anneman Skrevet 22. januar 2010 #1 Del Skrevet 22. januar 2010 Jeg er 39 år og vurderer å kontakte legen for å ta en prøve, men lurer på hva som er tryggest å ta. Når bør en slik prøve bestilles (jeg er passert 9uker nå) og når blir de forskjellige prøvene tatt. Hva skjer i forkant av en slik prøve? Er en først inne på samtale og ultralyd i forkant av prøvene? Har hatt en del blødninger den siste tida. Mange spørsmål dette..håper noen kan svare meg..påforhånd takk. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #2 Del Skrevet 22. januar 2010 Mange steder har jeg lest at abortrisikoen ved morkakeprøve er litt høyere enn ved fostervannsprøve, men på riksen fikk jeg beskjed om at risikoen var den samme. Jeg valgte derfor morkakeprøve fordi den kan tas mye tidligere enn fostervannssprøve. Den kan tas fra uke 11. Det er vondere å ta morkakeprøve enn fostervannsprøve, har forsøkt begge, men svaret kommer fortere etter morkakeprøve fordi de bruker tid på å dyrke cellene etter fostervannsprøven, men ikke må det ved morkakeprøve.Jeg fikk svar etter litt over en uke, og det er visstnok normalt. Fostervannsprøven kan de ta fra uke 15. da tar det i beste fall 2 uker, noen ganger fire, å få svar. Før noe av dette gjøres lager legen en henvisning til sykehus, slik at du får genetisk veiledning. Det er bare litt info om hvordan de forskjellige tingene gjøres. på veiledninga setter de opp tid til det du velger ogs¨å er det bare ventingga igjen:) Lykke til. Håper du har frisk baby:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/#findComment-141318445
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #3 Del Skrevet 23. januar 2010 Hvis jeg hadde fått valget ville jeg valgt morkakeprøve fordi man får svar tidligere. Med fostervannsprøve så kan man jo være 17-18 uker før man får det fullstendige svaret og det er jo stor forskjell på å måtte avbryte i uke 12 kanskje enn i uke 18 feks. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/#findComment-141322811
anneman Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #4 Del Skrevet 23. januar 2010 Takk for svar jenter...men vet dere om det er mer sikre svar og får en vite mer om den ene enn i forhold til den andre?? eg tenker på fler sykdommer som oppdages ved f.eks. fostervann prøve? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/#findComment-141324076
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #5 Del Skrevet 23. januar 2010 Du kan regne med at samme oppdages på fostervannspr som morkake, men morkake tas tidligere og du får derved tidl svar. Du kan også regne med at du må være ca 44 år før du får morkakeprøve, hvis du ikke har andre risikofaktorer enn alder. Lykke til! Fra ullevål sine sider: GENETISK FOSTERDIAGNOSTIKK Ved økt risiko for alvorlig sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret kan det søkes genetisk fosterdiagnostikk. I Norge er informasjon og veiledning i forbindelse med genetisk fosterdiagnostikk regulert av Lov om humanmedisinsk bruk av bioteknologi. Den generelle informasjonen på denne siden kan ikke erstatte en genetisk veiledningssamtale. For all genetisk fosterdiagnostikk gjelder at den gravides lege bør sende søknad så tidlig som mulig i svangerskapet. Avdeling for medisinsk genetikk, Ullevål universitetssykehus er godkjent til å kunne innvilge genetisk fosterdiagnostikk ved metodene som er nevnt nedenfor. Det er fint om du leser det som står om fosterdiagnostikk før du kommer til oss. DUOTEST (BLODPRØVE AV DEN GRAVIDE) OG ULTRALYD Duotest i kombinasjon med ultralydsundersøkelse av fosteret er et nytt tilbud i Norge til alle gravide som vil være over 38 år ved termin. Sannsynligheten for visse kromosomavvik hos fosteret øker med kvinnens alder. Med denne screeningmetoden beregnes sannsynligheten for at fosteret har kromosomavvikene Downs syndrom, trisomi 13 og trisomi 18. Det vanligste er Down syndrom (trisomi 21). Sannsynligheten for andre kromosomavvik eller genfeil kan ikke beregnes. Ved duotest måles konsentrasjonen av to hormoner i en blodprøve fra den gravide. Ved ultralydundersøkelsen måles tykkelsen av en fold i fosterets nakkeregion. Økt tykkelse innbærer økt sannsynlighet for Downs syndrom, trisomi 13 eller 18. Resultatet av blodprøven kombineres med resultatet fra ultralydundersøkelsen, og sammen gir de sannsynligheten for at fosteret har Downs syndrom trisomi 13 eller 18. Dersom den overstiger ca. 0.5% får den gravide tilbud om fostervannsprøve for å bekrefte eller avkrefte disse diagnosene. Duotesten kan tas fra 8 til 13 uker og 6 dagers graviditet. Ultralydundersøkelsen skal tas mellom 11 uker og 13 uker og 6 dager. Duotest kombinert med ultralyd innebærer ingen kjent risiko for fosteret. Den gir ikke samme grad av sikkerhet som en fostervannsprøve. Ved denne metoden kan mellom 80 og 90% av fostre med Downs syndrom oppdages (noe færre av tilfellene med trisomi 13 eller 18). Du kan forvente svar på prøven etter ca. 2 uker. FOSTERVANNSPRØVE Under ultralydovervåking blir det ført en tynn tråd inn i livmoren, og det suges ut noen få milliliter fostervann. I fostervannet er det celler som stammer fra fosteret. Cellene må dyrkes for at man skal få mange nok til undersøkelsen. Dyrkingen tar et par uker. Det undersøkes om fosterets kromosomer har normalt antall og om de ser normale ut i mikroskop. Genene, som sitter på kromosomene, kan ikke sees. En fostervannsprøve tas etter 15 ukers graviditet. Prøven er forbundet med en abortrisiko på 0.5-1%. Alle tilfeller med Downs syndrom, trisomi 13 og 18 kan oppdages. Du kan forvente svar på prøven etter 2,5 til 4 uker. MORKAKEPRØVE Denne prøven er forbeholdt kvinner med spesielt høy risiko for kromosomavvik eller med genetisk sykdom i familien. I praksis betyr dette kvinner som er ca. 44 år eller eldre ved termin, og kvinner med alvorlig genetisk sykdom i familien når familien er utredet og sykdomsgivende genfeil (mutasjon) eller kromosomfeil er kjent. Morkakeprøve tas etter 10 ukers graviditet. Det gjøres en forundersøkelse noen dager før undersøkelsen. Risikoen for abort som følge av morkakeprøve er 1-2%. Hvor mange tilfeller som kan oppdages og hvor lang tid som går før svar avhenger av hva som ble undersøkt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/#findComment-141324977
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2010 #6 Del Skrevet 25. januar 2010 Morkakeprøve er utvisomt best om noe er feil med fosteret! Da får en vanlig abort og slipper å føde et nesten halvferdig foster. Jeg har dessverre prøvd det, og det skal aldri gjentas. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/#findComment-141335339
anneman Skrevet 31. januar 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 31. januar 2010 takker for god informasjon..har nå bestilt time til genetisk veiledning..er veldig usikker..men ønsker å høre hva de sier...er bekymret pga.blødninger i mange uker nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141317047-kan-noen-svare-meg-p%C3%A5-hva-som-er-bestmorkakepr%C3%B8ve-eller-fostervann-pr%C3%B8ve/#findComment-141369188
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå