Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 23. januar 2010 #1 Skrevet 23. januar 2010 Hei! Fullpumper fremdeles, jeg, etter hun hadde total puppenekt fra 3-4 mnd. Lurer på et par ting nå som jeg håper dere kan svare på Hvor mange ganger pumper/pumpet du deg i døgnet da barnet rundet halvåret? Steriliserte/steriliserer du fremdeles alt utstyr? Rengjør du pumpene med såpe, vann og koking mellom hver pumping? Hvor lenge pumpet du deg? Jenta mi har stor interesse for vanlig mat, og får opp til 4 måltider om dagen. Er dette for mye for en så liten? Dette går på bekostning av morsmelkdrikkinga, det går ikke så mye i døgnet nå lengre. Max 400 ml.
Cruella De Vil Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 Hei. Jeg har fullpumpet siden fødsel, og gjør det fremdeles. Gutten min er 7 1/2 måned. Jeg pumpet hver 2./3. time i starten, så gikk jeg ned til 5 ganger om dagen når han var rundt 3-4 måneder , så ned til 4 ganger om dagen når han var ca. 5 måneder, og nå pumper jeg 3 ganger om dagen. Hver gang jeg har gått ned i antall pumpinger, har mengden melk gått ned, nå får jeg ut ca. 700 ml i døgnet, på det meste fikk jeg vel ca. 1500 ml. Jeg er skikkelig lei pumpingen nå, og skal snart trappe ned til to ganger i døgnet, og om et par måneder blir det vel stopp. Jeg tenker i hvert fall å slutte med pumpingen før jeg begynner å jobbe igjen i mai. Jeg vasker fortsatt alle pumpedeler for hånd og steriliserer disse (har mikrosterilisator). Dette også litt fordi jeg donerer melk (vel, neppe noe særlig lenger siden jeg har mindre melk), men jeg ville nok tatt pumpedelene for hånd uansett. Det samme gjelder flaskesmokkene, mens resten av flaskedelene har jeg begynt å ta i oppvaskmaskinen på 60 grader + (uten å sterilisere). Gutten vår har 3 måltider med fast føde i døgnet (grøt til lunsj, middagsglass til middag og grøt til kvelds) og får ca. 500-700 ml med mmi tillegg. Jeg tror det er helt greit med 4 måltider fast føde om dagen, så lenge jenta di er fornøyd med det og fortsatt har våre bleier. Gutten vår er stor og har alltid spist mye, så hvis jenta di får 400 ml, tilsvarer det sikkert 500-700 til gutten vår, størrelsesmessig. Jeg tenker vi begynner med grøt på morgenen også straks, jobber med å få vent ham til brød nå så han kan få det til lunsj (enklere mat å ta med ut ). Så flink du er som fortsatt pumper! Jeg trodde jeg var den eneste som var gal nok til å holde på sånn... Som du skjønner er jeg skikkelig lei nå, så nå går det mest på trass (har jeg holdt ut så lenge klarer jeg litt til ). Det er bare å si fra hvis det er noe mer du lurer på.
awenka84 Skrevet 24. januar 2010 #3 Skrevet 24. januar 2010 har bare lyst å skrøyte av dere. pumping er hardt arbeid og dere er kjempeflinke. fullpumpet selv ca 1 måneds tid, og var kjempelei på slutten.. heldigvis klarte jeg å få til ammingen tilslutt. har endelig klart å ta frem pumpen igjen da jeg har altfor mye melk.
blomstre Skrevet 24. januar 2010 #4 Skrevet 24. januar 2010 Hei Jeg måtte pumpe meg 4 ganger for dagen for å holde produksjonen oppe (kunne heldigvis slutte tidlig med nattpumping). Jeg vasket og steriliserte alt utstyr 1 gang i døgnet. Hadde 3 pumpesett. Skyldte de med kokende vann fra vannkokeren og brukte de 2 ganger. Pumpet i 11 mnd.
Moni*gull09*gullgutt11 Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2010 Hei og takk for svar! Er litt treig å svare, er ikke innom her så ofte lengre Du som har pumpet i 7,5 mnd; jeg bøyer meg i støvet! Er utrolig imponert... og det er samtidig så godt å vite at det er flere jenter der ute som pumper sånn som meg! Som vet at man av og til er dritt lei all tiden det tar, vasking og koking når man helst bare vil kose med lillenurket sitt Men man gjør det jo for dem, så jeg håper jo i lengden det er det beste Syns det er mye å få ut 700ml på tre pumpinger! Jeg får ut lite for tida, og jeg vet sannelig ikke om jeg skal gå runden for å øke prod. Mulig det blir erstatning snart, men kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg nok til å fortsette. Jeg gjennomfører helst 4, men ofte 3 pumpinger. Får ut 3-500 ml daglig... Hvor lenge har dere tenkt å holde på? Hvilke flasker er deres favoritter? Hvor mange timer pleier dere å ha melka i romtemp? Jeg har hatt den stående i opptil 7-8 timer uten at den har blitt merkbart dårlig, men da serverer jeg nå helst ikke. Er bare litt ergelig når jeg må kaste noen ganger 70-80 ml fordi hun har drukket så lite.
Cruella De Vil Skrevet 1. februar 2010 #6 Skrevet 1. februar 2010 Hei. Jeg planlegger å fortsette å pumpe til jeg begynner i jobb igjen i mai, da er han 11 måneder. Men jeg kommer til å kutte ned til to ganger i døgnet (morgen og kveld) før det, og da spørs det jo hvor mye melk det blir... Vi bruker Avent-flasker og er fornøyde med dem. Har aldri prøvd noe annet, da, siden vi heldigvis ikke har hatt noe problemer med kollikk e.l. Jeg setter alltid melken i kjøleskapet etter pumping, evt. i fryseren til donering eller eget bruk hvis jeg har mer enn nok i kjøleskapet. Melk som jeg har varmet opp han ikke har drukket opp, kaster jeg. Dvs. jeg venter gjerne inntil en time for å se om han vil ha mer melk likevel, men kaster det etter det. Man lærer jo etter hvert hvor mye de skal ha, så blir ikke så mye til overs som regel. De sier vel at melken kan stå inntil 6 timer i romtemperatur når den er fersk, mens det er litt strengere med oppvarmet melk, så vidt jeg vet. Det står mer om det her: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29 (men du har sikkert vært inne på den siden allerede ). Det er kjedelig å kaste melk, ja - husker jeg ble kjempesur hver gang jeg måtte kaste melk i starten (pumpet hele tiden for å få nok melk), men nå som jeg har nok melk går det bedre, selv om jeg prøver å sløse minst mulig.
blomstre Skrevet 1. februar 2010 #7 Skrevet 1. februar 2010 Hei igjen Moni! Fullpumpere er en sjelden rase ja, men de finnes :-) Hvis du ser på tråden jeg har laget om morsmelk på flaske litt lenger ned på siden her så vil du se at det har vært en del innom der faktisk. Enig med deg, det hjelper på å vite at det finnes fler! Vasking og koking overlot jeg faktisk til pappan jeg, så det slapp jeg helt å tenke på. Og slikt slipper man jo ikke unna med mme heller, så sånn sett er det jo bare pumpingen som er ekstra arbeid til sammenligning med det. Nå er pumpingen et tilbakelagt stadium for meg. Men mens det stod på så hadde jeg hele tiden fokus på at det ikke skulle gå ut over andre viktige ting, og ikke føles som en belastning, da hadde jeg gitt meg. Jeg satte meg heller ingen mål på forhånd ang hvor lenge jeg skulle holde på, tok det som det kom, og så lenge det gikk greit så fortsatte jeg litt til og litt til.... Jeg orket ikke å sette igang med økedøgn etter at vesla hadde begynt å sove om natten rundt 2 mnd gammel, så ved 3,5 mnd så måtte jeg spe på med mme. Men fortsatte altså å pumpe det jeg fikk til. Ved 4 mnd startet vi med grøt, og etterhvert som fast føde tok over og melkebehovet gikk ned så greide jeg igjen å produsere nok mm. Jeg begynte å jobbe igjen da vesla var nesten 10 mnd. Måtte ha 4 pumpinger i døgnet for å holde opp produksjonen som sagt, og det ble praktisk vanskelig å gjennomføre dette på jobb. Å sitte på toalettet å pumpe var ikke hyggelig, og det virket negativt på produksjonen. Så etter en mnd tid så gav jeg meg helt, og det ble bare mme i tiden til vi kunne gå over på vanlig kumelk. Flasketips kan jeg ikke komme med, da vi måtte bruke en speisalflaske pga sugeproblemer, men det kan du sikkert få tips om på forumet flaskemelk her på Dib, er jo det samme om det er mm eller mme på flasken. Som hun andre sier, så kan ubehandlet melk stå i 6-8 timer i romtemp, mens oppvarmet melk bør kastes etter 1 time pga bakterievekst. Ang hvor mye melk hun bør ha så merker jo de aller fleste at behovet går ned når fast føde overtar. For mme barn så mener jeg at det er 500-600 ml i døgnet som er anbefall, fordi de skal ha hovednæringen sin gjennom fast føde etter hvert som de blir større. Perioden 6-9 mnd regnes som en overgansperiode, så her er det STORE forskjeller. Noen spiser fremdeles mest melk, mens andre raskt får smaken på fast føde. Men sikkert greit å høre med din hs hvis du er usikker :-) Syne ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du velger å gå over til mme. Men det er det bare du som kan føle på. Når pumpingen begynner å bli et ork så er det helt klart på tide å slutte. Du må gjøre det som totalt sett funker best for deg og din familie og passe på å slutte i tide (ikke meningen man skal slite seg ut!). Lykke til videre! Klem
blomstre Skrevet 1. februar 2010 #8 Skrevet 1. februar 2010 Hei igjen Moni! Fullpumpere er en sjelden rase ja, men de finnes :-) Hvis du ser på tråden jeg har laget om morsmelk på flaske litt lenger ned på siden her så vil du se at det har vært en del innom der faktisk. Enig med deg, det hjelper på å vite at det finnes fler! Vasking og koking overlot jeg faktisk til pappan jeg, så det slapp jeg helt å tenke på. Og slikt slipper man jo ikke unna med mme heller, så sånn sett er det jo bare pumpingen som er ekstra arbeid til sammenligning med det. Nå er pumpingen et tilbakelagt stadium for meg. Men mens det stod på så hadde jeg hele tiden fokus på at det ikke skulle gå ut over andre viktige ting, og ikke føles som en belastning, da hadde jeg gitt meg. Jeg satte meg heller ingen mål på forhånd ang hvor lenge jeg skulle holde på, tok det som det kom, og så lenge det gikk greit så fortsatte jeg litt til og litt til.... Jeg orket ikke å sette igang med økedøgn etter at vesla hadde begynt å sove om natten rundt 2 mnd gammel, så ved 3,5 mnd så måtte jeg spe på med mme. Men fortsatte altså å pumpe det jeg fikk til. Ved 4 mnd startet vi med grøt, og etterhvert som fast føde tok over og melkebehovet gikk ned så greide jeg igjen å produsere nok mm. Jeg begynte å jobbe igjen da vesla var nesten 10 mnd. Måtte ha 4 pumpinger i døgnet for å holde opp produksjonen som sagt, og det ble praktisk vanskelig å gjennomføre dette på jobb. Å sitte på toalettet å pumpe var ikke hyggelig, og det virket negativt på produksjonen. Så etter en mnd tid så gav jeg meg helt, og det ble bare mme i tiden til vi kunne gå over på vanlig kumelk. Flasketips kan jeg ikke komme med, da vi måtte bruke en speisalflaske pga sugeproblemer, men det kan du sikkert få tips om på forumet flaskemelk her på Dib, er jo det samme om det er mm eller mme på flasken. Som hun andre sier, så kan ubehandlet melk stå i 6-8 timer i romtemp, mens oppvarmet melk bør kastes etter 1 time pga bakterievekst. Ang hvor mye melk hun bør ha så merker jo de aller fleste at behovet går ned når fast føde overtar. For mme barn så mener jeg at det er 500-600 ml i døgnet som er anbefall, fordi de skal ha hovednæringen sin gjennom fast føde etter hvert som de blir større. Perioden 6-9 mnd regnes som en overgansperiode, så her er det STORE forskjeller. Noen spiser fremdeles mest melk, mens andre raskt får smaken på fast føde. Men sikkert greit å høre med din hs hvis du er usikker :-) Syne ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du velger å gå over til mme. Men det er det bare du som kan føle på. Når pumpingen begynner å bli et ork så er det helt klart på tide å slutte. Du må gjøre det som totalt sett funker best for deg og din familie og passe på å slutte i tide (ikke meningen man skal slite seg ut!). Lykke til videre! Klem
blomstre Skrevet 1. februar 2010 #9 Skrevet 1. februar 2010 Hei igjen Moni! Fullpumpere er en sjelden rase ja, men de finnes :-) Hvis du ser på tråden jeg har laget om morsmelk på flaske litt lenger ned på siden her så vil du se at det har vært en del innom der faktisk. Enig med deg, det hjelper på å vite at det finnes fler! Vasking og koking overlot jeg faktisk til pappan jeg, så det slapp jeg helt å tenke på. Og slikt slipper man jo ikke unna med mme heller, så sånn sett er det jo bare pumpingen som er ekstra arbeid til sammenligning med det. Nå er pumpingen et tilbakelagt stadium for meg. Men mens det stod på så hadde jeg hele tiden fokus på at det ikke skulle gå ut over andre viktige ting, og ikke føles som en belastning, da hadde jeg gitt meg. Jeg satte meg heller ingen mål på forhånd ang hvor lenge jeg skulle holde på, tok det som det kom, og så lenge det gikk greit så fortsatte jeg litt til og litt til.... Jeg orket ikke å sette igang med økedøgn etter at vesla hadde begynt å sove om natten rundt 2 mnd gammel, så ved 3,5 mnd så måtte jeg spe på med mme. Men fortsatte altså å pumpe det jeg fikk til. Ved 4 mnd startet vi med grøt, og etterhvert som fast føde tok over og melkebehovet gikk ned så greide jeg igjen å produsere nok mm. Jeg begynte å jobbe igjen da vesla var nesten 10 mnd. Måtte ha 4 pumpinger i døgnet for å holde opp produksjonen som sagt, og det ble praktisk vanskelig å gjennomføre dette på jobb. Å sitte på toalettet å pumpe var ikke hyggelig, og det virket negativt på produksjonen. Så etter en mnd tid så gav jeg meg helt, og det ble bare mme i tiden til vi kunne gå over på vanlig kumelk. Flasketips kan jeg ikke komme med, da vi måtte bruke en speisalflaske pga sugeproblemer, men det kan du sikkert få tips om på forumet flaskemelk her på Dib, er jo det samme om det er mm eller mme på flasken. Som hun andre sier, så kan ubehandlet melk stå i 6-8 timer i romtemp, mens oppvarmet melk bør kastes etter 1 time pga bakterievekst. Ang hvor mye melk hun bør ha så merker jo de aller fleste at behovet går ned når fast føde overtar. For mme barn så mener jeg at det er 500-600 ml i døgnet som er anbefall, fordi de skal ha hovednæringen sin gjennom fast føde etter hvert som de blir større. Perioden 6-9 mnd regnes som en overgansperiode, så her er det STORE forskjeller. Noen spiser fremdeles mest melk, mens andre raskt får smaken på fast føde. Men sikkert greit å høre med din hs hvis du er usikker :-) Syne ikke du skal ha dårlig samvittighet hvis du velger å gå over til mme. Men det er det bare du som kan føle på. Når pumpingen begynner å bli et ork så er det helt klart på tide å slutte. Du må gjøre det som totalt sett funker best for deg og din familie og passe på å slutte i tide (ikke meningen man skal slite seg ut!). Lykke til videre! Klem
blomstre Skrevet 1. februar 2010 #10 Skrevet 1. februar 2010 Huff, beklager! pc'en min hang seg fulstendig her og jeg trodde ikke innlegger ble lagret i det hele tatt.... med det resultat at det ble postet fler ganger - ikke meningen! :-/
blomstre Skrevet 1. februar 2010 #11 Skrevet 1. februar 2010 Huff, beklager... Pc'en min hang seg fulstendig og da jeg trykket på refrech-knappen så ble innlegget mitt lagret 3 ganger... ikke meningen! ;-/
vaskedama+♂ 09 og 11 Skrevet 4. februar 2010 #12 Skrevet 4. februar 2010 Heisann! Driver og fullpumper ennå jeg også, småen er 6,5 mnd. Når småen ble 6 mnd vasker vi bare flaskene med zalo og egen flaskekost, mens flasken som brukes til pumping blir kokt hver gang. Den har så mye krinkelkroker inni "hodet" at det er lettest å få den ren ved koking da. Har gått litt opp og ned i antall ganger jeg pumper, en periode pumpet jeg kun 2 ganger og ammet litt innimellom, og det holdt for oss. Nå når jeg har begynt på jobb, må jeg pumpe meg på jobben, har måttet øke antall pumpinger siden jeg mistet litt melk i stresset ved å begynne igjen. Gir grøt og litt grønnsak og fruktmos innimellom også. Får ut ca 600 ml, fryser litt også, greit for pappaen nå som han har permisjon å ta ut litt ekstra om han skulle trenge det, også hvis småen skal være hos barnevakter på overnatting. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå