!

jeg var også på ul i uke 7 pga jeg har hatt MA tidligere og skulle ut å reise, så de sjekket bare at alt så ok ut.

Legen min sa at når de ser hjertet slå så er det like trygt som når andre har passert 12 uker, er visst veldig sjelden man mister etter at hjertet har begynt å slå.

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra*

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra **

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

*dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

**Etter 22. uke regnes det som dødfødsel.

Det vil jo alltid være noen fjes bak de statistiske tallene, og tragisk er det, men sjangsene er større ved hjerteakt. og man må bare håpe! Jeg var hoven og oppblåst i magen de første ukene selv, for så å plutselig bli "flat"..

Ei jeg kjenner er på sitt 9. prøverørsforsøk nå, og for første gang har eggene klart å holde seg lenge nok til at det er påvist hjerteaktivitet! Nå kan hun for første gang si hun er gravid, med 2(!) og selv om hun har flere odds mot seg enn de fleste av oss, så sa også legen hennes at dette ser ut til å gå bra -pga hjerteaktiviteten!!

Ønkser deg all lykke videre og prøv å skyv de vonde tankene til side, er jo kjedelig å grue seg til noe som kanskje ikke skjer og som du uansett ikke kan gjøre noe fra eller til med!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...