Gå til innhold

hvordan var det med dere og besøk på sykehuset etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser for meg att jeg gjerne ikke vil ha noe besøk vertfall ikke før dagen etterpå. Er det frekt av meg? Kanskje jeg vil skifte mening når fødselen er over, men jeg ser for meg att de første dagene ikke blir sprengt av besøk...

Fortsetter under...

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Her kom det 20 stk på besøk første dagen, jeg fødte på natta. Alle kom samtidig... (Noen ble for sein, noen for tidlig, så det kræsjet). Var egentlig helt grusomt, hehe, jeg var utslitt og ville egentlig bare ha fred.

Med nr 2 endte det opp i keisersnitt i narkose, så det kom ingen den dagen (fødte på morgenen) utenom mannen. Mannen sa ifra at jeg var sliten og ville det skulle vente.

dagen etterpå kom det litt besøk, men ikke alle som kom første gangen, bare nybakte besteforeldre, min lillesøster og eldstejenta vår.

det er absolutt ikke frekt å si at du vil vente litt med besøk. det er hardt for kroppen å gjennomgå en fødsel, og du skal slippe å stresse og styre rett etterpå. Jeg var litt ukomfortabel med at folk så meg i den "settingen". Jeg så ut som et takras, strevde med å få til ammingen, var sliten og svimmel og følte jeg hadde nok med meg selv. Ville også ha litt tid alene med mann og baby først.

Jeg er veldig glad vi sa ifra andre gangen, og det var ingen som ble sure. (Kanskje litt spesielt tilfelle mtp den fødselen jeg hadde, men håper og tror de ville respektert det om jeg hadde hatt en "vanlig" fødsel også)

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Ja, kan skjønne du var sliten! Tenker som så att man vil vel helst ha litt tid selv til å "bli kjent" med hverandre også, før alle skal komme og holde og dulle. Og jeg deler tanken med att jeg kommer ikke til å føle meg komfortabel i den "settingen".. Takk for att du tok deg tid til å svare:) Jeg får se hvordan det går, og håper att visst det blir tilfelle, så respekterer de det:)

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Ja, du får se an formen.

Folk blir bare pent nødt til å respektere det. Men folk eier jo ikke respekt for barselskvinner lenger, hehe... De er vel bare ivrige.

Si at de endelig skal få se nurket, men at du gjerne vil være tilstede i ditt eget hode først :-)

Lykke til med fødsel da!

Skrevet

Hos oss kom besteforeldre og den ene broren min med noen dgr mellomrom ellers sa jeg at jeg helst ville vente til vi kom hjem og når vi var klare for det.

Det aksepterte folk

Skrevet

Takk takk:) Venter i spenning! God helg:)

Annonse

Skrevet

Jeg synest besøk på sykehuset er en uting. Mor, og far er mer enn nok på sykehuset. Har to barn og har følt det som en plage, og vi har vært heldige og ikke blitt nedrent.

Skrevet

Vi fikk 1 besøk under sykehusoppholdet. Det var dagen etterpå fødselen. Det er ditt valg å velge om du vil ha besøk av de nærmeste på sykehusoppholdet. Ingen kan mene at det er frekt av deg å ikke ønske besøk fra noen på sykehuset. Men jeg tror ikke det er mulig å bli sprengt av besøk der som du sier det.. Har ikke de fleste sykehus ganske strenge restriksjoner på at det kun er de aller aller nærmeste familiemedlemmene som får komme på besøk? Jeg ville uansett ha sett det an i forhold til hvilken form du er i etter fødselen. Det er deg som bør bli tatt mest hensyn til da siden det er du som har vært gjennom den fysiske (og eventuelt psykiske) påkjenningen. Vær mer egoistisk enn det du egentlig har lyst til. Det er noe jeg angrer på fra barselperioden. Trenger du ro og fred så trenger du det. Har nære familiemedlemmer klart å vente et helt svangerskap på at ungen din skal bli født så klarer de å vente til du er klar for det med å se ungen din dersom du bare forklarer veldig tydelig hvordan ståa er. Lykke til!

Skrevet

Jeg hatet barsel intenst, og det eneste lyspunktet var når jeg fikk besøk og glemte for en stakket stund hvor jeg var. Så etter min mening fikk jeg altfor lite besøk :-) Takk og pris at min kjære samboer var der nesten hele tiden. Lillegutt fikk gulsott og vi måtte være på sykehuset i en uke, jeg blir fortsatt deppa når jeg tenker på den forferdelig uka der :-(

Skrevet

Syns dagene på barsel (fra fredag til søndag) var helt forferdelige.

Var utslitt etter 4 søvnløse netter fra før fødsel og nettene på barsel var jo enda verre.

Fikk besøk av 6 stk dagen etter. Det svartnet for meg så jeg måtte legge meg rett ned og far tok med seg babygull ut på gangen.

Trengte så sårt å sove etter dagesvis uten søvn, men det var ingen hjelp å få fra personalet heller.

Vi får se neste gang, sier sikkert ja igjen til besøk. Det var jo hyggelig, men midt oppi alt sammen hadde jeg ingen energi igjen.

Skrevet

Vi var 3 dager på sykehus, reiste hjem tidlig den fjerde dagen. Var besøk der hver dag, og det var koselig at folk ville se babyen samtidig som vi var rimelig utslitt.

Så tredje dagen luket vi ut folk som bare absolutt måtte komme mens vi var på sykehuset. Noen forstod det, andre ble dritsur. Men det er lov å ta hensyn, og vente til man har kommet hjem.

Skrevet

Her kom svigerfamilien ellers ingen andre,før vi kom hjem.

Men mange som maser og vil renne ned dørene,spesielt de som ikke har født selv før! Og når de først kommer der selv,så forstår de gjerne,og da vil de ikke ha besøk av deg.hehe

Skrevet

Jeg er en av de få som fikk alt for lite besøk. ;) Måtte være på barsel i 5 dager pga. keisersnitt, og tror aldri jeg har kjedet meg så mye i hele mitt liv. Hadde besøk to dager, og så kom jo samboeren min. Men ellers gikk jeg stort sett og trakket i gangene etter noen å snakke med.

Om jeg er så heldig og få flere barn, skal jeg hjem samme dagen.

Annonse

Skrevet

Godt sagt sauen og ungene: folk eier ikke respekt for barselkvinner lengre!

I gamle dager tok gjester med barselgrøt og vartet opp kvinnen. Nå skal kvinnen opp etter en time, smøre snitter og vise frem den nyfødte. Selv ble både min mann og jeg skjelt huden full av familie som mente de fikk beskjed for sent om at ungen var født og derfor nektet å komme på besøk før etter flere uker. Like greit så fikk vi fred og ro. Men uhyggelig stemning ble det likevel...

Skrevet

helt enig sauen og ungene! Folk eier ikke respekt for barselkvinner lengre!

Skal selv settes igang til uka å gruer meg til besøkene allerede. på min side av familien så tar dem hensyn spør om man ønsker besøk før dem dukker opp osv. ikke blir dem lenge heller om dem får lov til å komme.

Mens mannen sin side ikke eier slike antenner der tropper dem opp med mann\kone 3 barn å hele pakka. å går ikke før dem blir bedt om det av pleierne.

sist så var det bare meg å mannen som skulle bi kjent, men denne ganga skal jo også storesøskene bli kjennt å få kose seg med den lille.

Blir spennende om de viser hensyn denne ganga! selv har jeg sendt sms før jeg har gått på barsel besøk til alle etter jeg fikk barn selv. Noe jeg har fått mange positive reaksjoner på, barselkvinnene trenger ro å hvile å må få lov til å styre besøkene sine selv. Ikke bli overfalt av forvetne slektninger og venner!

Skrevet

Var på sykehuset i to dager og ser ikke for meg at det hadde vært tid til noe besøk egentlig! Det holdt lenge at pappan var der (han fikk kun komme i visittiden siden jeg var på barsel på fellesrom, temmelig kjipt!)

Men nå er det fremdeles besøksforbud hos oss, så det var ingen som fikk komme på besøk. Det var deilig å få bare sove når jeg hadde sjansen og ikke måtte bruke energi på andre enn meg og babyen.

Det første vi gjorde da vi kom hjem derimot, var å ringe mormor og farmor og be de om å komme på besøk, for da var vi kjempeklar til å vise fram gullet vårt!

Og alle andre sier at vi skal si ifra når vi vil ha besøk eller ringer og spør pent om når det kan passe! Flotte hensynsfulle venner :-)

Skrevet

Jeg er tydeligvis DEN sinnadamen, og gav klar beskjed om at jeg ikke ville ha besøk før etter at vi kom hjem og ting hadde roet seg. Da storebror ble født kom mamma og pappa på besøk senere samme ettermiddag, og ble i 30 minutter. Det holdt i massevis. Ingen andre fikk komme.

Da lillebror kom, dro jeg hjem dagen etterpå, og igjen, mamma og pappa fikk komme på besøk. (svigers bor på andre siden av landet, så det var ikke så presserende) Tanter og onkler med barn og hund fikk klar beskjed om å skygge banen. Jeg er visst ganske "skarp" innimellom, så det var ingen som mukket et sekund. Men hva de synes og ikke sa, det vet jeg jo ikke....

Skrevet

Det er IKKE frekt! Du er mor, du har født, du bestemmer!!

Vi vurderer til og med å si til folk at vi vil vente en uke med besøk på nr 2.. Følte det litt invaderende, selv om vi var kommet hjem... Særlig fordi jeg har dobbelt opp med svigers, siden de er skilt og har nye, og så skulle de ha med datter til inngifta ny kone, og så kom det en eldre kusine med mann og barn(rett fra barnehage) og alle skulle holde og dulle osv, og ble for lenge! Og broren kom osv. Så imosetning til mine to foreldre kom det da 8(!!!) fra samboers familie!!!

Merker jeg blir litt irritert ved tanken, he he..

Skrevet

Tre timer etter fødselen kom foreldrene mine siden de "tilfeldigvis" var i nabolaget og bare måtte komme. Greit nok, de ble bare i 10 minutter.

Dagen etter skulle svigermor komme til et bestemt klokkeslett. Jeg inviterte en venninne til et klokkeslett etter det, sammen med broren min og hans sønn. Svigermor kom selvsagt for sent, slik at alle kom på likt. Og hun ble helt rar når hun så de andre var der, hun hadde vel forventet å ikke måtte "dele" sitt første møte med babyen med andre gjester. Det var hun som kom mye for sent. Stemningen ble kjemperar da hun kom, og det kunne jeg godt klart meg uten.

Dagen etter det kom min andre bror med sitt barn. Barnet var turbo, hoppet i sengen osv. Kunne godt klart meg uten det besøket også.

Jeg vil ikke ha mye besøk neste gang.

Skrevet

Hele min sviergerfamilie kom inn før de hadde rekkt å ta ut morkaka! Var ikke mange minuttene etter h*n kom ut.

Tenkte ikke så mye over det der å da, men nå når jeg tenker tilbake så fatter jeg ikke at de kunne gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...