Dikigoros_Høygravid Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Min lille gutt på 5 mnd er ganske lang og slank, (6950g70cm) så jeg er redd han trenger litt mer mat. Han er en veldig blid, våken og aktiv gutt, sover 3 lurer på dagen, og spiser 2-3 ganger pr natt. Han har kunn fått mm. Jeg har kjøpt maisgrøten til Nestle, og han har fått en teskje i går og to i dag. Han likte et veldig godt, og ville gjerne ha mer:-) Hvor lenge pågår denne smaks/tillvendingsperioden? Øker jeg en og en skje til jeg er oppe i full porsjon? Og gir jeg mm først også under tillvenningen? Når kan jeg begynne med å gi 2 måltider eller evt gi det ene på kvelden? Skulle så gjerne sovet litt lenger av gangen, og håper at han vil sove lenger hvis han får litt grøt. Mange spørsmål - er førstegangs:-)
natalie:) Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Flaskemamma til en på 4mnd her;) -Min har spist grøt siden hun var tre mnd!Jeg ville startet med grøtmåltid kun på kvelden,litt og litt av gangen...Vi gikk fra en skje til 8 skjeer ganske fort.Nå spiser hun en lite porsjon hver kveld,ellers kun mme og et halvt beger med fruktmos på dagtid!Anbefaler sviskemos i grøten(så slipper hun å bli så hard i magen),risgrøt fra hipp og nestle er favoritten her;)
Dikigoros_Høygravid Skrevet 22. januar 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. januar 2010 Takk for svar:-) Jeg har sett etter sviskemos, men har ikke funnet det på Kiwi hos oss. Er det noe du lager selv eller kjøper du det? Jeg trodde jeg måtte gi første måltidet på dagen i tilfelle han skulle få vondt i magen, men da kan jeg kanskje flytte det til kvelden. Hvor lenge skal jeg bare gi grøt før jeg begynner å introdusere f eks moste grønnsaker? Er det "regler" eller bare prøver vi oss frem??
Lemonia Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Vi var i gang med to måltider fast føde ved 5 mnd. Da hadde han fått grøt til kvelds (begynte som lunsj, flyttet det til kvelden etter en uke) siden 4 mnd. Ved 5 mnd innførte vi grønnsaksmos til middag. Du begynner med smaksprøve på grøt (oppskrift på smaksporsjon står på pakken). Gi det noen dager og øk så gradvis til full porsjon, så kan du flytte den til kvelden. Du kan begynne med et måltid til når det første måltidet er veletablert og alt går bra. Vær obs på at det ikke er sikkert at han sover noe bedre av kveldsgrøt. 50% opplever bedre søvn, 50% merker ingen endring.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 22. januar 2010 #5 Skrevet 22. januar 2010 Vi begynte med mat en uke før hun fylte 4 mnd. Begynte med most avocado og banan rørt ut med morsmelkerstatning (jeg ammer ikke). Ga henne små smaksprøver hver dag. Nå spiser hun en hel porsjon per dag. Har utvidet til most potet, gulrot og brokkoli, i tillegg til avocado og banan, så har litt større repertoir nå. Skal fortsette å utvide med flere grønnsaker etterhvert. I tillegg få hun agurkskiver som hun suger på, det elsker hun. Tror det er godt og lindrende for gommene. Men jeg holder skiven og passer på slik at hun ikke gnager av en bit som kan sette seg i halsen.
Humla&mini Skrevet 22. januar 2010 #6 Skrevet 22. januar 2010 Min har spist grøt siden han var 4 1/2mnd, har prøvd all annen mat, men han vil bare ha most frukt og grøt. I tillegg til melk da. Vi gir han grøt til frokost og kveld, starta med bare kvelden men gikk over til to ganger pr dag når han var 5mnd. Vi har gitt han en porsjon grøt, eller så mye han vil ha intill en porsjon, og så gitt han mme etterpå. Så du kan jo prøve å gi han litt grøt og så mm etterpå så spiser han så mye mm han orker etter grøten:)
magica og lille tryll ♡ Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 Vi begynte med smaksprøver på maisgrøt ved 5 mnd. Gjorde som du, økte med etpar skjeer hver dag. Var vel oppe i full porsjon etter litt over 1 uke. Gav først på dagen, i tilfelle hun skulle reagere, men flyttet til kvelden når det gikk greit. Etter to uker med maisgrøt, startet vi med smaksprøver på risgrøt, men her gikk vi raskere opp i full porsjon. Gjorde det samme med hvete og havre grøt. Etter tre uker gav vi grøt til både lunsj og kvelds. Prøver nå å variere litt.. Samtidig med grøttilvenning gav jeg smaksprøver på frukt også. Begynte først med sviske og så med hjemmelaget eple, pære og mangomos og skrapet banan (en av gangen da). Nå (6,5 mnd) har vi begynt å gi middagsglass også. Om det er regler for hvor kjapt man kan øke vet jeg ikke, men jeg tenker som så at man må se ann barnet. Tulla er veldig interessert i fast føde og liker alt virker det som, så da syns jeg det er greit og øke litt kjapt. Hadde hun vært skeptisk så hadde jeg nok tatt det litt saktere. Jeg tilbyr pupp før måltidene for ikke å påvirke produksjonen i stor grad, men hun er ikke like interessert lenger. Tilbyr også vann etter hvert måltid.
Dikigoros_Høygravid Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2010 Flott tusen takk for tilbakemelding! Da kommer vi til å prøve forskjellig smaksprøver på frukt og sånn:-) Veldig gøy å se hvordan han reagerer på alt dette rare og ukjente!!
Overraskelsen Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Vi fikk et hefte fra Helsedirektoratet om mat til spedbarn på helsestasjonen. Der står det en del tips, både i forhold når og hva slags mat man skal starte med. Her i huset har vi gitt risgrøt i ca 2 uker, men lillegutt er blitt dårlig i magen og sår i rumpa, så vi tar en liten pause og prøver med litt banan eller avocado til uka i stedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå