Gå til innhold

Tiårets tomater er plantet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem vil ha konkurranse? Mine ble plantet i dag og min konkurranseånd er stor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres unektelig morsomt ut, men jeg har desverre ikke peiling på slikt.

Prøvde meg på avokado engang, men da steinen sprakk kastet jeg hele greien. Har siden blitt fortalt at den skal gjøre netopp det og at jeg visst nok hadde vært flink.

Atter bort i tåken..

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg vil. Men jeg må vente til etter neste helg, og det må gjelde for hele sesongen fram til neste snø, siden mine er treige. Hva gjelder det, antall tomater på en busk?

Skrevet

Avocado er vanskelig å plante, før da jeg bodde på en diger tomt på landet hadde vi appelsin, sitron, gul og blå plomme, fersken, aprikos, druer og avokado, og sistnevte døde med en gang og nekta å la seg gjenopplive. Alle de andre overlevde.

Su gluteo, du kan godt vente til neste helg, jeg skulle plante mine i en stor potte med ble da nedledd av to voksne briter, så jeg planta dem rett i "kassa" (les: en enorm sak som kunne rommet seks voksne menn) ute på terrassen, og etter at jeg hadde gjort det fikk jeg høre at det faen meg skal begynne å regne igjen i morgen, og dette uværet skal ingen ende ta før onsdag. Da frykter jeg at spirene mine allerede har dødd av kulde.

Antall tomater og aspekt er avgjørende.

Gjest sug lut
Skrevet

Aspekt? Snakker du utenlandsk til meg? Hva er aspekt?

Skrevet

Du vet, aspecto.

Looks, you know.

Oppdaga forresten at jeg skreiv avocado med c.

Skrevet

Der ble det stilt i fjøset ser jeg! Du vet at jeg kommer til å vinne med aspekttrumfkortet.

Gjest sug lut
Skrevet

Aha, aspekt - jeg kan nok allerede si at der vinner jeg og alt som er meg tilhørende. Slik er det bare. Også i fjøset.

Avokado schmavokado. Jeg - eller ungen - fikk faktisk avokado til å bli et lite tre inne. Det tilbrakte et par år med å bli en meter høyt og få blader - miste blader - få blader.

Skrevet

Hvordan? Pakka du bare ned nøtta inni i en potte med jord? Døde det etterhvert?

Gjest sug lut
Skrevet

Ja, ungen ville prøve, så vi stappa den i jord og vanna, men ingenting skjedde på flere uker, så jeg skjøv potta under bokhylla og glemte den i et par-tre måneder, og så skulle jeg vel bøye meg for noe og der stakk det opp en ti cm spire, så da fikk den komme ut og fikk vann og lys, og vokste seg stor. Men som sagt, den kasta bladene ustanselig, var nok ikke ideelle forhold (inne, norske lysforhold, etc) og da det ble sommer var det ikke den varmeste av somre heller, så da...

Hadde også flaks med hvilken vei den ble lagt i jorda, tror jeg, husker ikke hvilken ende vi hadde opp men den er jo smalere i en ende, og husker ikke om det er den smale enden som spiren kommer ut fra.

Skrevet

dette er faktisk et plantespørsmål jeg kan :o

det trodde jeg aldri skulle forekomme.

advokadonøtt klarer seg best om den legges i vann til den begyner å spire og vokser ut av glasset. men man må bytte vann to ganger om dagen ellers lukter det møkk.

Gjest sug lut
Skrevet

Virkelig? Det må prøves, så gøy! Så spiren skal rekke over kanten på glasset før den plantes i jord?

Skrevet

*skal kjøpe avokado så fort sjansen byr seg*

Jeg har også prøvd å plante paprika på samme viset som tomater, men de ble aldri noe mer enn en liten grønn dæsj over jorda.

Skrevet

jepp :) det funker bra som bare det (om man husker å bytte vann. mine pleier å lukte ekstremt vondt fordi jeg er en glemsk person.... hihi)

Skrevet

Og fra glasset flyttes den over til noe hvor stort? Og vannes hvor ofte?

Skrevet

en potte med jord bare og vannes gjevnlig. sånn at det er vått, men ikke kliss vått.

jeg er elendig på planter så jeg kan egentlig ingen ting. men dette lærte jeg på skolen og folk får det vistnok bra til :D

Skrevet

jeg liker foresten at dere faktisk spør meg om råd når det kommer til en plante. det er litt tilfredstillende på en temlig syk måte

Gjest sug lut
Skrevet

Chilifrø er morsomt å plante, vi hadde en liten dukke-skog med chiliplanter og det kom også noen frukter på dem.

Skrevet

frukt på chilliplantene? chillifrukt?

Gjest sug lut
Skrevet

Ja. Altså chili. Små og litt sykt utseende, så jeg lot dem henge og så lekte vi at det var eplene i dukkeskogen, men ville nok vært helt fine å spise.

Skrevet

Til informasjon på morrakvisten:

Jeg har nå plantet tomater i en potte inne også, bare sånn for sikkerhets skyld. Vi har hatt regn og kaldt (under 17 grader) i noen dager nå og jeg vil nødog fryse ihjæl spirene mine.

Oppdatering kommer så snart Det Grønne ser lyset.

Har du planta noe enda, su gluteo?

:::) - takk for avokadotips, det skal absolutt prøves ut. Hvis jeg ikke henger med herren i dag kan det hende jeg rusler til fruktmarkedet og kjøper inn noen godbiter.

Hva med mango, Den Beste Frukt, har noen her noen gang planta det?

Gjest Siklerotte
Skrevet

"Oppdaterer kommer så snart Det Grønne ser lyset"

- Ja, HVIS det skjer da, vel og merke.

Skrevet

Fnys.

Har nettop planta en avokado og.

Gjest sug lut
Skrevet

Nei, apetit, her er det glade vanvidd løs, så de eneste frøene som er sådd er spiren til at jeg havner rallende i et hjørne på en ikke altfor kresen institusjon - og dessuten orker jeg ikke før mandag for da skal etter sigende sinnsykdommen i universet avta. Men jeg må jo også ut og kjøpe frø, får se om hagesenteret i det hele tatt har sånt ennå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...