C_line har gutt +jenteimagen Skrevet 24. januar 2010 #1 Skrevet 24. januar 2010 kan man gå til tannlege - bare man ikke tar rtg bilde??? Jeg har så vondt bak i kjeven, kan kanskje kjennes ut som en betennelse i en tann Mulig jeg bare må ha det slik, for jeg ønsker ikke at bedøvelse og slike ting skal skade babyen... er 8 +2 i dag
Mamma 2010 Skrevet 24. januar 2010 #2 Skrevet 24. januar 2010 Du kan dra til tannlege, bare ikke røntgen tror jeg (eller kanskje det er greit med slik beskyttelsesmatte) ring og hør !!
cathrine&emma Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 jg gikk til både tannlege og tannpleier sist jg gikk gravid ,ikke noe problem, og jg tok røntgen oxo, hadde bare sånn matte over magen, husker ikke hva de heter..
nanni79 Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 ta en tur til tannlegen du. Det går helt fint. Det anbefales ikke røntgen dersom det ikke er helt nødvendig, og da med en beskyttelsesmatte over magen. Bedøvelse går helt fint å ta. Bare spør tannlegen så kan han/hun forklare deg innhold slik at du slipper å bekymre deg for det etterpå.
VLPB 1SA1MA1Engel Skrevet 24. januar 2010 #5 Skrevet 24. januar 2010 Hei. Jeg er tannlege og kanskje hjelpe deg. Du kan trygt gå til tannlege å få bedøvelse. Vi har mange bedøvelser å velge imellom, og det er kun 1 bedøvelse som heter Citanest vi ikke kan bruke (pga den inneholder oxytoksin som kan starte sammentrekninger av uterus). Ellers kan man bruke alle de andre bedøvelsene. De fleste bruker Xylocain med adrenalin (som ikke skal brukes dersom du har hjerteproblemer da, men oppgir du alle dine sykdommer og medisiner så kan tannlegen bruke rette medikamenter for din behandling). Når det kommer til røntgen er det egentlig trygt å ta røntgen (og gjerne opptil flere ganger). Du blir faktisk utsatt for mer stråling om du tar fly eller går opp et fjell. Grunnen til at man har restriksjoner for gravide og røntgentaking er at den gravide skal slippe å bekymre seg for at hun har blitt stråleutsatt, resten av svangerskapet. Vi tenker slik at det er mye bedre at den gravide venter med å ta røntgen til etter svangerskapet enn under, slik at hun slipper å bekymre seg. Men har man tannsmerter er det vanskelig å diagnostisere uten røntgen. Da kan man bruke beskyttelse i form at et "pledd" som ikke vil la strålene slippe igjennom til fosteret. Lykke til:)
mamma til 3:) Skrevet 24. januar 2010 #6 Skrevet 24. januar 2010 Skyter inn ett raskt spørsmål her jeg, har man gratis tannlege når man går gravid?
VLPB 1SA1MA1Engel Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Nei dessverre, men er du flink å pusse morgen og kveld, samt bruke tanntråd og fluor så blir det null hull:)
hope&love Skrevet 24. januar 2010 #8 Skrevet 24. januar 2010 I tillegg må man spise sunnt (dvs 0 sukker og 0 hvitt brød osv) Bare som ett tips altså for kosthold har jo masse å si tror jeg, selv om jeg ikke er tannlege må til tannlegen selv, og jeg har kanskje ikke nok penger :/ er arbeidsledig og mannen min får bare rehabiliteringspenger... mn MÅ likevel til tannlegen... sist kosta d ca 3000 kr for å fixe 2 hull :(
VLPB 1SA1MA1Engel Skrevet 24. januar 2010 #9 Skrevet 24. januar 2010 Ja det er sant hope&love at det hjelper å ha sunt kosthold med faste måltider, men fluor og tanntråd er alfa omega:) Et par gode råd for å hjelpe på det økonomiske; pass på å få en sjekk hos en tannpleier. De er flinke og ikke nødvendigvis så dyre. Prøv også å få innpass hos en offentlig tannlege. Ikke alle plasser det går pga kapasitet, men de er rimeligere. Det er også viktig å få et kostnadoverslag før behandlingen settes i gang. Det har man krav på, slik at man kan planlegge. I tillegg dersom det er mye som skal gjøres, så kan man prøve å fordele behandlingen utover flere måneder slik at man kan betale etter hver gang. I mellomtiden kan man holde ting i sjakk med puss, tanntråd og fluor.... Dersom du/dere bor i Bergen, tromsø eller oslo og har god tid kan man dra på studentklinikker hvor de er kjempeflinke og rimelige. Håper dette var til hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå