Pinnus Skrevet 5. mars 2010 #51 Skrevet 5. mars 2010 Har ikke noe fasitsvar på det, men kan komme med min personlige oppfatning. Kan begynne med å si at fødselsangst er en greie jeg ikke forstår meg på i det hele tatt, så må bare beklage til de som føler seg støtt av dette innlegget. Jeg skjønner ikke hva man er kan være redd for i en vanlig fødsel som man ikke er redd for i et keisersnitt... At barnet sitter fast? Om dette skjer får man jo ks uansett. Så aner ikke hvilken frykter folk har i denne sammenhengen. Som noen påpeker over, andre "sutrer" seg til KS for helt tøysete grunner som "redd for glufsa" eller hva det var.... Dette blir jo også kalt for fødselsangst, uten at det egentlig er selve fødselen man frykter. Så vidt jeg forstår på HI har hun angst for at det ender i KS igjen, dette vil vel også være fødselsangst? Vil påstå at alle som er redd for KS eller for at fødselen skal ende i KS også har fødselsangst. Men dette hører man jo som regel ikke noe om. Tror det er få som får time til samtale fordi de har angst for å ikke kunne føde vaginalt. Selvom man skulle tro at dette vil være en like relevant frykt. Men man benytter seg ikke av KS med mindre det er helt nødvendig og må man så må man. Så kanskje ikke denne frykten blir tatt like mye hensyn til, rett og slett fordi man ikke kan velge å føde vaginalt hvis ting ikke går som planlagt uansett. Personlig syns jeg fødselsangst er et veldig vidt begrep, men vi er vant til å høre om det i sammenheng med kvinner som ikke vil føde vaginalt av den ene eller andre grunnen.... Ble kanskje litt rotete nå, men poenget er at jeg ville kalt det fødselsangst uansett om det er vaginal eller ks det er angst for.
Ingunnmor Skrevet 8. mars 2010 #52 Skrevet 8. mars 2010 Hei! Det er veldig varierende fra sykehus til sykehus hvor enkelt det er å få KS uten at man egentlig har noe grunn for det. Det sykehuset jeg skal føde på er ganske runde når det gjelder dette, og jeg har et par venninner som fikk KS med den eneste grunn at "de var redd for smerter". De fortalte at de hadde veldig lav smerteterskel og ikke turte å føde normalt. Dermed fikk de innvilget KS: Jeg syns selv at dette er helt absurd, og at hvis man absolutt skal ha barn, får man da klare å sette de til verden med litt smerte. Ingen har dødd av smerte (så vidt jeg vet). Selv er jeg kjemperedd for at dette svangerskapet skal ende i KS pga seteleie, og er spent på målingene som skal bli tatt neste uke. Jeg vil ikke, som Knøttet sa, bli snytt for fødselsopplevelse. I Norge har KS-prosenten økt noe voldsomt, om jeg ikke husker feil er vi på topp i Europa når det gjelder dette. Så mon tro om norske kvinner har blitt litt for pysete de siste årene? Det var min mening i denne saken
Pinnus Skrevet 8. mars 2010 #53 Skrevet 8. mars 2010 KS fordi dem er redde for smerte? Nå har jeg aldri tatt Ks, men innbiller meg at det ikke er direkte smertefritt? Har man ikke smerter over mye lenger tid også? Merkelig grunn å få innvilget på...
Ingunnmor Skrevet 8. mars 2010 #54 Skrevet 8. mars 2010 Det høres rart ut, ja. Men de var redde for smertene man har under fødselen. Det er jo ingen smertestillende som kan fjerne smertene helt. Når man tar KS er man vel "lammet" fra livet og ned. Men jeg vil vel tro at det er mye mer smertefullt etterpå i forhold til en vanlig fødsel. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om det, folk får gjøre hva de vil. Men syns det er synd så mange velger bort å føde vanlig fordi de er redde for fødselssmertene. Jeg fødte uten smertestillende, og må jo si det var grusomt vondt. Men to dager etter var det helt glemt Etter et KS forestiller jeg meg at det tar mer enn to dager å glemme smertene - for de er vel fortsatt der..
Gjest Skrevet 9. mars 2010 #55 Skrevet 9. mars 2010 Synes det er ganske urovekkende at unge jenter ( Ja, vet hvem flere av dere her inne er. ) Har så sterke synspunkter på keisersnitt. Ikke har dere født før, hverken vaginalt eller ved keisersnitt. Godt at dere ikke har angst for å føde, ikke noe som er friskere en det! Men for all del, ikke uttal dere om å møte en angst som dere ikke selv har kjent på. Nå vet ikke jeg om noen av dere har hatt noen annen slags form for angst/fobi ( denne følelsen kan sammenlignes. ) Men om dere hadde vært kjent med begrepet angst, tror jeg ikke dere ville utalt dere så kraftig på temaet. Angst er ikke noe man sykeliggjør, angsten sykeliggjør en selv. Den generaliseres gjennom så mange faktorer, som noen ganger kan være umulig å begrense. Har man vært gjennom en traumatisk fødsel, seksuelt missbruk/overgrep av egen person og seksualitet vil som regel dette føllge med en for resten av sitt liv mer eller mindre. Fødsel er ingen unntak. Det jeg egentlig vil komme frem til, er i bunn og grunn: Vi kjenner ikke den personen som velger keisersnitt frivillig sine følelser. Vi vet ikke noe om denne personen. Og heldigvis så finnes det så mange dyktige leger som er villige til å ta det følelsene på alvor hos mor. OG til deg som mener at evt lege har snakket om pasientene sine på pauserommet. Du har som borgerplikt og melde i fra om et lovbrudd.
Tabitha Skrevet 11. mars 2010 #56 Skrevet 11. mars 2010 Når det er bevist at flere barn får pusteproblemer og astma etter å ha blitt tatt med keisersnitt, burde ikke det være nok til stagge innvendingene? Det forlanges jo av rusavhengige mødre at de skal slutte brått med alkohol og narkotika, samme hvor fæl angsten deres blir. Skal det ikke da forlanges av alle mødre at de setter barnets behov i sentrum?
Gjest Skrevet 11. mars 2010 #57 Skrevet 11. mars 2010 Å nei du, korsfarer! Å sammenligne rusmidler med keisersnitt på du lenger utpå med. Å slutte med rusmidler er alfa omega i forhold til barnets overlevelse. Altså, du risikerer nærmest med 100% å få et barn med en eller annen sykdom/skade pga rusmissbruket ditt. Men samme det.. konklusjon: La kvinnene som får velge, velge i fred. Det gjør da vel ikke noen av oss noe om ei dame i Sør-Varanger får innvilget keisersnitt pga en eller annen form for angst
Angelito Skrevet 11. mars 2010 #58 Skrevet 11. mars 2010 Signerer denne Tantoulus, Nå må kosrfareren gå å legge seg!! Det er ikke konkludert at barn født med ks lettere får atsma/allergi, det er antatt og ligger som en mulig komplikasjon/bivirking, men ingenting er fastslått enda, og tar du en prat med en fødselslege vil du få samme informasjon., De avfeide faktisk dette da jeg fikk invilget snittet mitt.. så slutt å samenligne rusmidler med angst i forhold til snitt og komplikasjoner.. Hva med å starte en egen debatt som du innleder:" debatten for de trangsynte idioter som kjøper all skremselspropoganda og ikke evner å se ting fra flere perspektiv..., som har påtatt seg å drive koko propaganda og ikke lar folk leve sitt eget liv uten å skulle mene for mye om ting man ikke har noe med" Og for øvrig jeg har ks bak meg gikk som en drøm, ingen komplikasjonen verken på meg eller baby.. Super fin form, gjør det gjerne igjen og igjen...
Tabitha Skrevet 11. mars 2010 #59 Skrevet 11. mars 2010 Her er det ikke bare snakk om "ei dame fra Sør-Varanger", det er snakk om at antallet kvinner med fødselsangst er økende. Hva kan dette skyldes? Kan det ha sammenheng med at angst og depresjon generelt er økende i samfunnet? Eller at folk har fjernet seg fra naturen i den grad at de ikke lenger kan sortere svart fra hvitt? Før i tida hadde man mer kontakt med dyr og natur, nå er det mer data og TV som står for opplæringen.
Gjest Skrevet 11. mars 2010 #60 Skrevet 11. mars 2010 Du sier: "Nå er det mer data og TV som står for opplæringen" Om jeg skal komme med en spekulasjon så blir det vel noe sånt ja. Vi har for mye informasjon tilgjengelig. Vi vet for mye om ting som min bestemor aldri tenkte på under sine svangerskap. Men jeg vil du skal vite, at det å få innvilget keisersnitt ikke er så enkelt som å si: "Jeg er så redd for at noe skal gå galt." Som regel gjør leger/jordmor alt for at du skal føde vaginalt, om det ligger til rette for det. Må også videre påpeke at statistikken over antall KS invilget ikke bare dekker kvinner som har fått KS innvilget pga generel fødselsangst, men også der det finnes medisinske grunner. - Stort barn - Morkakesvikt - Sykdom hos mor/barn - Psykiske lidelser hos mor Selv om du anntagelig da trekker konklusjonen med at psykiske lidelser betyr det du vil kalle å være en reddhare, kan jeg berolige deg med at disse kvinnene som får KS innvilget pga psykiske årsaker har gode grunner til dette. Jeg liker ikke å gi eksempler, men OK. La gå. Min mors venninne gikk inn i en slags psykose som gravid, skal sies hun hadde lidd av bipolar lidelse tidligere i livet. Denne blomstret opp og hun var ute av stand fysisk og psyisk til å gjennomføre en fødsel. Hun lå regelrett i sengen de 3 siste mnd av svangerskapet og gråt. Og du har vel sikkert hørt, at det er psyken som avgjør liv eller død.
juniorkrabaten Skrevet 11. mars 2010 #61 Skrevet 11. mars 2010 Tantoulus, Jeg syntes du mister litt grepet på debatten i tråden her jeg. Det som HI debatterer er årsaken til den økende graden av norske kvinner som søker om KS uten medsinske årsaker, det var her snakk om såkalt "frivillig KS". Eksempelet ditt blir etter min mening litt på siden av debatten også opplisting din av mulige årsaker til invilgelse av KS. Debatten dreier seg om norske FRISKE kvinner som søker KS for å "slippe" å føde vaginalt. Debatten slik jeg ser den er langt større enn kun at vi velger bort fødselssmerte vi velger bort mange ubehagligheter i livet vårt slik samfunnet har utviklet seg. Vi velger raskt å sykemelde oss når vi føler oss litt tufse, deprimerte eller i pressede situasjoner, vi velger å medisinere bort depresjoner og tristhet, vi velger å gjennomføre medsininske inngrep fremfor å jobbe med angst blant annet i forbindelse med fødsel. Jeg mener at dette kan sammenlignes med pasienter som velger å ty til full narkose ved tannlege besøk fordi de har angst for smerten i tannlegestolen. Selv om vi vet at dette er 5 ganger så dyrt, at det er risiko forbundet med narkose, og at det er generelt fordyrende for samfunnet også ikke minst, kanskje den værste effekten - : signalene vi sender til generasjonen etter oss -
Gjest Skrevet 11. mars 2010 #62 Skrevet 11. mars 2010 Ja, enig. Mine innlegg har egentlig ikke noe med hovedinnlegget. Men da jeg så at tråden gikk i den rettningen, så svarte jeg på det som ble skrevet til slutt her. Og jeg kan forsovidt si meg enig i påstander om at vi sykemelder oss for lettere nedstemthet som det heter :-) Men på den andre siden finnes det også mennesker her i verden som trenger den sykemeldinga. Men dette er nok et tema som er sårt for enkelte. Urkvinnen som har født vaginalt, kanskje en tøff vaginal fødsel, vil synes at kvinner som får innvilget ks er pysete. Men som sagt, helt enig i at tråden har utviklet seg i "feil" rettning.
Tabitha Skrevet 12. mars 2010 #63 Skrevet 12. mars 2010 Da får vi prøve og rette den opp igjen... Fant en Fb-gruppe som heter "Fritt valg av keisersnitt". Hva mener dere om den? Er ganske dramatisk hvis alle skal kunne få keisersnitt ganske enkelt på grunn av at de er høygravide... http://www.facebook.com/group.php?v=wall&ref=search&gid=245109386261 Gruppa er grunnlagt av Reidar Helliesen og May Britt Park Helliesen (Stavangerpar som deltok i en husbyggings-reality for noen år siden). De har tydeligvis formert seg siden dengang. Nå gjør jeg jo gruppa mer kjent ved å linke til den, men syns den var et såpass interessant fenomen at jeg ville linke til den likevel. Man kommer til sykehuset og vil ha keisersnitt. "Hvorfor det?" "Eh, jo, det har seg sånn at jeg er høygravid, og ganske enkelt vil ha det..." I et slikt tilfelle bør vel vedkommende betale for operasjonen selv.
*SommerFrisk* Skrevet 12. mars 2010 #64 Skrevet 12. mars 2010 Tantoulus : TAKK! -du skrev det jeg tenkte å skrive. Og jeg er så enig med deg i alt du sier i dette innlegget! Favorittsitatet mitt : " du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
jeanny 83 Skrevet 14. mars 2010 #65 Skrevet 14. mars 2010 å huff da...... Har selv tatt keisersnitt med min første datter og dette var ikke noe vi valgte , men det ble så mange komplikasjoner at legene bare måtte ellers kunne liv gå tapt.. Jeg hadde ingen problemer etter keisersnitte.. jeg sto opp dagen etterpå, tok meg en dusj og hadde vell like vondt som de mødrene som nettopp hadde født normalt, bare jeg hadde det litt lengre opp... Har i ettertid ikke noe problemer med verken arre eller noe.. man ser det nesten ikke.. Med alle komplikasjone jeg hadde i mitt forrige svangerskap, så regner jeg nok med at legene velger at jeg skal ta keisersnitt. Er 8 uker på vei og er ufattelig glad siden jeg allerede har tatt keisersnitt, for med det innlegge ditt så hadde jeg allerede begynt å grue med nå til fødselen... kjipt at det gikk som det gikk med deg, men du skremmer virkelig de andre som kanskje er i samme situasjon som meg og ikke har gått gjennom det en gang før!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 14. mars 2010 #66 Skrevet 14. mars 2010 "Knøtte" er nok med i gjengen "urkvinnene" Tror nok heller vi får se forbi anklagelsene hennes og satse på at vi som har eller skal gjennomføre et keisersnitt konsentrerer seg om sitt eget vel og velvære. Et inngrep i kroppen er et inngrep i kroppen.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. mars 2010 #67 Skrevet 15. mars 2010 å si at angst er en simpel grunn er provoserende.. Du aner tydeligvis ikke hva angst er... Jeg har ikke fødselsangst, men har i mange år slitt med dødsangst etter at venninna mi døde i en bilulykke. Det er ingenting å spøke med skal jeg si deg! Angst for å dø eller angst for fødsel... Det går ut på det samme, angst er like alvorlig.. Så angst for fødsel kan jeg godt forstå selvom jeg heldigvis slipper.. Jeg gleder meg til å føde, og er glad jeg slipper et keisersnitt(håper jeg da, det kan jo skje)... Så angst er ikke noe du spøker med, det kan støte mange og det er noe som er for alvorlig til å tulle rundt med!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 15. mars 2010 #68 Skrevet 15. mars 2010 jeg er ikke som sagt redd for fødsel sånn sett, men er redd for ting som kan gå galt under fødsel, som i verste fall kan ende med at babyen min er dødfødt eller dør raskt etter fødsel.. Jeg har aldri påstått at jeg har fødselsangst av den grunn og alle JM jeg har snakket med mener jeg har et sunt forhold til fødsel, fordi jeg har tenkt tanken. er ingen garanti for at en fødsel går bra for både mor og barn, men sjansene for at noe skal gå galt er minimal. Ønsker forresten å føde uten medikamentell smertelindring! Så at "alle" skal ha det så behagelig overalt stemmer ikke for alle. Er så lei folk som drar alle under en kam! Jeg håper jeg slipper epidural og skal prøve alt annet først, men om jeg føler jeg vil be om det underveis ser jeg ikke på det som et nederlag! Så langt som medisinen har kommet i dag ser jeg ingen grunn til å la være å benytte seg av det om man kan og vil? Det er jo en grunn til at man har slike smertelindringer... Vi har kommer såpass langt i 2010.. Å benytte seg at smertelindring, keisersnitt og annen ekspertise er like normalt som å føde vanlig som man gjorde "før i tida". Ting forandrer seg! Vi lever i 2010 for svarte!
Knøtte85 Skrevet 15. mars 2010 Forfatter #69 Skrevet 15. mars 2010 Jeg gjentar meg selv: Jeg har en kusine med generell angst.. Hun har det vondt altså! Fy søren.. Hjertet mitt blør for henne! Så jeg har sett, og vet LITT hvordan angst fungerer.. Hun har også mistet barna sine, for hun har så alvorlig angst! MEN.. Jeg er vel ikke et hakk bedre.. Jeg har ikke angst ( misbrukt ord/tilstand), men jeg er redd for å ende opp med keisersnitt igjen.. Da får jeg GARANTERT fødselsdepresjon! Finnes det et alternativ for oss som er redd for å måtte ta keisersnitt??? :-P :-P :-P Bli satt i gang tidlig feks? :-P
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #70 Skrevet 16. mars 2010 Å si at du GARANTERT får fødselsdepresjon om du må gjennomføre et keisersnitt er vel i mine øyne like snevert som å synes at de som får frivillig keisersnitt er helt idioter ? Å bli satt i gang er heller ikke noen drømm. Tror du skal holde deg til de kalde fakta, og ta fødselen din som den kommer, man vet ALDRI utfallet. Mye kan skje underveis, og om du går inn i en situasjon med den holdningen kommer du GARANTERT til å bli skuffa. Lykke til!
Pinnus Skrevet 16. mars 2010 #71 Skrevet 16. mars 2010 Er jeg den eneste som ser litt av logikken til HI her`? Eller har jeg misforstått hele greien? Hvorfor er det lov å ha angst for vaginal fødsel og ikke for keisersnitt? Hvorfor skal alle komme slengende med fakta om angst, hvor alvorlig dette er og hvor mye man må ta hensyn til dette i forhold til en vaginal fødsel osv, mens folk som er redd for keisersnitt ikke har angst og "bare får ta seg sammen" ?? Skjønner ikke tankegangen deres.... Er det ikke like mye lov å være redd for operasjoner som for vaginal fødsel? Og i så tilfelle hvorfor ikke?
Knøtte85 Skrevet 16. mars 2010 Forfatter #72 Skrevet 16. mars 2010 Oi.. Den var uventet.. Får jo bare kjeft her! Så, tusen takk, Linn Bg :-)
Gjest Skrevet 16. mars 2010 #73 Skrevet 16. mars 2010 Nei, jeg ser ikke logikken fordi hun er forferdelig dårlig til å ordlegge seg i tilfelle. SELVFØLGELIG skal man "få lov" til å ha angst for keisersnitt om man er redd for det. Med HI presanterer ikke tråden i denne synsvinkelen, hun er rett å slett meget agressiv og nedlatende mot de som velger keisersnitt frivillig. Kan ikke forstå hviorfor noen vil i det hele tatt vurdere det. Det er det som står. Så, om hun ville vinklet det det litt annerledes ville nok andre her forstått henne bedre. Som man leser nå virker hun bare bitter og stiller seg totalt uforstående for de andre på andre enden.
Pinnus Skrevet 16. mars 2010 #74 Skrevet 16. mars 2010 Skulle bare mangle! Syns folk er veldig ensporede i tankegangen her! Jeg har operert mange ganger, og må mest sannsynlig ta ks for å slippe flere operasjoner (venter fremdeles på ortopediske vurderinger o.l) Kan tro jeg har grått min mektige tårer over å ikke bare kunne få føde vaginalt som alle andre og ikke tenke på noen uvanlige komplikasjoner. Ingen som bryr seg en dritt om jeg er redd for å operere igjen, jeg har jo gjort det så mange ganger før. Hvertfall ikke føden på KK. Ingen som ser på dette som er relevant psykisk problem man må ta hensyn til. Nå prøver jeg ikke å si at jeg har angst for keisersnittet, men forstår godt at folk kan få det. Spesielt hvis man har vært gjennom en vondt opplevelse fra før, kan skremme den beste det! Men hvorfor skal man ikke få forståelse for dette da? Jeg er redd for at hvis jeg må føde vaginalt (vi vet jo alle hvordan KK er på ks'er) og så må skifte begge hoftene, så kan vi snakke angst her. Etter 19 lange år med operasjoner orker jeg ikke engang tanken på flere. Men som sagt, ikke noen som bryr seg om det. Angst for noe man har gjort før, nei hvorfor det? Forstår deg veldig godt jeg Knøtte! Dessverre uttaler folk seg høyest om det de kjenner til, og noen ganger ikke kjenner til, og så tenker de ikke på at der kanskje finnes flere sider dem ikke kjenner til. Jeg har noen venninner som på død og liv syns jeg skal føde vaginalt, fordi det er best for barnet. Passer på å fortelle meg det ofte også! Selvfølgelig syns de det, de har aldri blitt operert opp og ned og i mente, og aner ikke hvordan frykten for flere operasjoner føles. Da kunne de jo latt være å uttale seg, men den gang ei!
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 16. mars 2010 #75 Skrevet 16. mars 2010 Linn Bg: Har aldri sagt at angst ikke omfatter at man er redd for keisersnitt.. Angst kan være så mye! Jeg mener bare at det er dårlig å si at angst er en simpel undskyldning. Det er en veldig reel psykisk lidelse! Ser veldig godt poenget til HI, det var ikke henne jeg kommenterte, men en eller annen lenger opp som påstod at angst var bare en dårlig undskyldning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå