LettBris Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Nå er det kanskje flere som skal si at "det er ikke så mye styr" osv., men jeg vet ikke om jeg orker "alt styret" med brettebleier, innlegg og ullbukser... Har lest flere plasser etter å ha surfet litt, at det er enklest med brettebleier til nyfødte. Noen som kan svare på hvorfor? Aller helst kunne jeg tenkt meg å bruke AIO-bleier, så det blir litt enklere
_Løvemamma_ Skrevet 23. januar 2010 #2 Skrevet 23. januar 2010 AiO bleier er sikkert litt enklere, men herregud så dyre de er! Og særlig den første tiden bør man ha 20-25 bleier. Siden de må byttes ut i større størrelser etterhvert som barnet vokser., kan det bli ekstremt dyrt. Vi bruker brettebleier, og har gjort det siden vi kom hjem fra sykehuset. Da bruker vi brettebleie, brillebukse og ullbukse. Har foreløpig ikke hatt behov for innlegg, men det er like vanlig å bruke innlegg i AiO og formsydde som i brettebleier, når de blir litt større. Mannen min hadde aldri skiftet en bleie i sitt liv (jeg har jobbet i bhg, og er noe mer dreven), men han har ingen problemer med å få det til. Det tar litt lenger tid å skifte bleie enn om vi hadde brukt engangsbleier, men det er jo bare koselig, og jenta elsker å ligge på stellebordet å se på mammaen eller pappaen sin Grunnen til at brettebleier er spesiellt praktiske til nyfødte er bla at man må vaske så veldig mye bleier den første tiden. Virker som alt renner rett igjennom dem (nyfødte altså, ikke bleiene;) ). Da tar brettebleiene mye mindre plass i vaskemaskinen enn andre typer tøybleier, og de tørker fortere, uansett om du bruker tørketrommel eller om du tørker dem på snor. En annen fordel er at du kan regulere størelsen på bleien utifra hvordan du bretter (feks med konvolittbretten), slik at du kan bruke de samme bleiene hele bleieperioden. Vi er kjempefornøyde med brettebleiene. Aldri hatt lekasje, jenta virker ikke som hun synes det er ubehagelig når de blir våte og hun har aldri hatt sår stump. Vi kommer nok til å kjøpe (eller jeg syr selv) noen formsydde bleier når hun blir litt større, til å ha når vi skal ut på tur, besøke andre ol, da det kan være greit at bleieskiftet går litt raskere. Men foreløpig vokser hun så fort at det som er for stort en uke er for lite uken etter (bokstavligtalt), så da er det lite vits. Lykke til med valget
turtlebug, med bebi i magen:) Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Jeg ble aldri fortrolig med brettebleier til vesla...syns det var knotete, det må jeg innrømme... Løsningen her ble at jeg kjøpte ei pakke med 12 billige formsydde bleier i størrelse bitteliten på eBay, og brukte Thirsties PUL-trekk utenpå den første tiden... Fungerte som bare det
Trollemor75 Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Etter 1 år med tøybleier har jeg kommet til følgende konklusjoner om jeg får flere barn: 1) Brettebleier med PUL-bukse de første måneder: man skifter i ett, og brettebleier er veldig billige i bruk og gjør en god jobb. Det er slettes ikke mye styr! Veldig enkelt, selv mannen klarte å sette de på. Men jeg vil ikke bruke ullbukser, der går min latskapsgrense. 2) Etterhvert som babyen blir mer mobil (rundt 3 mndr med Trollet), gå over til formsydde med PUL-bukse. Billig, lekkasjesikkert og enkelt, det holder seg bedre på plass enn brettebleier. Har en svakhet for BGs bambusbleie. 3) Fra rundt 6 mndr, overgang til lommebleier i One Size. Enklere med viltert troll, og lettere å få aksept for dem i barnehagen. Når bleiene er for små, er det på tide å slutte med bleier. Har en svakhet for Blueberry, men de er svindyre. BG lommebleiene er også veldig gode.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå