Gjest Mammamoms Skrevet 22. januar 2010 #1 Skrevet 22. januar 2010 Jeg synes det virker som noen er tidlig ute med å la de små prøve seg med skje, og å spise selv. Jenta mi er straks 14 måneder, og jeg ser for meg et solid griseri hvis hun skal spise grøt selv med skje!! Men hva gjør dere? Bare la henne prøve seg?
Anonym bruker Skrevet 22. januar 2010 #2 Skrevet 22. januar 2010 Min gutt har spist med skje siden rundt 1 års alder.. ja det er masse griseri men nå er han 18 mnd og har blitt veldig flink og kan spise middag, grøt og yoghurt selv.. Fortsatt med en del gris selvsagt - men det er jo bare å vaske bort etterpå.. Barna kan ikke lære noe uten å faktisk GJØRE det og lære at det ikke er så lurt å holde skjea opp ned for da detter maten av og at man må bevege skjea fra fatet til munnen sakte og kontrollert (og ikke forsøke å "hive" maten inn i munnen slik han gjorde til å begynne med). La henne prøve, dekk henne til med smekke og klut på fanget og sitt klar med klut til å tørke vekk det verste..
Gjest Skrevet 22. januar 2010 #3 Skrevet 22. januar 2010 Jenta mi er også straks 14 mnd, og hun får lov hvis hun vil selv. Noen ganger vil hun bli matet, andre ganger vil hun spise selv - og med mindre vi står på farten og MÅ avgårde eller noe sånn får hun lov til å prøve seg. Det er mest på slutten av måltidet, når hun ikke er så sulten lenger, at det er mest spennende å prøve seg på egenhånd (hun skjønner vel selv at det ikke går særlig fort... hehe)! Tenker i mitt stille sinn at alt skal læres og at det bedre med en 1 åring som griser enn en 4 åring som aldri har fått prøve før;) Pleier også å hjelpe henne. Hun holder i skjea mens vi hjelper henne med å få grøt på skjea, og fører den inn i munnen hennes. Det er stas. Da får hun lov selv, men får faktisk litt mat på kjøpet:) Legger til at hun får ikke lov til å grise med maten bare for å grise. Da er det slutt. Men det er ikke til å komme unna at mye av yoghurten kommer utenfor munnen, men så lenge hun ikke mener det får hun holde på. Vaskemaskinen går non stop og gulvet under stolen hennes vaskes 3 ganger om dagen;)
vims81 m/♀08 ♥♂11♥ Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Min lille er snart 15mnd og hun har "spist selv" ganske lenge.. dvs halvparten kommer utenfor så her går også vaskemaskinen non stop Nå vil ikke hun ha grøt lenger da, så det er middag og yoghurt det er snakk om..brødskiver spiser hun fint uten å søle I bhg spiser alle selv så var veldig spent på hvordan det skulle gå for min lille da hun startet 1år gammel, men det gikk overraskende bra. Endel søl, men et sted må de jo begynne så lenge de synes det er gøy å prøve så synes jeg de må få lov..
annesmil Skrevet 22. januar 2010 #5 Skrevet 22. januar 2010 Sønnen vår begynte å spise selv når han var 8 måneder, det som var i fast form. Når han var runt 1 år begynte han å spise grøt yougurt o.l. selv, ja det var mye gris. Men, nå er han 18 månder snart å spiser middag selv (med gaffel og skje) han spiser tilogmed frokostblanding med melk selv : ) Sitter sammen med han, å tørker opp om han søler, men det er lettere å lettere. Om vi spiser klisseste mat som ris legger jeg ett håndkle under han som jeg kan riste etterpå. Men, dette er jo også opp til ungen. Noen barn er ikke intresert i å spise selv, da er det jo ikke noe poeng å tvinge dem.
Lemonia Skrevet 22. januar 2010 #6 Skrevet 22. januar 2010 Gutten vår har spist selv med fingrene siden han var kanskje 8 mnd. Vi har prøvd litt med skje fra 12 mnd, da matretter som henger litt godt fast på skjeen. Det blir mye gris, men han får prøve seg innimellom, men som oftest mater vi ham hvis det ikke er noe han kan spise med fingrene. Jeg synes det er greit å slippe griseri til alle måltider da, selv om det innimellom er greit. De lærer seg nå å bruke skje tidsnok uansett.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #7 Skrevet 23. januar 2010 min var 15 mnd når jeg lot han begynne å spise selv,han skjønnte ikke tegninga før rett å slett. nå er han 16 mnd og begynner å bli flink. har vært mye griseri,men man må jo lære så i begynnelsen må det bare bli litt søl:)
Gullblomst Skrevet 23. januar 2010 #8 Skrevet 23. januar 2010 Lillegutt har holdt en egen skje siden han var ca 12 måneder. Han tar grøt/middag på skjeen og prøver å få maten i munnen. Av og til klarer han det, av og til ikke. Nå etter 2 måneder synes jeg han treffer omtrent hele tiden, men ikke all maten på skjeen når hele veien til munnen. Men; Jeg sitter også med en annen skje og mater han samtidig. Skulle han spist helt selv så ville måltidene aldri blitt ferdige, men han godtar ikke å bare bli matet, han skal spise selv!
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 23. januar 2010 #9 Skrevet 23. januar 2010 Jenta vår begynte å spise alene da hun var 13-14 mnd og tok det veldig fort. Og det er utrolig kjekt å slippe å mate de hele tiden. Blir litt gris men det kommer seg fort
Herkules Skrevet 23. januar 2010 #10 Skrevet 23. januar 2010 Min matglade jente har nå bestemt seg for at hun ikke skal mates, men spise selv. Hun er 14 mndr. Hun har spist brød, og faste ting selv lenge, men plutselig her en dag så ville hun ha skjeen og jeg tenkte ja, ja er ikke det litt tidlig? Var vel drøye året. Nå er hun som sagt 14 mndr og får skjeen fint inn i munn, men det er lite mat på den for hun dypper den på en måte i maten. Veldig fornøyd selv i alle fall. Aner ikke når storebror fikk lov, for jeg glemte å la ham prøve, han strakk seg ikke etter skjeen og jeg bare dytta inn jeg Gris er det men de er jo så søte, Det beste er å se dem spise kake eller jordbær he he
AO3 Skrevet 23. januar 2010 #11 Skrevet 23. januar 2010 Vi lar gutten vår på 15 mnd holde på litt selv, men det er fint lite som faktisk kommer inn i munnen. Men han er såååå stolt når han holder på!
barbabelle Skrevet 24. januar 2010 #12 Skrevet 24. januar 2010 Tøtta vår fikk spise selv fra hun kunne sitte i stol ved bordet, så fra 6-mndsalderen. I begynnelsen var kontrollen veldig dårlig, men til gjengjeld var hun veldig fornøyd når hun traff. =) Nå er hun 15 mnd og spiser veldig bra selv. Hun spiser både med gaffel og skje og lærte seg endelig for halvannen måned siden å ikke snu skjeia på vei inn i munnen. Fremgang! Tips hvis man har parkett: Vi har et gjennomsiktig kontorstolunderlag i plast (kjøpt på Ikea) under barnestolen hennes slik at det ikke går så hardt utover parketten når hun søler eller kaster fra seg bestikk i gulvet. Veldig enkelt å tørke av er det også!
Makko med to små gutter Skrevet 25. januar 2010 #13 Skrevet 25. januar 2010 Ups barbabelle, hvis du får sand under slike underlag ødelegger du parketten VELDIG effektivt :-( Lakken i parketten tåler derimot helt fint at det søles og vaskes på den flere ganger om dagen. -Har som du skjønner prøvd begge deler. Mini begynte også å spise selv når han begynte å spise brødskiver og middag. Synes det har gått over all forventning (suppe er selv. vanskelig). Til han var ca 1år spiste han stort sett bare med finger'ne. Nå er han 18mnd og spiser ganske pent med gaffel eller skje. En overgangsperiode tok han maten med hånda, spiddet det på gaffelen og puttet det i munn ;-) Ja innimellom må klærne skiftes på, men om han bruker en ekstra body om dagen, merkes vel egentlig ikke på klesvaska?
Maya_1 Skrevet 25. januar 2010 #14 Skrevet 25. januar 2010 Jenta vår begynte å spise med skje rett over 12 måneder. Vi hadde ikke akkuratt noen valg for å si det sånn, for skjeen den SKULLE hun ha, og mate henne fikk vi ikke lov til for hun skulle gjøre selv Så vi bare lot henne prøve seg frem da. Helvetes mye griseri, men gikk ikke mange dagene før hun hadde dreisen på det! Ikke dreisen på å ikke grise, men dreisen på å faktisk få maten inn i munn
lille sprelle Skrevet 25. januar 2010 #15 Skrevet 25. januar 2010 La henne prøve seg. Når hun er konsentret om oppgaven, så er det greit med griseri synes jeg. Når det går mer veggimellom, tar vi over.
Gjest Skrevet 25. januar 2010 #16 Skrevet 25. januar 2010 Min begynte å spise selv med skje rundt 14 mnd, eller han prøvde seg endel før det, men rundt den tiden ville han ikke mates lenger. Nå er han 19 mnd og spiser kjempefint, søler svært lite glemmer ofte å ta på han smekke faktisk. I det siste klarer han også å spise frokost blanding med melk selv, uten å søle nevneverdig. Like greit å la de prøve seg, mye gris den føste tiden, vi måtte vaske hele han, gjerne i dusjen, hele gulvet og stolen hver dag. Men vi ha igjen for det nå som han er blitt så flink.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2010 #17 Skrevet 26. januar 2010 Har vel spist selv fra ho var 1 år, hvis ikke før. Er nå 19 mnd og spiser all mat selv. Her fikk ho bare prøve seg, gris kan vi vaske.
MintCondition Skrevet 27. januar 2010 #18 Skrevet 27. januar 2010 Lillebror her har "spist" med skje siden han var 8-9 mnd, dvs vi har dekket på med bestikk til ham, slik vi andre får. Mye gris i begynnelse, nå er han 13 mnd og spiser ganske fint både med gaffel og skje faktisk. Og spiser selvfølgelig MYE med hendene, og syns det er superfint å kaste mat på gulvet også
1 Skrevet 27. januar 2010 #19 Skrevet 27. januar 2010 Jenta vår på 18 mnd får enda hjelp fra oss når hun skal ha middag, grøt etc.Spiser brød og drikker fra kopp selv, men har ikke helt mestring på skjeen enda. Når hun skal prøve selv går det alt for sent synes hun, så da tar hun hånda vår og gir skjeen til oss. Ser ut i fra det dere skriver at min jente kanskje er litt sen på området, men stresser ikke. Det blir da alltids at hun får til å spise (og klasse..) selv..hehe..
fia08 Skrevet 29. januar 2010 #20 Skrevet 29. januar 2010 Fra hun begynte å spise mat har hun som regel alltid hatt en skje i hånden og derfra har det gått i hennes tempo. Hun har alltid fått lov å spise selv når hun vil det, enten med fingrene eller med skje. Hun var tidlig veldig opptatt av å spise selv og derfor spiste hun selv ganske tidlig. (Den perioden med griseri kommer jo uansett når barnet skal lære å spise selv, så min tanke er ihvertfall å la de få lov når de er interessert).
MammaCecilie Skrevet 1. februar 2010 #21 Skrevet 1. februar 2010 Gutten min på 16 måneder har spist selv ganske lenge. Med fingerene siden han var 8 måneder ca, og med skje siden han var 11 måneder. Det blir en del gris, og masse søl. Men det er jo bare å hoppe i det. Guttungen min er nå kjempeflink med skjea:)
maya666 Skrevet 25. februar 2010 #22 Skrevet 25. februar 2010 jeg lot min datter begynne med skje da hun var rundt 1 år..(hun er 7 år nå da..). hun tok det veldig fort.. og lite med søling.. andre barn kan det ta litt tid med.. og litt søl og grising må man bare regne med i begynnelsen... jobber i en barnehage på småbarn, og der lar vi alle spise selv med skje fra rundt 1 år... og det går stortsett veldig bra.. noen griser litt mer enn andre, men sånn er det bare..
lille sprelle Skrevet 26. februar 2010 #23 Skrevet 26. februar 2010 Når snuppa virkelig vil prøve, så er det greit med gris synes jeg, men når det blir grising og ikke spising, så har vi tatt over. Det har fungert helt greit! Suppe er det vanskeligste, men yoghurt går som en lek nå - 23 mnd. Har også fått lov til å begynne med gaffel og det er stas. Trer et og et maiskorn på gaffelen og er så stolt! hehe
Bilingüe Skrevet 9. mars 2010 #24 Skrevet 9. mars 2010 Vi begynte med skje (og glass) rundt året. De første dagene satt vi bak og hjalp med å føre skjea inn i munnen. Etter det måtte vi innimellom gå bak og "minne om" åssen bevegelsen var, for å unngå å snu skjea opp-ned, til det satt En litt slitsom uke eller to i overgangsfasen, men utrolig deilig etterpå at han kan spise sjøl! Vi brukte, og bruker fortsatt, sånn heldekkende smekkefrakk fra BabyBjörn. Da slipper man ekstra klesvask, og kan bare skylle/tørke av evt. griseri. Vi legger den nederste delen på frakken under fatet, så fanges maten opp uten å skli ned på buksa/gulvet. Skjønner ikke åssen folk klarer seg uten!
Maya_1 Skrevet 10. mars 2010 #25 Skrevet 10. mars 2010 Her kommer hun ferdig-griset hjem fra barnehagen, så spiller igrunn ingen rolle hvor mye mer hun griser på klærne sine til middag. Men vi kjøpte en slik "hard"-plast smekke fra BabyBjørn, årets investering!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå