Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Hei! jenta mi er 6 dager og nekter plent å ta pupp. så jeg pumper og mater med kopp. men hvordan kan jeg oppbevare morsmelken som jeg har pumpet når vi skal på tur og besøk osv? og er det noen som vet hvor mange ml en 1 uke gammel baby skal ha pr måltid? vi gir ca 30 ml pr måltid.. takker for svar
luva* Skrevet 27. februar 2010 #2 Skrevet 27. februar 2010 Jeg har akkurat sammen problem, så her har det gått i pumping og flaskemating. Jeg spurte om mengde på sykehuset og da sa følgende: Tommelfingerregelen er at de skal ha 1/6 del av vekten i melk fordelt over døgnet. Denne regelen holder ca fra dag 7. Før dag syv, så er tommelfingerregelen at babyen skal ha 40 ml på dag fire, 50 ml på dag fem osv. Det er klart at mengden avhenger av hvor ofte man gir mat (de regner med 6 - 8 matinger i døgnet), men jeg synes det høres veldig lite ut med 30 ml pr måltid. Vi er nå opp i ca 80 ml per måltid og hun er 8 dager gammel (Egentlig burde vi ligget nærmere 100 ml (hun er ca 3500), men ingen sjans for at hun orker å spise så mye enda). Fersk pumpet mm holder 5 timer i romtemperatur (1 time om du varmer opp melk du har hatt i kjøleskapet), så når vi skal ut på tur, så pumper jeg før vi går, og så har vi mm de neste fem timene. Ellers holder mm 1 døgn i kjøleskap (hjemme kunne vi oppbevare det to døgn i kjøleskap), eller 6 måneder frøset ned.
Snellamedto Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Gutten vår har slitt med vektnedgang og vi måtte over på flaske på dag 15 (han er nå 3 uker). På ammepoliklinikken på Rikshospitalet (og på helsestasjonen) sa de at inntil 2 ukers alder skal de spise minimum 10-15 % av fødselsvekten sin per døgn, etter det samme prosent av faktisk vekt. Gutten vår veide 3390 ved fødsel og jordmor rundet opp til 3500, altså han skal spise minst 350 ml per døgn fordelt på 8 måltider. Det blir ca 45 ml per måltid. Synes også det høres lite ut, og han spiser minst 500 ml i døgnet. Vet ikke om det er pga han innhenter seg vektmessig eller om jeg har misforstått totalt... men både ammepoliklinikken og helsestasjon-ammeveilederen drev og regnet ut og styra på for å finne ut hvor mye han burde ta. Husker også noen sa at magesekken på en nyfødt er like stor som en klinkekule, så vet ikke hvor mange ml det er plass til i en ukes gammel mage jeg..
Bøtteknotten Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Jenta mi på 7 dager veier 3680 og skal ha ca 70 ml hver 3'de time.. Var på ammehjelp på ahus hvor de regnet ut for meg. Har de ammehjelp på sykehuset der du bor? Jeg ville ringt dem. De kan også hjelpe deg med hvor mye mat de små skal ha. Jeg oppbevarer melken jeg pumper (Må pumpe innimellom for å gi puppene en pause, de er fryktelig såre..) i avent-kopper med lokk. De lekker ikke og kan også fryses. Så de kan du sikkert også ta med på tur. Melken varmer jeg i mikro. (eller vannbad) Skal du gi mat på tur, kan du kanskje bruke en liten termos med ferdig oppvarmet melk? Varm den altfor mye før dere går, og avkjøl til riktig temp før du gir. Det går jo fort det nå i dette været :-) Lykke til.
1+1 blir 3 Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Bare ett lite tips: mors elk skal ikke varmes over 40grader, da ødelegger du en del av næringsstoffene i melka. Og det er ikke anbefalt å varme i micro, da det blir ujevn fordeling av varmen. Vannbad eller rennende varmtvann fra springen er anbefalt så vidt jeg har forstått, men da må man riste flasken under veis slik at det blir jevn temperatur.
skilpaddemadde Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Medela har små kjølebager som holder melken kald lenge, Ta med termos med varmt vann hvis du ikke har mulighet til å varme melk der dere skal. Jeg har en ubrukt super en fra tommitippee, hvor lokket dekker hele termosen slik at jeg kan bruke den som vannkar. Selges hvis noen er interresert.
lillenims Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no Jeg kjenner meg veldig veldig igjen i det du forteller, HI, så om du vil så er du velkommen til å ta kontakt pr epost (adressa står i profilen min, og da kan du få telefonnumeret mitt også om du heller vil det). (Dette gjelder alle andre som har amme/pumpespørsmål også Eller for den del flaskespørsmål.) Når det gjelder mengde er tommelfingerregelen som flere sier 15% av kroppsvekta pr døgn etter en ukes tid. Om du gir 30 ml pr måltid nå så antar jeg du gir det veldig ofte? Prøv gjerne å gi litt mer. Når du pumper så kan det være en del arbeid å få nok melk (pumpe stimulerer brystet dårligere enn baby gjør), så du må kanskje pumpe litt oftere enn babyen får mat. Morsmelk kan oppbevares 3-5 dager i kjøleskap, sett den innerst der det er kaldest og absolutt ikke i døra. Som annen melk vil den bli sur om den står for lenge, men bakterievekst før den blir sur er ikke noe stort problem dersom den oppbevares i flasker/beger som du koker - i fersk morsmelk er det masse antibakterielle stoffer. I dypfryser kan den oppbevares i (minst) 6 mnd. Deretter blir det litt mindre næringsstoffer i den, så det går fint å feks. bruke den til grøt eller til en flaske innimellom etter 6 mnd også, men den bør ikke brukes som eneste melk. Den vil lukte/smake vondt om den er dårlig. Se http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk (Disse rådene gjelder friske, fullbårne barn hjemme - på sykehus kan det være andre regler, og også for premature etter hjemkomst.) Ut-på-tur kan du enten bruke nypumpet melk (holdbar i 6-8 timer utenfor kjøleskap) eller feste et kjøleelement rundt flaska med strikk. Selv med morsmelkens antibakterielle egenskaper anbefaler jeg å bruke emballasje som kan kokes, altså ikke termos eller liknende. Avent har beger med lokk, i noen av pakkene med slike følger det med adapter til aventflasker slik at du slipper helle over melka i flaske. Det finnes også tette lokk til Avent-flasker. (Helt sikkert til andre merker også, men vi hadde kun Avent.) Om du ønsker gå over til å bruke flaske i stedet for kopp, anbefaler jeg http://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating Gå i såfall på apoteket og kjøp flaskesmokker for nyfødte, dvs størrelse 1 merket med 0+ mnd. (De som følger med flaska er str 2 og egentlig fra 3 mnd. Forskjellen er hvor mye melk det kommer, om du vil kombinere med amming er det lurt med treg tåteflaske.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå