Gå til innhold

Hva sier deres på 18 mnd??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sier det meste egentlig, ikke helt ordrett, men forståelig (f.eks brokko til brokkoli, gulro til gulrot..osv). Setter sammen et par ord.

Skrevet

Hun sier langt fra det meste.

Men hun har vel ca 20 ord hun bruker og så har hun lyder for forskjellige ting, Setter sammen 2 ord en sjelden gang.

Men ordene kommer fort nå:-)

Er ikke riktig 18 mnd enda.

Skrevet

Han har sagt en helt masse! Det kommer mange nye ord hver dag nå vil tippe det sikkert er over hundre ord, men ikke f... om han bruker dem i språket sitt. Han har faktisk lest/gjenkjent sitt første ord også :-) Driver med "lesetrening" ved hjelp av kort....

Da bruker han hei/heia, hade, natta, ost, lys, ned, kom, auau (alt han ikke liker), bæsj/æsj, mamma, pappa og Arra (hunden).

Skrevet

Han sier "alt":) snakker i setninger på opp til 5 ord, og har allerede lært seg flere barnesanger. *stolt*

Skrevet

Min sier nesten ikke noe, det han sier er

Mamma

Pappa

Voff, voff (til alle dyr)

Hadet

Se

Det

Den

Tante

Men, han forstår det han vil forstå :)

Skrevet

Jenta her svarer meg alltid med mhmm. Det pleier jeg å bruke mye selv, og det er litt moro når jeg spør, så svarer ho med en lang mhhmm og er liksom helt enig med mamman sin;) hehe

Ellers går det i streng "nei. - ja - sånn - mamma - pappa - santo(hunden)- det - lys - takk takk - bade - natta - hade - heihei - hallo -komme - se der - oi - ball - ko(sko) - bi(bil) - ut - mimmi"

og hest, ku, pus, hund og pipip. Også kan ho fortelle hva de forskjellige dyrene sier.

Og jeg kommer nok ikke på alle ordene, så her går det unna!

Det er så moro, for ho forstår så bra når vi spør om ting.

Når jeg spør om hun skal legge seg, tar hun meg i hånda, og vi går bort å klemmer pappa natta, og så går vi sammen opp til badet... moro altså :))

Har ei venninne med en gutt på samme alder, og han sier ikke så mye, så dette er veldig forskjellig!

Skrevet

her sier hun ikke mye, men gjør seg veldig godt forstått med lyder. "klikkelyd" med tunga betyr smokk, ææh betyr vann osv:p mamma pappa nei dæ se de siste ukene har hun laget masse flere lyder, så det virker som om hun har tenkt å lære seg flere ordn snart;)

Skrevet

jenta mi på 18 mnd sier:

hei, hallo, oi, hade, nam, pus, bil, traktor, middag, drikke, tutten, forskjellige navn, og mange andre ord. har så vidt begynt med små setninger som: datt ned, pappa traktor, mamma au, og kan litt av noen barnesanger (lille petter edderkopp, bæbæ lillelam osv).

å så babler hun i vei masse ord og setninger som vi ikke helt forstår;-))

Skrevet

En del tydelige ord (ca 15) og en del utydelige ord (ca 20)

sier mye ja og nei.

Setter sammen to ord en sjelden gang.

Skrevet

Hun har settninger på opp til 5-6 ord og snakker veldig godt. Gleder oss til 2 års kontrollen, da vil hun nok imponere enda med enn storesøster gjorde:o)

• 2 uker senere...
Skrevet

Her er snuppa ikke 18 mnd enda, men blir det i slutten av mnd. Hun har ikke så mange ord enda, men vi merker at det kommer nye ord nesten hver dag nå. Hun sier: hadet - god tur, mamma, pappa, gå ut, pippi (fugl), bibbi (baby), bada (bade), haua (hue/lue), nei, æsj, ett eller annet som betyr kjeks som jeg ikke klarer å stave, hehe, takk, lys. Det var det jeg kom på.

Skrevet

Jenta vår sier LITE:

mamma

pappa

se

ma = mat

bo = bok

namnam

nei

ja

Men forstår oss godt, og det er jo viktigst :)

Skrevet

Ja og nei er visst også viktig for personutviklingen og det sier jo jenta deres :)

Skrevet

Han sier det meste av ord som han bruker i hverdagen og har god språkforståelse. Snakker i setninger og kommuniserer med barn og voksne. Snakker ikke rent enda men det kommer etterhvert.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...