Gå til innhold

Mister nok jobben - hva med et barn til??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på medarbeidersamtale i går, og fikk da vite at arbeidsplassen sliter økonomisk og som følge av det må nedbemmanne... De som kan førtidspensjoneres kommer til å bli oppfordret til dette, og flere andre stillinger ryker også, blant annet min (hadde bare jobbet et år før jeg gikk ut i svangerskapspermisjon). Jeg kommer derfor til å være ansatt ut permisjonstiden, men blir mest sannsynligvis (mirakler kan skje) sagt opp etter det.

Spørsmålet mitt blir da hvordan blir det da å evt. bli gravid på nytt nå? Har jeg noen rettigheter? Noen som kjenner systemet og som vet hva som vil være lurt for meg? Jeg har ennå 5 mnd igjen av permisjonstiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Synd at du mister jobben :( Selv mistet jeg min 4 mnd før permisjonen begynte! Det var virkelig kjipt, og det å måtte deale med NAV er aldri en enkel sak!!

Permisjonspenger er likestilt med arbeid, så om du skulle bli gravid mens du er ute i permisjon, blir det grunnlaget for neste permisjonen. Siden du bare har 5 mnder igjen av permisjonen, vil du ikke kunne opparbeide de 6 av 10 med kun permisjonspenger, men du skal kunne kvalifisere for dagpenger når du har mistet jobben din. Dagpenger er også likestilt med arbeid så det vil også være med på de 6 av 10 mndene.

Jeg mistet jobben min rett etter jeg hadde jobbet de 6 mndene, men fikk dagpenger frem til jeg gikk ut i permisjon, så i NAV sine øyene 'jobbet' jeg 10 av 10 måneder.

Nå er jeg gravid igjen, og når denne permisjonen slutter har jeg opparbeidet rett til neste permisjon. Det blir da ca 4 mnder jeg må jobbe, men har startet egen bedrift og kommer til å jobbe hjemmefra, så da blir det ikke like slitsomt om jeg skulle måtte ut å finne en ny jobb :)

Lykke til!! Det står en del på NAV sine sider, men er ikke alltid lett å skjønne regelverket :)

Skrevet

Ja, er kjipt å miste jobben, særlig siden jeg stortrives. Men, jeg er ikke den som setter meg ned å sturer, så jeg prøver å se på dette som en mulighet til å gjøre noe helt nytt, eller omprioritere i livet - mange muligheter :-) Kult at du har startet egen bedrift!

Synes det er veldig vanskelig å finne frem på Nav sine sider, og å forstå regelverket, så takk for hjelpen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...