Gå til innhold

Hvor mye koster det egentlig å bygge stort hus? vi har ca 3,5 mill til rådighet etter at tomten er kjøpt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger et relativt stort hus, 4 soverom og en liten loft eller kjellerstue, stort vaskerom, ingen av soverommene under 10 kvm, leilighet på ca 70 kvm i sokkelen.

Har vi for høye krav i forhold til budsjett? Noen som har bygget her som vil fortelle hva de betalte?

Jeg synes dette er så utrolig vanskelig, flere av ferdighusfirmaene har ikke lagt ved prislister og den ene vi har fått prisliste fra ser jo grei ut men så hører jeg at man må gange prisen i listen med to og da blir jo de billigste husene til 1,5 fort veldig dyre..

Forrvirret!

Skrevet

Den regelen om å gange med to er jo for å ha et overslag på all jobben som ikke er inkludert i ferdighusene...

Hva totalen blir kommer helt an på hva slags utg.punkt dere har på tomta, pris på arbeidskraft o.a.

Hent inn priser hos de andre selskapene også, ellers er det greit å sette bort jobben til en entreprenør som bygger nøkkelferdig hus til avtalt tid og pris. Og da vet dere jo prisen på forhånd:)

Skrevet

Ja det er vel kanskje litt vanskelig å skulle gjette seg frem til hva vi kommer til å måtte betale ;)

Tomten er ikke kjøpt enda, men det må nok litt sprenging til osv.

Er det noen ferdighus leverandører som leverer hus på den måten eller? slik at vi kan skrike kontrakt på pris også ordner de absolutt ALT? (litt lat).

Burde vel egentlig bare slutte å drømme og heller kjøpe, men det er så surt å svi av 5 mill på noe som må pusses opp og ordnes på....

Skrevet

Her vi bor er det vanskelig å komme under 4 mill. De fleste jeg snakker med havner på den summen til slutt, og da er det normalt store boliger med dagens standar. Vi bygger hus nå, og det er helt sinnsykt hva ting koster! Vi bygger stort og ender på mellom fem og seks million.

Skrevet

Herregud :-S Jeg skjønner ikke hvordan folk har råd jeg altså.

Vårt totale budsjett er på 5 millioner, da inkludert tomt og alt. DET synes jeg er mye penger.

Skrevet

Bor dere et sted der tomtene er dyre? Synes det hørtes veldig mye ut! Vi bygde hus med kjeller for 4 år siden, og kom på 2, 7 mill til sammen. Men vi gjorde jo endel selv.

Skrevet

Forts fra det over....

Huset vi bygde er tilsvarende som HI ønsker i sitt hus

Skrevet

Tomten vi har lyst på koster 1,4 ca..

Skrevet

Tomtene her er ganske dyre, rundt en million kanskje. Er du heldig kan du kanskje få en fra 500.000 og oppover. Vi er ekstremt heldige og har arvet tomten vi bygger på, derfor har vi også råd til å bygge litt dyrere hus. Vi gjør heller ingenting selv, da vi foretrekker å heller jobbe mer i vårt eget yrke (som vi kan), så får andre utøve sine yrker i huset (som de kan betraktelig bedre enn vi kan). Jeg tror husbygging i framtiden ikke vil bli for alle, nettopp fordi det blir så dyrt at de fleste ikke har råd. Men det er klart det vil være forskjeller innad i landet.

Hilsen hun som bygger for 5-6 mill.

Skrevet

Du får et hus til den prisen, ferdighus riktignok, men ikke så stort som du har sett for deg.

Hvis du kutter utleieenhet, så kanskje.

Et 200 kvm hus (ikke byggesett) vil koste ca 5 millioner å sette opp.

Skrevet

Leiligheten er det en i familien som skal bo i gratis (lang historie).

Vi får vel bare ta kontakt med firmaene direkte og høre hva de sier, nekter å flytte langt ut i gok heller bare for å kunne bo billig.

Takk for svar alle sammen :)

Uff, trodde vi hadde masse penger å bruke på hus jeg :(

Skrevet

Vi skal bygge omtrent som dere til 4 mill., men da er er det mye ekstrakosnader på gravearbeid.

Skrevet

Tull. Dere kommer langt med 3.5 mill. Bare ta kontakt med et husbyggerfirma du så får du høre. Dere får et greit hus uten kjeller til 2.5, da uten tomt

Skrevet

Vi bygger hus nå, og det er relativt stort; 300 kvm. Tomta vår kostet nesten var så og si gratis (i familien), men vi måtte sprenge vekk en del masse, så sprenging, vei, vann og kloakk kom på rundt 1 million. Jeg regner med at vi ender opp et sted mellom 5 og 5,5 millioner. Dette er hus med 100 kvm utleieleilighet, så det er 2 kjøkken, 3 bad og 2 vaskerom med i summen. Huset er arkitekttegnet.

Skrevet

* kostet nesten ingenting (litt fort i svingene her...! ;) )!

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Vi har flisleggere, rørleggere, snekkere og elektrikere i familien i tillegg til at jeg er ganske hendig med småoppussing selv (har malt, tapetsert og skrudd kjøkken maaaaange ganger) så vi kan nok få til litt selv også.

Jeg får vel bare ha is i magen å vente på priser fra de forskjellige.

Kanskje ringe kommunen å høre hav de skal ha for tilkobling til kloakk og vann osv også.

Jeg nekter rett og slett å bruke 5 mill på ei gammel rønne altså.

Skrevet

Vi har snart bodd i ett splitter nytt enebolig i 9 mnd..

Vi brukte Norskehus.. kom på ca 3 mill...

Huset er 319 m2, 4 soverom ( 2 på 10 m2, 1 på 10,5 m2 og 1 på 15 m2).. Bad på 13 m2, loftstue på 30 m2, stue 43,5 m2, kjøkken 25 m2, stort vaskerom ( byttet slik at vi fikk vaskerommet med vindfanget og bygget ut, og matboden ved kjøkkenet, ett lite bad på ca 3-4 m2 i hovedetasjen, og i kjelleren er enorm.. men har ikke gjort noe med det enda.... eneste vi har gjort noe med er teknisk rommet der vi har varmetanken, ventilasjonsannlegget, sikringskapet, og sentralstøvsugeren...

Tomten er på 2.7 mål :-)

Skrevet

AH, det var svaret jeg ønsket meg :D

Er tre hus fra Norske hus vi har forelsket oss i nemlig.

Hvilket hus er det dere har? og er dere fornøyd med huset og alt rundt bygging osv? Var tomten med i prisen på 3 mill eller kom den ved siden av?

Beklager mange spm, håper du har mulighet til å svare :)

2,7 måls tomt hørtes deilig ut da! den vi har sett på til 1,4 er ikke et mål engang :-S

Skrevet

det som kommer i tillegg er graving, sprenging, planering, tilkobling vann/kloakk, plate på mark/evt kjeller m/plate, elektrikerarbeid i plate, rørarbeid i plate, fliser på bad, parkett, overflatebehandling i alle rom, byggestrøm, byggelånsrenter, søppelhåndtering, oppvarming av hus dersom vinter samt snømåking så håndverkerne kommer frem, oppvarmingskilde, pipe, varmekabler, telefoninntak, kabeltvinntak, internettinntak, plattinger, etc. sikkert masse jeg har glemt. også vil man gjerne ha fler skap på kjøkken og bad enn det som er med, flere stikkontakter og lysbrytere, kanskje noen dimmere, downlights, lamper i alle rom, dorullholder etc.... kostnadene stopper aldri...

gressfrø, jord, grus, hekk, busker....

Skrevet

Vi bygger hus med fire soverom, Stor stue og kjøkken nede. Loftstue

Vaskerom på 10 kvadrat og stort bad både oppe og nede.

Vi ender på 3,2 mill med tomt, som kostet 300 000 kr.

KOmme rnok mye an på hvor i landet dere vil bygge..

Her er det vanlig at det koster 3-3,5 mill å bygge hus..

Huset vårt er 213 kvadratmeter

Skrevet

Dytter denne litt i dag også :)

Vil gjerne høre flere erfaringer.

Skrevet

Den x2 regelen er ganske grei å forholde seg til den altså.

Her kostet det 269 000,- for graving og sprengning.

Det er få entrepenører som bygger under grunnmurskrona.

Dvs at dere enten må få et firma til å lage en støpt mur, enten med forskaling eller spraybetong evt. sette opp en lecamur selv.

Det er jo ikke bare huset som koster, det er ting som bygglånsrenter, byggestrøm, conteinere, graving, tilkoblingsavgift på vann og kloakk osv

Skrevet

Men, nå har jeg fått noen prislister her og på to av de står det en pris for byggesettet og en pris for ferdig oppført. Hvem er det jeg skal gange med to?

Ferdig oppført?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...