Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Ang. fryseforsøk

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere hatt 2 fryseforsøk i naturlig syklus, men siden jeg ikke hadde fått utslag på El-test dag 12 når jeg var på Ul-kontroll, og man så eggpose på ca 18 mm, bestemte legen at jeg skulle ta El-sprøyte og sette inn eggene 2 dager etter det.

Skulle hatt fryseforsøk før jul i naturlig syklus, men ble avbrutt pga juleferie. Jeg skal igang igjen nå i februar. Legen mente at jeg kanskje burde prøve frys i regulert syklus siden det har blitt så mye "tull" de andre gangene, og at man ikke kan si sikkert om eggene har blitt satt inn på riktig/best mulig tidspunkt. Jeg har imidlertid tatt eggløsningstester 3 sykluser på rad nå, og har fått utslag dag 13 og 14 alle 3 syklusene. Så jeg burde vel ikke trenge El-sprøyte da? Virker som om legen har vært litt stressa tidligere kanskje?

I utgangspunktet ønsker jeg å ta så lite hormontilskudd og medisiner som mulig, men er også villig til å prøve det som gir best mulig utgangspunkt for at eggene kan feste seg. Har hatt tilsammen 5 innsett nå av tilsammen 8 egg av god kvalitet, uten antydning til festing. Hva gir best resultat, naturlig eller regulert syklus?

Dere som har tatt Progynova, har dere merket mye bivirkninger?

Hva ville dere valgt??

Takker for svar:o)

Fortsetter under...

Progynovaen gir ikke så mye bivirkninger på meg, mer trøtt enn vanlig, og glemsk... går litt rundt meg selv og er litt forvirra og lost innimellom :)

Jeg har ingen erfaring med innsett i naturlig syklus, har ikke vært aktuelt for min del, mine sykluser er helt på viddene....

Men tenker kanskje at i en regulert syklus, så er det hele tiden kontroll på hvordan tingenes tilstand er...

Men jeg har ikke så mye kunnskap til å anbefale deg det ene eller det andre i din situasjon.

Lykke til uansett :)

Takk for svar:o)

Godt å høre at Progynova ikke gav deg så mye bivirkninger:o) Håper det evt blir sånn for meg og.

Mine sykluser er regelmessige på ca 28 dager (+/- 1 dag). Spotter som regel noen dager før mens, så vil uansett ta progesterontilskudd i rugetiden.

Har også tenkt at man kanskje har mer kontroll og at ting blir mer stabilt i en regulert syklus. Men så hører man jo om dem som modner egg på tross av Progynova, og da virker jo dine egne hormoner inn allikevel...

Så skal jeg stole på at det legen på Riksen sier er det beste for meg (selv om jeg synes de surrer og roter veldig der inne noen ganger), eller skal jeg velge det som føles best for min kropp?

Jeg tror kanskje jeg ville gått for det legen sa.. Det skader jo ikke å prøve regulert. Du har jo allerede hatt to innsett naturlig syklus.

Men som du sier, en kan modne egg selv, og da blir det jo avbrutt., men det mener jeg ikke skjer så ofte....

Skjønner du har et dilemma! Må bare veie litt frem og tilbake, så får du nok bestemt deg :)

Jeg sitter nesten i samme dillemma som deg, ang naturlig syklus eller regulert med hormoner..

Hadde et ferskforsøk i oktober som endte negativt. Skulle hatt et fryseforsøk i desember, men på ul på dag 12 mente legen at jeg hadde hatt eggløsning og vel så det.. (hadde ikke tatt el-test) På ul nå i januar var det bare skikkelige umodne egg på dag 10, (hadde tatt el-test for sikkerhetsskyld denne gang- bare neg) og da ble det bestemt at jeg skulle vente til neste syklus og ta hormoner for å være helt sikker på at det var under kontroll og kunne beregne riktig tid.

Men, så er det slik som deg- ønsker nemlig lite som mulig at medisiner.. Men er det best sjanse da, så går jeg for det, selvfølgelig!

Men kan skjønne at naturlig eggløsning er ute av kontroll... ?

Er det vanlig at syklusen kan bli "kluss" etter ivf-behandlig?..

Så nå venter jeg på mens i slutten av mnd for så å starte med medisiner... Ja,ja- hva gjør man ikke om det kan bli barn av det??

Jeg ville valgt regulert. Jeg har jo mange i naturlig syklus, alle negative. Fikk bare tatt 2 frys i regulert, men gikk over på naturlig syklus fordi progynovaen greide ikke slå ut kroppen min som den skulle. Måtte avbryte pga. av den startet eggmodningen selv. Grunnen jeg ville valgt regulert hvis det funker på deg (og de avbryter hvis det ikke funker) er fordi legene da har helt kontrollen på hva som skjer i kroppen, og slimhinna di blir antagelig også tykkere enn vanlig noe som er optimalt.

Annonse

Takk for svar alle sammen:o)

Bicon: føler egentlig ikke at jeg har fått prøvd naturlig syklus ordentlig, siden jeg har tatt hormoner i tillegg. Derfor jeg synes det er så vanskelig å bestemme seg. I tilegg er det de siste eggene vi har igjen på frys, etter det må vi over i det private. Siste forsøket mitt var i august/september. Har hatt en ny Lap. i mellomtiden + at forsøket ble avbrutt i desember, fullt i januar. Så er skikkelig kjipt om det evt blir avbrutt i februar også, og at jeg kanskje må vente enda noen mnd ekstra pga ventetid på Riksen...

monika70: ser vi er litt i samme situasjon her ja. Skulle gjerne hatt svar på hva som funker best, men skjønner jo det er vanskelig siden vi alle reagerer så forskjellig på medisinene. For klinikkene sin del er det sikkert best å ha oss i regulert syklus, fordi da er det lettere for dem å beregne UL og innsett... Ikke uvanlig at det blir litt kluss med syklus en tid etter forsøk -har opplevd det selv etter ordinært forsøk 1 gang. Jeg skal også igang på neste mens (venter mens uke 5):o)

Søskenhåp for Edvart: Er veldig ambivalent i forhold til dette valget her som du ser;o) Fått beskjed om at slimhinnen min har sett veldig bra ut ved alle forsøkene. Vet jeg hadde ca 11mm 4 dager før innsett den ene gangen. Mest redd for at det blir avbrutt pga medisinene ikke funker, ellers hadde jeg nok uansett valgt regulert. Kan slimhinna bli for tykk??

Dette blir jo litt synsing fra min side siden jeg ikke er lege ;-) men jeg synes vel det er litt rart å bruke el-sprøyte i naturlig syklus. Da vil det vel bli usikkerhet som legen sa sist til deg angående om det har vært innsett til riktig tidspunkt? Da har man jo "lurt kroppen" og det blir liksom ikke så naturlig allikevel om du skjønner.... Men slimhinna di er jo fin da så ingen fare der. Jeg tror vel imidlertid ikke den kan bli for tykk.

Har tenkt det samme som deg Søskenhåp. Velger jeg naturlig syklus nå, skal det være naturlig uten bruk av el-sprøyte. Siden jeg vet at jeg har eggløsning, tenker jeg også at det beste er vel "å spille på lag" med kroppen og sette inn egg i forhold til naturlig eggløsning. Spurte Svend Lindenberg ved Nordica om hva han mente var best for meg, og han anbefalte meg å prøve naturlig syklus. Skal ringe sykepleier på mandag og høre med de også.

Jeg ble gravid i naturlig syklus. EL på dag 16, egget inn to dager etter. Jenta vår blir 2 år til våren :-)

Ønsket selv naturlig syklus da jeg følte kroppen var sliten etter mye hormoner. Tok crinone og Albyl-E i 12 uker som en sikkerhet, da jeg hadde mistet tre ganger året før.

Hei lie79.

Jeg har ikke vært igjennom fryseforsøk enda, så kan ikke komme med noen anbefalinger. Men jeg lurer på en ting. Hva er forskjellen på fryseforsøk i naturlig og ikke naturlig syklus? Jeg skal i gang med fryseforsøk i mars. Skal da ta Progynova fra 1. mensdag, ul på dag 10, og Crinone i rugetiden. Er dette i naturlig syklus?

Ønske deg ihvertfall lykke til, uansett hva du bestemmer deg for;-)

Ok her er erfaringer fra en med div fryseforsøk bak seg noen med suksee.

1 ivf. avbrutt pga overstimulering. 1 frys. full regulering - neg. 2.frys full regulering - neg. sommerferie i mellom 3 frys fullstending naturlig . to egg satt inn jente 07:-) Søskenforsøk. 1.frys helt naturlig syklus - neg. 2.forsøk bare femaest (ikke nedregulering)- gravid lav hcg som først gikk opp så ned i uke 6 ingen graviditet. dillemma vi sto ovenfor nå var siste forsøk hva gjør vi. bestemte full regulering som legen anbefalte men ombestemte oss kvelden nedreguleringsprøytene skulle settes. siste forsøk ble i naturlig syklus med støttemedisinen femanest (vet ikke om brukes i norge forsøket var på island). 2 egg satt inn, nå sitter jeg med to herlige nyfødte prinsesser.

Jeg har hele tiden hatt gode slimhinner 11-13mm minner meg og all grunn til å tro at dette skulle gå. nå tror jeg kanskje det var medisinene som gjorde at begge to festet seg for slimhinnen var oppi 15mm hvis jeg husker rett. Jeg ombestemte meg i siste sekund satt å hadde åpnet sprøyte pakka for nedregulering og ble helt satt ut med tanke på alle bivirkningene jeg fikk. overgangsalder etc. fikk noe hodepine med femanest men nå er det glemt.

Som sagt jeg valgte støttebehandling i naturlig syklus fordi det ikke var noe som skulle tilsi at å bli gravid skulle bli vanskelig.

Annonse

Hei Maisen65!

Gratulerer med jenta di:o) Fint å høre fra dere som har lykkes med fryseforsøk, spesielt siden det sies å være litt dårligere odds for å lykkes med fryseegg. Foretrekker også minst mulig hormoner, men greit med en ekstra trygghet med progesteron i rugetiden.

Hei håpefull...:o)

Fryseforsøk i naturlig syklus bruker man ikke noe medisiner i det hele tatt i utgangspunktet. Man må teste med eggløsningstester helt til man får utslag, og så settes egget/ene inn ca 2 dager etter det. Noen får allikevel ekstra progesterontilskudd i rugetiden, f.eks Crinone el Progestan.

Så du har ikke frys i naturlig men i regulert syklus. Progynova tas for at du ikke skal modne egg og få eggløsning. Så når du skal til UL på dag 10 er det for å sjekke at du ikke har modnet egg (som noen kan gjøre på tross av at de tar Progynova) og at slimhinnen din er tykk nok til å sette inn fryseeggene slik at de kan feste seg. I tillegg må man ta progesterontilskudd ved frys i regulert syklus pga at kroppen ikke produserer dette hormonet selv når du ikke har hatt eggløsning. Progesteron er det hormonet som gjør at egget kan feste seg i livmorslimhinnen.

Ønsker deg masse lykke til med frys i mars:o)

Hei sailor, og gratulerer med 3 prinsesser:oD Så herlig!

Takk for at du delte historien din:o) Du har vært gjennom litt før du endelig lykkes ser jeg!

Har nå bestemt meg for å velge naturlig syklus med progestan som progesterontilskudd, så nå får jeg bare håpe Riksen er enig med meg da;o) Så følger magefølelsen og det som føles best for kroppen min. Ser veldig fram til å komme igang med forsøk nå. Siste forsøket vårt var i august og har hatt en ny Lap. etter det, så har følt meg klar lenge nå. Håper så inderlig at de 2 siste eggene vi har i fryseren er gulleggene våre!

Tusen takk for supert svar, lie79:-) Håper det er ok at jeg spør litt til: Vet du hvor stor sannsynlighet det er for at nedfrosne egg overlever opptiningen, og om det er noen større eller mindre sjans for å bli gravid ved fryseforsøk? Glemte å spørre om det da jeg pratet m Porsgrunn.

Så flott at du har fått bestemt deg, forresten;-) Er det Progestan som ikke dekkes av trygdekontoret, og er det noen spes grunn til at du ønsker deg det preparatet? Jeg har noen ganger lurt på om jeg prøve noe annet enn Crinone.

Lykke til med gulleggene!!!

Bare hyggelig hvis jeg kan hjelpe håpefull...:o)

På Riksen har jeg fått beskjed om at gjennomsnittlig ca 60 % av eggene opplever opptining. Man har visstnok litt dårligere sjanse for å bli gravid med fryseegg enn med ferske, men dette er jo individuelt. Mange som har blitt gravide på fryseforsøk, så vi får krysse fingrene begge to:o)

Man må søke om å få dekket utgiftene når man bruker Progestan. Jeg fikk med et skriv fra Riksen ang dette som jeg kan legge ved. Jeg har brukt Crinone på alle mine forsøk, og ville nå prøve noe annet på siste forsøket. Progestan innholder høyere konsentrasjon med progesteron enn Crinone.

Lykke til:o) XXX

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...