Gå til innhold

8 mnd og brekker seg fortsatt av middag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å gi snuppa middag i flere måneder nå, men hun vil ikke ha. Hun brekker seg og noen ganger kaster hun opp når hun svelger maten. hun liker mme, grøt, frukt, brød osv.....til og med pølse! men middag (most eller biter) vil hun ikke ha. noen forslag? Eller noen som kan trylle mener jeg.....? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nevnt det et noen ganger før her inne. For oss løsnet det med middagsmat når jeg prøvde med ris. Nå spiser han alt jeg prøver å servere av middag. Har ikke prøvd med potet ennå. Holder fortsatt på å tilvenne smaker, men det går ned, men han skal ha melk mellom skjeene

Skrevet

gir du henne middagsglass eller hjemmelagd?

Mini her i huset var nemlig sånn at han brekte seg av alle middagsglassene. Uansett om det var 4mnd eller 6-8mnd glass. Prøvde alle forskjellige merkene, men han likte det rett og slett ikke. Men så kom søsteren min opp med en "vidunder" oppskrift på hjemmelagd middag. Tok potet, gulrot, en god klatt med margarin og noen skiver med kokt skinke (pålegg).

Kokte poteten og gulroten, helte ut vannet, tilsatte margarinen og skinken å moste alt helt med stavmixeren. Passet på at det ikke var noen biter i det.

Mini slukte nesten dette :)

Varierte litt med å ha kjøttboller i stedet for skinken og noen ganger fisk.

Gav han dette til middag, til han var litt over ett år.

Å nå er han en sunn og frisk 2åring, som spiser det samme som oss til middag :D

Skrevet

Har hatt samme problemet inntill nylig med min som nettopp er fylt 1 år. Har ikke tålt visse konsistenser og biter/klumper. Dvs han har spist middag så lenge den har vært godt moset. Hjemmelaget har han spydd av, så det har gått i 6 mnd middagsglass. 8 mnd har jeg moset ekstra. Men voldsomt begeistret har han aldri vært. Ikke en gang 8 mnd grøt har han godtatt. Og hvertfall ikke brødskive. Jeg har bare vært tålmodig, og bare gitt han de få tingene han faktisk har spist. (Pølse har faktisk vært en av favorittene her også.)

Har hele tiden tenkt at det bare er å ta tiden til hjelp, så ordner det seg alltids.

Og dagen etter 1 års dagen skjedde forvandlingen her. Etter 4-5 dagers totalt matnekt, satte han først til livs en porsjon grøt til frokost. Fulgte på med middag, til og med hjemmelaget(fiskeboller m/ potet og gulrot), den var moset, men ikke så glatt som han var vant til. Det gikk ned på høykant. I løpet av uken vekslet jeg mellom hjemmelaget og glass(8 mnd uten å mose ekstra), alt gikk ned på høykant. I dag fikk han fiskeboller igjen, i små biter, servert på gaffel, og han spiste en fiskebolle, nesten en potet og en 1/2 gulrot. Brakk seg ikke en eneste gang :-)

Ellers spiser han nå 8 mnd grøt uten problem, større porsjon enn noen sinne. Brødskive er ikke noen voldsom hit enda, men han får tilbudet en gang i blant. Ser ut til at han godta det hvis han får bitene på gaffel, snål ja:-D

Så det er håp, bare vær tålmodig, og ikke press på, og en dag ordner det seg nok:-)

Skrevet

Ååå takk for svar alle sammen :)

Snuppa får forøvrig både hjemmelaget og ferdigglass...ingenting som faller i smak ser det ut som.

Men skal prøve rådene deres. Tenker på at snuppa ikke får i seg noe kjøtt (annet enn leverpostei på skiva) eller grønnsaker.

Takk damer :))

Skrevet

Alexander er også kresen. Etter to måneder prøving fant jeg endelig to typer middag han spiser (tips fra disse sider).

Hipp 6 mnd:

*Potet- og maispure med kalkun (smaker nesten som grøt)

*Pasta penne med tomat og squash (trengte lengre tilvenning)

Har du prøvd disse? Jeg gir han alltid noen skjeer fruktpure innimellom, for da gaper han villig.

Nestle sine middager har nesten ikke smak, så de vil han ikke spise (jeg skjønner han godt).

Skrevet

Har ikke prøvd den med squash. Men alle de med pasta er verstingene.....jeg trodde iallefall hun skulle like de med pasta for de er det mer smak på, men det er de hun liker minst. Naturnes gikk ned ett par dager uten brekning men nå er det ille også. Tenkte å prøve ris som ei foreslo her....

Har prøvd å "lure" henne med frukt og brødskive mellom middags-skjeene, men hun bare samler alt inni munnen uten å svelge. Snodig, snodig! Og middag som er så godt æ gett :o)))

Tror at barna liker pølser og brød med pålegg fordi de er salte. Det er jo det ene elementet som ikke forekommer i barnemat.

Men vi fortsetter å prøve: i dag er det fiskepudding på menyen. IKKE mos med små biter.

Skrevet

Vår plugg på 8 1/2 mnd er også veldig sær i matveien og brekker seg veldig lett, spesielt av mat med biter/brød.

Hans favoritt er Hipp kalv med gulrot og mais. Er 6 mnd, helt finmoset. Hvis du ikke har prøvd den, er det et tips.

Skrevet

Har også hatt suksess med nestle sine nye middager naturnes. De er dyre, men verdt det. De lukter t.o.m godt og det er det veldig lite av middagene som gjør.

Skrevet

Hei igjen...har prøvd Hipp med kalv og det var ikke noen suksess dessverre.....har prøvd med ris i dag som en her foreslo.

I dag fikk hun ris, kylling og brokkoli. Ingenting most. Det er jo ikke så lett å tygge sånt med fortenna og ikke løser det seg så greit opp i munnen heller. Men hun brakk seg ikke så da regner jeg med at smaken var ok. Kanskje prøve å mose litt...... og la det være igjen noen småbiter.

Nanturnes funka helt ok i noen dager, men så kom det opp igjen også. Snodig asså, for matlysta er det ikke noe i veien med nå.....det var jo et problem tidligere. Jammen skal det ikke være lett he he...men hun spiser grøt og melk og sånt så da får jeg vel være fornøyd :)

Igjen, takk for rådene deres :)))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...