Gå til innhold

Gode råd søkes!! Skal på KS-samtale på Haukeland....hjeeeeeelp.....

Anbefalte innlegg

Var uheldig å få en totalruptur under min 1.fødsel (rift fra a-å inklusiv endetarmsmuskel). Derfor ble mitt barn nr.2 forløst med planlagt KS. Og nå venter jeg altså nr.3 og skal inn til ny samtale.....og gruer meg som bare det....Er livredd for å treffe på en skikkelig fødsels-entusiast som mener at fødsel skal gå fin-fint. Gode argumenter mottaes med stor takk!!

Fortsetter under...

Skriver mer senere (skal på jobb nå), men les den tråden som ligger litt lengre nede, med overskriften "KS samtale på Haukeland-noen tips?". (Den var sist skrevet på 28.desember.)

Og lykke til!

Samme historie her. Hadde komplikasjoner etter forrige fødsel i tillegg til at det tok nesten et år før jeg ble kvitt smerter der nede. Jeg var nå inne til overlege og diskuterte saken i tillegg til at jeg fikk undersøkele. Hun sa at alt var blitt helt bra "der nede" og at jeg kunne føde vaginatl om jeg virkelig ville. Sansynligheten for at det blir like stor rift neste gang også er nesten ikke tilstede. Til tross for dette anbefalte hun ks da jeg hadde så mye plager etterpå. Sa det ikke var verd å utfordre skjebnen. Og hun var i utg.punktet veldig for vaginal fødsel.

Føles veldig godt å vite at hun anbefalte det, og at ikke jeg måtte "sutre" meg til det. Jeg ville jo helst født normalt, men tør ikke ta sjansen på å evt. bli skadet igjen, og kanskje ikke restituert...

Langt innlegg... Håper det går bra med deg.

LL

Mange har erfart at ETT veldig godt ting å ta med når man skal argumentere for keisersnitt, er å vise at man har gjort seg kjent også med ulempene ved keisersnitt, og fordelene med vaginal fødsel. Rett og slett for å komme dem i FORKJØPET med argumenetene. Det gjør et godt inntrykk at man har "gjort hjemmeleksene", og man blir ikke så lett vippet av pinnen.

Nå vet jeg ikke hvor bra denne strategien vil fungere med noen av de legene som er på Haukeland. Det er derfor jeg, i forrige innlegg, viste til en annen tråd hvor det tas opp dette om Voss sykehus og hvordan unngå FALLGRUBER i forbindelse med søknadsprosedyren, rekkefølgen av sykehus man søker osv.

Dersom man likevel skal ha en samtale på Haukeland (eller annet sykehus hvor de er svært skeptiske til keisersnitt), tror jeg det kan bl.a. være meget lurt å sette seg inn i hvordan mange norske sykehus har klart å mer enn halvere tilfellene av rifter, ruptur osv. gjennom den teknikken som de har lært av finske jordmødre. Å google på "finske grepet", "finsk grep" eller "finskegrepet", kan derfor være nyttig. De på Haukeland (og andre sykehus) er nemlig meget stolte av deres forbedring av statistikken ved bruk av denne teknikken. Så de kan lønne seg å nevne disse forbedringene før man går videre til hvorfor man LIKEVEL FORTSATT har reaksjoner etter forrige fødsel som gjør en ny vaginal fødsel utenkelig.

Så det var kun ett av mange momenter som kan være en fordel å nevne i en slik samtale. Det kommer sikkert flere innlegg her etter hvert, med flere ting som er lurt å si i den situasjonen.

Masse lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...