Gå til innhold

Hvorfor velger enkelte frivillig keisersnitt egentlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det pga fare for komplikasjoner ved normal førdsel, noen som enkelt og greit ikke kan føde normalt.. O.l, Så forstår jeg det..

Men de andre? Hva er grunnene liksom?

Jeg måtte ta ufrivillig keisersnitt med min datter, og kan ikke fatte og begripe hvorfor noen frivillig begir seg ut på noe sånt! Jeg har en vanvittig høy smerteterskel, så gikk fint.. Men man er jo invalid i en evighet etterpå! Ikke noe kjekt når man har en nyfødt liten baby..

Har man angst for smertene ved en vanlig fødsel, så er jo de over når det er over.. Ved et keisersnitt så går man å hangler og har vondt lenge.. Unødvendig lenge!

Og farene ved et keisersnitt.. Er livsfarlig å føde, men et keisersnitt er mye mer dødelig! På sykehuset utsatte og utsatte de keisersnittet mitt, og håpet de slapp, de ville helst unngå det, pga farene.. Men de måtte jo til slutt gi seg på tap, og bare ta henne..

Så når jeg tenker meg om, logisk, så er det vel ikke mange som får et frivillig keisersnitt.. Uten en grådig god grunn.. Hehehe..

Og, man føler seg grådig snytt for en fødsel etter et keisersnitt.. Hvis jeg ender opp med å ta det denne gangen også, så EKSPLODERER jeg!! Hehe.. Da blir jeg kjempe lei meg!

En god venninne av meg, måtte bli hentet av ambulansen 1 uke etter keisersnittet, for innvollene hennes rant ut av arret..

Og ARRET.. Det klarer man seg fint uten for å si det sånn!

Vi andre, som ikke planlegger keisersnitt, er ikke hoppende begeistret for smertene vi har i vente vi heller ass!

Måtte bare lufte litt! Tihi..

Skrevet

Har aldrig tatt keisersnitt selv, men en grunn er til at folk velger det er vel enkelt og greit at de er livredde for å föde, har födeangst. Da tenker du sikkert det at hvorfor er de da ikke redde for å bli snittet og da kan jeg bare svare det at folk er redde for ulike saker helt enkelt. Kjenner folk som har tatt keisersnitt og synes at det gikk greit selv om at man må ta det ekstra rolig i noen uker etterpå.

Det at innvollene rant ut av arret er nok litt overdrivet.

Arret man får på magen er så lite og fint så de som har tatt keisersnitt som jeg kjenner bryr seg ikke noe om det. Det er bare et lite merke etter vidunderet de fikk.

Skrevet

Jeg hadde ks med nr 1. Hastesnitt. Jeg var forberedt på å føde normalt da, men hadde ikke noe valg da jeg fikk svangers.forg. Denne gangen søkte jeg om ks. Vet ikke hva jeg er redd for denne gangen, men opplevde veldig mye og så veldig mye forrige gang. Fikk baby i uke 29 og da er det mye ekstra som følger med desverre. Grunnen til at jeg fikk innvilget ks er pga opplevelsene mine forrige gang og pga bekymringer i dette svangerskapet. Ingen vet hvor langt jeg kom til å gå. Jeg skulle slippe å bekymre meg og gå å grue meg for en fødsel i tilegg.

Du skriver at forlk VELGER ks. Tror du bommer litt der. De fleste kan ikke VELGE ks. De som får de har virkelig behov for det. Er utrolig strengt og må igjennom MANGE samtaler og veiledning før man får godkjent eller avslag på ks.

Og JA jeg vet at vanlig fødsel er det som er best både for meg og babyen, men det hjelper veldig lite akkurat nå. Men jeg går med et lite håp om at fødselen starter av seg selv og jeg finner ut at jeg vil prøve å føde på normalt vis. Men det vet man jeg ikke på forhånd.

Både med ks og vanlig fødsler hører man skrekkhistorier. Sånn vil det altid være.

Skrevet

Jeg har tatt keisersnitt selv.. Så jeg vet litt hva jeg snakker om.. Og det med innvollene er ikke overdrevet! Det KAN faktisk skje! Spør hvilken som helst kirurg og lege i verden!

Noen uker ja.. Mhm.. Jeg fikk beskjed om at de første 6 månedene så kunne jeg ikke trene som normalt, og måtte ta visse forhåndsregler, just in case..

Og arret er ikke så lite som du skal ha det til.. Og ikke alltid like fint! Mitt er dritt stygt.. Og jeg har en pose med fett som ikke synker pga det er sydd for stramt sammen.. I tillegg er det sydd skjevt.. Jeg har ikke følelse i nedre del av magen, i huden og i fettet.. Kan knipe og knipe ALT du kan, jeg kjenner ingenting! I tillegg så får jeg av og til små prikker i arret, altså i selv streken, som klør noe helt forferdelig! De må jeg poppe som normale kviser.. Og jada, jeg har sikkert vært uheldig.. Men det kan skje alle andre også!

Og jeg tok keisersnitt for snart 6 år siden..

Så å ta keisersnitt bør være absolutt siste nødløsning, for de som må ta det! Heldigvis så er det som regel slik da.. Pga komplikasjonene som kan oppstå, og at det rett og slett er veldig farlig.. Farligere enn vi aner!

Og ha angst for å føde.. Jaudå, men de har da 9 måneder på å kvinne seg opp.. Og vi andre uten den angsten, er ikke hoppende begeistret for de smertene heller ass! Vi sitter ikke å gleeeeder oss i ni måneder til å presse en 3-4 kilos klump ut av det lille hullet.. Men det er sånn man føder barn liksom..

Hva gjorde man i gamle, GAMLE dager da? Tok ikke keisersnitt i steinaldertiden? Der måtte de presse, og skrike, angst eller ikke angst..

Bare menneskene som blir mer og mer pysete, spør du meg!

Skrevet

Knøtte 85

Herregud jeg blir jaggu provosert over mangel på innsikt og kunnskap, du virker jo stokk dum, ja dette er et forum og heldigvis ligger det på kranglesiden..

At du har hatt en dårlig opplevelse med keisersnitt er synd, men du fremstiller ks som noe så ufattelig farlig og negativt, at du ikke kan forstå at folk velger ks er fordi du er preget av din dårlige opplevelse og ikke klarer å forholde deg objektivt til saken.

Angst er også en reel grunn for ønske om keisersnitt, og hva folk er redde for er jo mange mange ulike grunner, i tillegg til komplikasjoner og andre medisinske årsaker.

Du skremmer mulig folk unødig men uopplyste fakta, du skriver at man føler seg snytt for fødsel, du bør ordlegge deg litt bedre, du følte deg snytt,ikke alle føler det slik. Og alle får ikke stygge arr eller alt det du har opplevd.

At smerter ved fødsel er over etter fødselen men ved et ks hangler man lenge, hallo morsom du, det da også individuelt, mange mange sliter med smerter/ skader/sting som svir, skjedefremfall, livmorruptur osv.. og har det vondt uker/mnd ja tom laaang tid etter vanlig fødsel også, akkurat som det er folk som ikke har så jævlig vondt ettter et ks,,

¨

Jeg kjenner flere som har keisersnitt bak seg uten komplikasjoner eller problemer i etterkant, og jeg kjenner flere som har født vaginalt, noen drømmefødsler og ingen problemer i etterkant, men også et par stk som har ødelagte underliv og fremdeles sliter ( selv nesten 1 år etter fødsel) men jeg legger ikke ut skremselhistorier på dette da alle fødsler er individuelle..

Stort sett går både vaginale fødsler her til lands bra, det samme med ks, og si meg hva har å sammenligne steinalderen med nåtiden å gjøre.. ja i steinalderen trakk man tenner uten bedøvelse, godt utviklingen har kommet litt lenger.. er du klar over barselsdødligheten i gamle dager?? hva tror du hadde skjedd om ikke ks fantes, jo mange mange dødsfall. Det er så utrolig tåpelig å lese, helt irrasjonelt..

Ja fødsel er naturlig og det beste stort sett om mor kan føde( i stand til å føde..),og det ikke oppstår komplikasjoner.. men ks er et flott alternativ og langt fra så farlig som mange skal ha det til..Jeg skjønner godt at folk velger ks fremfor vaginal fødsel jeg av en rekke årsaker.

At venninna di ble hentet i ambulanse fordi innvollene tøyt ut høres ekstremt ut, men det er overhodet ikke vanlig eller en fare ved å ta ks.. akkurat som at det ikke er standard at folk blir så ødelagt i underlivet at de blir bleiepasienter fordi det er umulig å rette opp skadene..(ja det kan skje,.)

Og sist men ikke minst, det er en stor forskjell på katastrofe snitt, hasetsnitt og planlagt keisersnitt.. de fleste komplikasjoner oppstår under haste/katastrofe, ja det skjer også under planlagte snitt, men prosenten er høyere ved de andre..

Så trist at du føler som du gjør men ha et åpent sinn hva gjelder andre mennesker.

Skrevet

Sier jo litt om deg også som kan kalle en totalt fremmed STOKK DUM, kun utifra et usselt innlegg på et forum på internett.. Men men..

Tenk hvis jeg har skrevet dette KUN for å provosere slike hissigpropper som deg da? ;-)

Du får be en moderator om å slette hele tråden da, om jeg er en fare for å skremme folk.. For det har jeg vel ikke lov til !?!

Syns forresten keisersnitt er helt knall jeg.. Tok ikke en eneste smertestillende etter oppvåkningen, hadde ikke særlig vondt, og kunne glatt gjort det igjen liksom.. Var sprek og tidig jeg.. Men man løper ikke etter bussen dag nr 4 liksom..

Og hva i alle dager hadde vi gjort uten muligheten til keisersnitt? I andre land dør barn og mødre under fødsel, pga manglende kunnskap om keisersnitt.. Så vi er heldig som har muligheten! Jeg kunne mistet livet, datteren min også, om ikke det var for keisersnittet.. Så.. Takknemlig for det!

Jeg har ikke noe dårlig opplevelse av keisersnittet.. Ikke tro det! Men det virker som en veldig enkel løsning for mange! Og syns "angst" er en litt simpel grunn til å få gjennomført et planlagt keisersnitt!

Skrevet

Kjære vene, er du seriøs, har du lest dine egne innlegg?, nå motiser du deg selv, og like usakelig i tråden.. nå er keisersnitt knall men du startet med å ikke forstå kvinner som ønsker ks frivillig pga masse piss, bestem deg a kvinne..

"Angst simpel grunn", jo da står jeg for at du virker stokk dum, for da aner du ingenting om angst og er meget trangsynt!! skaff deg litt kunnskap!

Og at det er en enkel løsning for mange lurer jeg på hvor du har fra, så mange som kommer med en slik uttalse men er meget spendt på hvor du har det fra.. fakta og ikke følelser er lurt når man skal diskutere sak..

Er man litt oppegående så er det ingen enkel løsning, sier jo mest om deg som har en slik holdning til folk som ønsker ks uten å kjenne til sak..

Skrevet

Hadde du roet deg litt ned og lest innleggene skikkelig så hadde du ikke angrepet knøttet på den måten. Beklager men ble litt skremt av deg Angelito. (ikke vondt ment)

Skrevet

Knøtte, ikke Knøttet :)

Skrevet

Søstra til knøttet eller?? jeg har lest gjennom grundig jeg.. men knøttebøtt utaler seg jo ganske kraftig om feks angst uten å vite nok.. les gjennom engang til så kanskje du forstår hva jeg refererer til, hvis ikke kan jeg lime og paste inn hver idiotiske påstand og plukke de fra hverandre om det er vanskelig å henge med på hva jeg refererer til..

Ikke noe å bli skremt av ,men jeg angriper selvfølgelig et innlegg som er så firkanta.. for det er skremmende at folk kan dømme andre så jævla lett, det er lite opplyst!

Skrevet

Mangler ikke på frekkhet her nei.

Kjenner henne ikke. Og nå angriper du meg fordi jeg syns du svarte hissig! Oi.

Skrevet

Er faktisk ganske enig med Knøttet og Netti her altså. det er helt feil å stakkarsligjøre folk som har angst, det er ingenting annet enn å be dem møte frykten som hjelper.

Keisersnitt er faktisk utrolig kostbart, og en helt unødvendig påkjenning for kroppen vår. Så klart det er nødvendig i noen tilfeller; men for tiden foregår det en hel del ks uten at det er noen annen medisinsk grunn enn at mor er redd for smerter. Det at fødsel er vondt har vi fått høre fra vi var fem år gamle, og når vi blir litt mer intelligente så kan vi selv ofrestille oss at det å trykke ut et barn fra den trange skjeden sikkert ikke er noe godt; hvis det er noe vi ikke vil igjennom så burde man kanskje se på andre alternativer; enn å forvente at Onkel Statskasse skal bla opp etpar titusner ekstra.

Har selv jobbet på legekontor der en pasient ville ha ks fordi hun hadde ME, og ikke "orket å føde". Hadde hun og alle andre som "bare vil ha" ks måttet betale hele kalaset selv hadde nok normal fødsel hørtes helt toppers ut tenker jeg.

Tantebarnet mitt fødte med planlagt ks her om dagen, og jeg besøkte henne på sykehuset; det var ikke akkurat noe jeg misunte henne. Såret hadde spretti opp da hun hadde snudd seg i søvne, og hun var grå i ansiktet etter å ha mistet for mye blod. Min tante jeg besøkte som hadde født normalt var oppe å gikk dagen etter fødsel. Nå sier jeg ikke at dette er standarden for alle - jeg vet bedre enn som så - men i de fleste tilfeller ordner naturen opp på egen måte; og best føles det når vi klarer å "gjøre sjøl".

Skrevet

nett86, jeg har ikke prøvd å angripe deg, du må gjerne synes jeg er hissig, men jeg reagerer på inleggene til hi her men jeg har ingen intensjon om å være frekk.

Og siste innlegg, et ks koster 30.000 mer en en vaginal fødsel, så ja penger har mye å si når det kommer til dette. Det sier jo t.o.m legene rett ut, nok engang etterlyser jeg litt mer fakta om disse damene som "bare vil ha" keisersnitt som du refererer til, det er utenfor min fatteevne at noen bare vil ha det, ja det finnes sikkert noen som tar lett på ting, ikke forstår hva det faktisk innebærer osv, men poenget mitt er at dette gjelder vel neppe de fleste som ønsker ks selv om det ikke er såkalt medisinsk årsak, (for de som ikke forstår at angst er også det)

Man bør ha litt mer forståelse og ikke sette folk i bås uten å være sikker på årsak til hvorfor de ønsker snitt. Om du kjenner til noen som "bare vil ha" innebærer ikke dette alle.

Det er alfor lett for folk å peke, synse og tro ting om andre som ikke stemmer,

Ja ks er et kirurgisk inngrep, ingen tvil om det som kan følge da, men husk at en fødsel kan også være en unødig påkjenning for kroppen.Men på en annen måte. Det er risikoer ved begge deler selv om ja vaginal fødsel er det "naturlige"

Hvorfor gidde å bry seg om hvordan kvinner ønsker å forløse sitt eget barn, det er da en sak mellom lege og pasient?

En lege vil jo fort sile ut det dere refererer til som en som "bare vil ha ks"

Og angst er ikke bare forbundet med smerte, hvor i all verden kommer det fra??

Ref:

"Det at fødsel er vondt har vi fått høre fra vi var fem år gamle, og når vi blir litt mer intelligente så kan vi selv ofrestille oss at det å trykke ut et barn fra den trange skjeden sikkert ikke er noe godt; hvis det er noe vi ikke vil igjennom så burde man kanskje se på andre alternativer; enn å forvente at Onkel Statskasse skal bla opp etpar titusner ekstra."

Dette er noe av det jeg mener er helt på bærtur, ja det gjør vondt å føde, noen er sikkert redd for smerte men det er ikke standard grunnn for angst, angst er så mye mer, herregud jeg blir oppgitt over en sånn innstilling som vises i det du skriver der.

Tror du virkelig at det er så mange kvinner som søker ks fordi de er redd for smerter?? de vil veldig fort bli opplyst om smerter i etterkant av et ks, så det er et argument som bare faller sammen, som sagt folk er ulike, men ikke kom å tro at fødselsangst handler om smertefrykt, da må man sette seg litt mer inn i hva angst faktisk er og prøve å bli litt opplyst på hva folk faktisk har angst for.. ydmykhet er en bra kvalitet å ha..

Skrevet

Hvis man jobber litt i helsevesenet møter man svært mange som jeg beskriver nå. Jeg sitter ikke å dikter opp og hisser meg opp over problemstillinger som faktisk ikke fins. Sakene jeg viser til er selvopplevde; det er tross alt legen man går til når man vil søke om ks; så JA, jeg tror det er så mange kvinner som søker ks fordi de er redd for smerter, redd for å revne, redd for å bæsje på seg!

Disse med denne angsten bør jo sette seg litt inn i hva en fødsel går ut på, og om det er noe de kunne tenke seg å gjennomføre; de er tross alt voksne mennesker og bør ta litt ansvar.

Skrevet

man får ikke bare velge keisersnitt, man må søke om d å ha en grunn, jeg fikk hastesnitt med mitt første barn å kommer sikkert til å søke på neste da faren får at barne døde var stor på 1. du må som sagt ha en grunn.

noen har stor fødsels angst pga mange er blitt sexuelt misbrukt

noen har bare kompliklasjoner

andre igjen har vært gjennom døfødsler

så som sagt du får bare ikke ks

Skrevet

Knøtte - dette er en veldig unødvendig tråd å komme med... Regner med denne kommer fra den tråden du svarte på tidligere idag, der du var vel krass.

Hvis du ikke skjønner hvorfor noen har behov for keisersnitt, så hold deg for god til å svare på de trådene der folk spør om råd!

Skrevet

Så be noen slette denne tråden da vel....?

Skrevet

Hvorfor legge ut en slik tråd hvis alt du vil er man går til moderator med den?

Jeg kan overse den jeg, men du kan vel formulere deg på en bedre og mer empatisk måte?

Skrevet

Jfucoc.blogg.no:

jeg kjenner godt til helsevesenet og har halve familien jobbene innenfor yrket, så ja jeg skjønner du kan møte div tilfeller, men hva du vet i alle disse tilfellene du refererer til er jo begrenset, og om ikke er det skummelt at du drar inn angst og uttaler deg som du gjør, forskjell på å være redd for alt du ramser opp og å ha angst!!!

Poenget her er at flere av dere diskuterer ting uten å ha greie på det og det er provoserende for noen (bla.a meg) at andre kvinner kan være så trangsynte, mulig innleggende ikke er fornulert godt nok fordi dere er mest opptatt av å dømme?? ikke vet jeg.., men det er ikke rart at det skaper reaksjoner når folk utaler seg så kunnskapsfattig om noe som er en lidelse.

Du skriver:

"Disse med denne angsten bør jo sette seg litt inn i hva en fødsel går ut på, og om det er noe de kunne tenke seg å gjennomføre; de er tross alt voksne mennesker og bør ta litt ansvar"

Det er nok en uttalselse på at du ikke forstår hva angst er! Angst er irrasjonelt, det er ikke bare å gjøre sånn og sånn som du tenker, og mange med angst oppsøker hjelp for å prøve å komme over angsten, men det er ikke alltid mulig. Handler ikke om at man ikke tar ansvar. At du har jobbet på et legekontor skremmer meg, for med slike uttalelser har du ingenting i helsevesenet å gjøre..

Og legene har taushetsplikt og diskuterer vel ikke disse tingene med sekretærene sine, eller hva enn du er???

Og Hi: ER DU 3 ÅR ELLER? ber oss om å si i fra til moderator om å fjerne innlegget osv, at du kanskje skrev dette for å provosere osv..du satte igang denne diskusjonen, stå for det du mener og stå i følelsene dine uten å bli så usakelig..

Skrevet

Tok KS sist.Var ikke noe pes for meg.Ikke har jeg spes høy smerteterskel heller.Og var oppe og gikk dagen etter.

Tok det pga fødselen ikke kom i gang osv.Jeg går heller igjennom det en gang til enn en vanlig fødsel!!

Skrevet

Angelito..Ikke ork å snakke til de hjernedøde idiotene.Håper de kommer utfor en smell så de lærer.Makan til idiotsvar som kommer fra enkelte..

Skrevet

også enig med angelito, jeg har selv født med keisersnitt(noe jeg selv ikke ville, fordi jeg ville oppleve en fødsel) men slik ble det da lille tulla ikke ville klare seg uten. en vennine av meg lå 3 dager med veer på overtid, hun var livredd.ikke pga smertene men for at barnet ikke skulle klare seg. det endte i keisersnitt og en skikkelig fødseldepresjon. når hun var gravid med andre mann var hun fast bestemt på at dette skulle bli med keisersnitt. det med angst går ikke bare på at folk er redde for smertene, smerter kan vi alle overleve, det ligger så mye mer bak.i hennes tilfelle var hun livredd for barnet sitt.

Skrevet

Hadde gjerne tatt en KS igjen jeg om jeg fikk velge. Var nok veldig heldig med min for jeg hadde INGEN absolutt INGEN smerter verken under eller etter KS. Over på 5 minutter + 7 minutter med sying. Arret er tynn hvit stripe på ca 10 cm nedenfor trusekanten. Eneste aberet var at melka kom litt senere.

Farene er diskutable og de lærde strides. En vanlig fødsel medfører også høy risiko for både mor og barn.

Skrevet

venninnen til min svigerinne så forskrekket på meg når vi satt i hennes stue og jeg fortalte om fødselen da jeg fikk vår sønn for to år siden - hun utbrøt i forskrekkelse : fødte du normalt!!!!! er du gal!!!! hvordan ser "hufsa" di ut nå da!!!???? nei takke meg til,! har aldri født vaginalt og vil aldri gjøre det heller - nei, man må passe på "hufsa" si ja!!! :)

Og svigerinnen min satt og nikket vedkjennende hun har også hatt to planlagte keisersnitt - jeg har bare aldri turt eller følt jeg hadde noe med å spørre henne hvorfor. Men nå vet jeg jo svaret da - også vet jeg at de hver seg har en uberørt "hufse" :) he, he

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...