Cat&Gullungene Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 Jeg vurderer å ta privat UL ganske tidlig, og lurer på når det er vanlig å ta det her i Norge. Er nå bare 4+1, og ønsker ikke noe før om en liten stund, kanskje rundt uke 8? I tillegg har jeg lyst på en i uke 12. Jeg er ikke i noen risikogruppe, men under mitt første svangerskap bodde jeg i Italia og der er svangerskapsomsorgen veldig annderledes. Mye mer oppfølging, kontroller, blodprøver, Ul osv. Sikkert litt for mye av det gode, men nå går jeg bare å tenker på hvor deilig det var å se jenta mi på UL skjermen i uke 8+5. I tillegg har jeg gått på pergo for å bli gravid denne gangen, og da er det jo i tillegg en risiko for flerlinger??
surfepia Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Hei hei! Det kommer an på hva du vil med ultralyden. Dersom det kun er for å se om det er 1 eller 2 og se hjerteslag så kan du ta innvendig UL fra uke 7-8. (i uke 6 er det mange som ikke ser noe annet enn fostersekken) Dersom du ønsker se på nakkefolden for å se etter kromosonfeil skal man helst ta mellom uke 11-13. Jeg har mistet tidligere og ble derfor henvist av legen til UL i uke 12 denne gang. Men pga småblødninger i uke 7, så fikk jeg komme inn til UL da også. Så ikke så mye annet enn en liten reke med bankende hjerte :-) Gleder meg til uke 12 for da ser man litt mer :-)
cathrine&emma Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 du kan prøve å gå til legen å få henvisning til ultralyd evt hos gynokolog, jg gjorde dt sist, og da var jg i uke 6, 12, 18,og 20 fordi han ville mg tilbake, var ikke noe galt, men veldig greit for mg + noen på sykehuset pga smerter men dt var litt pga jg hadde mistet før.. for noen er dt vanlig å få tidlig UL og andre ikke.. er bare å ta kontakt med legen i morra å høre...
Cat&Gullungene Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. januar 2010 Takk for svar! Jeg ønsker i første omgang bare å se at det er et (eller flere) foster og et bankende hjerte.Vil helst ta utvendig UL, det gjorde jeg i Italia forrige gang u uke 8+5, og det gikk veldig lett. Deretter ønsker jeg UL i uke 12 for å kontrollere nakkefolden. Tenkte egentlig å gå privat, på Volvat, men jeg kan jo høre med legen min også? Når er det vanlig å gå til legen første gang egentlig?
cathrine&emma Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 tror det er vanlig når man er rundt 8 uker på vei , til føstegangs kontroll, selvom jg har allerrede vært der men dt vr bare pga å få en henvendelse til tildlig UL
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå