Gå til innhold

Hva er det som bestemmer barnets størrelse ved fødsel?

Anbefalte innlegg

mors kosthold?

fars gener?

mors gener?

en kombinasjon av fars og mors gener?

en kombinasjon av kosthold og fars gener?

en kombinasjon av kosthold og mors gener?

en kombinasjon av kosthold, fars og mors gener?

antall tidligerefødte søsken født av samme mor?

eller?

Fortsetter under...

Det går nok mest på gener + sjølvsagt vekstvilkår i livmora (ved dårleg morkakefunksjon osv blir barnet nødvendigvis mindre enn det ellers ville blitt).

I første svangerskap åt eg ostepop "konstant" i 9 mnd. La på meg 22 kg.

I andre svangerskap åt eg sunt og variert. La på meg 9-10 kg.

Barn nr 2 var 200g tyngre enn barn nr 1, og blei fødd 9 dagar tidlegare i svangerskapet. Både eg, mannen og ungane våre var store ved fødsel.

Kombinasjon av gener og kosthold.

Min mormor fikk to barn i 5-kilosklassen

Min mamma fikk fire barn nærmere 5 kilo.

Jeg har også fått barn nærmere 5 kilo..

Så selv om jeg har lagt på meg bare 12 kilo i svangerskapet har jeg fått barn på 4,9 kilo.

Men legen som fulgte meg opp på sykehuset sa at raske karbohydrater (loff o.l) pluss sukker veldig lett omdannes til energi som ungen tar til seg i magen. Så han mente at om jeg spiste mye sukker kunne ungen min veie opptil en halv kilo mer enn genene bestemte, derfor var det vedig viktig for meg som produserer store barn å spise riktig. Det er ikke så stor forskjell på 3,2 og 3,7 kilo, men det er stooor forskjell på 4,9 og 5,4 kilo!

Da jeg skulle ha minstemann, var jeg bekymret for str. på babyen. Jeg har to jenter fra et tidligere forhold, som begge var under 3 kilo ved

fødsel. Jeg er livredd for å få store babyer! (vet ikke helt hvorfor) Spurte jordmor om dette, siden den siste babyen har en annen far som er "myye større" enn den første faren. Fikk da til svar at det skulle jeg ikke bekymre meg for, da det er morens gener som bestemmer dette.

Og det stemte, babyen var under 3 kilo :-)

(det skilte 40 gram på mine 3 barn, og de var alle like lange)

Jeg er den siste NN. (08.05)

Må legge til at jeg spiste som en hest i alle svangerskapene og la på meg maaange kilo. Tenkte overhode ikke på hva jeg dyttet i meg, bare det var spisende ;-)

Så jeg tror faktisk ikke det med "sukkerunge" stemmer på alle...

Annonse

Det stemmer ikke helt at det bare er morens gener som bestemmer størrelsen på baby.

Min mann har 3 brødre, alle har fått barn mellom 4,3- 5,3 kilo, mens konene (meg inkludert), ikke har noe anlegg for store barn. Vi var alle under 3 kilo da vi ble født, og samme våre søsken.

Mine søstre og kusiner har fått små barn, som resten av familien, deres menn er fra familier som får gj.snittlige/ små barn.

Så det har nok litt å si.

Jeg velger å tro at det er min mann sin feil at jeg har en baby i magen som er estimert til å bli 4,8 kilo. Det har ihvertfall ingenting med kostholdet eller mine gener å gjøre!

Min første var prematur, men tror kanskje han hadde veid rundt 3kg hvis han hadde blitt født rundt terrmin.

Den andre veide 2,5 kg. Faren hennes veide 4,5 kg når han ble født, jeg veide 3kg da jeg ble født. Spiste ikke spesielt sunt da jeg gikk gravid, eller dvs jeg drakk ikke speiselt sunt, siden sjokomelk var det store.

Kanskje en blanding mellom gener og kosthold.

I min familie er alle babyene mellom 2900-3400 gr.

I mannens familie er alle babyene mellom 4,8-7kg.

Jeg fikk en liten på 3 kg.

Var oppriktig bekymret for at mannens gener hadde noe å si for jeg hadde ikke klart å føde en så stor baby..

Men barnet var altså liten/normal.

Hvis jeg kan få lov til å synse litt?

Jeg tror det er mye gener. Både mors og fars, men kanskje mest mors? Både arv og miljø spiller inn. For mange år siden gjorde de forsøk med å parre/inseminere shetlandsponnier med shire-hester (verdens største hesterase) - og omvendt. Høydeforskjellen på disse rasene er vel nesten en meter. Det viste seg faktisk at shire-hoppene fikk store føll, mens shetlandshoppene fikk små føll. Selv om faren til føllene var av en helt annen størrelse enn mor. Dvs at mor og kanskje selve miljøet i livmor/størrelsen på livmor har betydning. Det var ikke slik at shiremoren fikk et miniføll, mens shetlandsmor sprakk halvveis i drektigheten fordi føllet var altfor stort!

Dessuten har man faktorer som kosthold (mye sukker), svangerskapsforgiftning, (svangerskaps)diabetes, dårlig fungerende morkake, sykdom hos fosteret etc etc. Disse faktorene kan føre til at barnet blir stort eller lite, uavhengig av arv.

I gjennomsnitt vil dessuten barn nummer to veie 100g mer enn førstefødte.

Jeg var på vekstestimering hos en spesialist innen gynokologi og under ultralyden sa han at babyen i magen sannsynligvis ville være over 4 kg ved termin. Dette var i uke 27 i svangerskapet.

Jeg spurte om det var noe jeg kunne gjøre for å unngå et stort barn. Storebroren var 4 kg ved fødsel og jeg hadde for lite bekken til å føde vaginalt.

Spesialisten sa at det var lite jeg kunne gjøre, men at jeg selvsagt ikke burde spise så mye sukker at jeg kunne utvikle svangerskapsdiabetes (da kan babyene bli store). Han sa videre at det var en kombinasjon av genene til mor og far som utgjorde vekta på ungene, og at en frisk morkake og navlestreng ga god næring til fosteret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...