Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi har valgt å ha datteren vår hjemme til hun blir to år, og har ikke angret et sekund på det. Har fått ei trygg og glad jente som trives godt med andre barn og voksne. Vi går i åpen barnehage flere ganger i uka og treffer familie og venner med barn, så det mangler ikke på sosialiseringsmuligheter. Jeg hadde ikke følt det riktig å levere henne i barnehagen når hun var en liten baby på 10 mnd som hverken kunne snakke eller gå. I barnehagen har de ikke mulighet til å følge opp så små barn så godt som man får gjort det hjemme, det sier seg selv siden det er flere barn pr voksen. Ville i hvert fall ventet til halvannetårs-alderen, da begynner de å komme over den verste seperasjonsangsten og er etter min mening mer klare for bhg-start. ikke minst er det godt å få vente litt lenger med en stressende hverdag der man maser avgårde om morgenen og bare ser hverandre et par slitne og hektiske timer om ettermiddagen. Tror de små har godt av et roligere tempo i hverdagen litt lenger! Så siden du er så heldig å ha valgmuligheten, anbefaler jeg absolutt å være hjemme litt lenger :)

hei:)

jeg jobber selv på småbarnsavdeling, og min erfaring er at det er lettere for barna å begynne i barnehage jo mindre de er.... de minste barna godtar nye voksne lettere enn de som er større, jo eldre de er jo mer skeptiske - det er iallefall min erfaring.

kan du ikke ha 50%plass til å begynne med da? så blir det en myk start:) lykke til!

Jeg er veldig tilhenger av barnehage, men mener det er veldig feil logikk å sette barna i barnehage ved 10 måneders alder, fordi da blir det mindre ille ett år senere! Hun skal jo uansett gå i barnehage! Det kommer til å gå kjempefint med tilvenning når hun er to år også, og den som tjener på litt mer tid hjemme er først og fremst du!

Jeg "måtte" være hjemme med min ettåring, og det er det mest verdifulle ekstraåretjeg har tatt meg til noensinne. Jeg visste jo at det ikke ville vare... Jeg ville aldri vært det foruten, selv om vi delte, da, jeg og mannen, (begge jobbet 50% framt til hun var to). Hun er den mest trygge av alle på hennes avdeling nå. Hun var bleiefri allerede ved 18 måneders alder, for det hadde vi tid til å ordne. Hun er så TRYGG!

Og det var ikke en selvfølge, for hun er av natur skeptisk og tilbakeholden. Nå løper hun i fullt firsprang inni barnehagen, men det tok en måned før hun ble slik. Begynte der da hun var to år. Jeg tror det har alt å gjøre med det ekstra året hun fikk med oss, at hun nå er en skikkelig harmonisk barnehageunge.

Annonse

Har valgt å være hjemme til hun er 2,5 år. Hun er nå en trygg og glad unge på snart 2.

Her går det aller meste i hennes temo. Vi har kun vært nødt til å vekke henne 2 ganger i hele hennes liv. Morgnene er rolige og greie og når vi skal ut kan vi bruke så lang tid det bare tar å kle på. Av og til tuller hun, men veldig ofte hjelper hun til og klarer en del selv.

Det er knallkos å kunne leke og oppdage ting sammen med henne og nå prater hun i hele setninger og kan mange begreper. Det å ha tid til hennes søken etter å lære er deilig!

Det er bare de første par årene utviklingen skjer så fort. Har du muligheten og ønsker det selv, ville jeg ikke vært i tvil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...