Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært prøver siden juli, og sliter fortsatt med veldig uregelmessig menstruasjon. Har etter den første bortfallsblødningen like etter pilleslutt hatt mensen 2 ganger. Jeg hadde uregelmessig menstruasjon før jeg begynte på p-piller også, dette var grunnen til at jeg begynte å ta p-piller som 16-åring. På pillen har syklusene mine vært normale.

Jeg er klar over at det er helt normalt at det kan ta litt tid før kroppen stabiliserer seg når man slutter på p-pillen. Men nå har min søster, som har hatt samme problemer som meg, fått diagnosen PCOS. Jeg lurer derfor på om det kanskje er en mulighet for at dette er tilfellet for meg, også. Jeg har lest at PCOS kan være arvelig, jeg har derfor tenkt litt mer på dette etter at søsteren min fortalte meg at hun har PCOS. Nå sliter riktignok hun litt mer enn meg når det gjelder overvekt og sjenerende hårvekst, men jeg vet jo at man fint kan ha PCOS uten at man sliter med dette.

Jeg har prøvd å finne ut om jeg har EL, uten å lykkes med dette. Tempet mellom to menstruasjoner, men fant ikke EL. Har prøvd å ta EL-tester, men det blir så dyrt når man ikke vet når man forventer EL.

Jeg har tenkt å oppsøke lege for å høre om dette. Men bør jeg da bestille time til gynekolog? Hvilke prøver tar man for å få svar på dette?

Det er vel mulig å få ta prøver for å finne ut dette nå, selv om jeg ikke har vært prøver i mer enn 6-7 måneder? Selv om jeg kanskje ikke får behandling før jeg har prøvd i mer enn 1 år..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141314848-lurer-p%C3%A5-om-jeg-kan-ha-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tror du ahr det, og at søsteren din ahr det er en god indikasjon faktisk, gå til gynekolog.

be om å få UL og blodprøver på dag 3 og 21 i syklusen, da finer man ut om du har hatt el og hvordan lh/fsh er i forhold til hverandre.

Jeg kjenner ikke til reglene i Norge ang betaling av gynekolog osv, men hvis du har råd, gå privat og få en avkreftelse/bekreftelse,d a vet du om du har dette å kjempe med.

Søsteren min har i følge sin gyn et snev av pcos, men hun ble lett gravid.

Jeg ahr pcos og jeg mistenker at min far er bærer av genet siden et tegn os mannfolk, er at de mister mye av håret på hode før fyllte 30.

Tusen takk for svar, lindynatt!

Jeg skal bestille meg time til gynekolog. Vurderer privatklinikk, men det er utrolig dyrt. Tenker likevel at det kan være verdt det, da jeg føler jeg er mer sikret å få en god behandling der. Har vært misfornøyd med min tidligere fastlege. Har byttet fastlege nå, men byttet går ikke i orden før 2. februar. Og jeg har fastlege gjennom studentsamskipnaden her jeg studerer, så vet ikke helt hvordan gynekologtjenestene der er. Jeg vet at det er gynekolog tilgjengelig, men er mer usikker på deres kunnskaper og ønske om å hjelpe en student som prøver å bli gravid..

Jeg vil i allefall komme meg til lege for å få sjekket ut dette. Når det gjelder blodprøve på 3. og 22. dag i syklusen.. Da må jeg vel betale ekstra for dette, også? For da blir det jo fort mye ekstra.. Jeg kan vel bestille time til gynekolog først? Ikke tegn til mensen, så aner jo ikke når den kan komme. Disse blodprøvene må vel derfor uansett tas på sparket..

Er det at mannfolk mister håret tidlig et tegn på at de kan være bærere av genet? Min far ble også tidlig tynn i håret. Vet ikke om det nødvendigvis skjedde før han fylte 30, da, for da var ikke jeg så gammel..

Jeg aner ikke hva man betaler for i Norge, men disse blodprøvene er viktig for å sjekke hvordan hormonene er i forhold til hverandre.

Jeg bor i Tyskland og slike ting ble da betalt av sykeforsikringen.

Men la deg sjekkes, pcos blir sjeldent bedre med tiden..

Her nede går ikke fastlegen noe ang gynekologi, ok blodprøver kan han/hu ta men undersøkelser ol gjør gynekologer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...