verdens heldigste mamma Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jeg tar jerntilskudd, men Ferritin-nivået mitt går allikevel nedover, så nå tenker jeg å fokusere enda mer på kostholdet. Spiser mye leverpostei, rødbeter og brokkoli. Forslag til annen mat jeg bør lesse på med. Spiser appelsin eller annen c-vitamin samtidig for å bedre opptaket i kroppen. Er gravid i uke 31.
Tante Blås Squaw Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Alle grønnsaker som har sterke farger.
Mamma'n til gutta boys™ Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 Har hørt Kiwi er en jernrik frukt, og full av gode c-vitaminer. Eller så er det jo kjøtt, gjerne en blodig biff, men du er jo gravid, så den må vel helst være gjennomstekt:)
Ugl@ Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Som nevnt grønnsaker med sterk farge er bra, særlig bra er feks brokkoli, spinat. Ellers så er rødt kjøtt en god kilde til jern. Litago har prim og brunost tilsatt jern, vanlig brunoster er ikke lengre tilsatt jern som før. Grove kornsorter er bra. Og husk, til jernholdig mat sløyfer du melken gjerne, drikk appelsinjuice feks i stedenfor. Leverposteier er også annen fin kilde, så grov leverpostei, litt forvellet spinat, sylteagurker på og juice til er et godt og jernrikt alternativ til frokost eller lunsj.
verdens heldigste mamma Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #5 Skrevet 21. januar 2010 Takk for svar. Ah, at jeg hadde glemt spinat, det er jo så godt! Skal jammen spise mye av det fremover. Spiser nesten aldri rødt kjøtt (ikke noe prinsipp, det blir bare sånn), men det kan jo lett endres. Ellers er nok mye av problemet at jeg har kastet opp mye hele svangerskapet, og da hjelper det lite å spise riktig. Men nå tror jeg at det blir bedre :-)
Ludoline Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Bønner og linser!! En porsjon bønner inneholder 15% av det daglige behovet, røde og brune linser opp i mot 25%! Og mørk sjokolade er faktisk en god kilde. I tillegg til det som er nevnt i de andre innleggene.
LoveActually Skrevet 21. januar 2010 #7 Skrevet 21. januar 2010 Da jeg hadde jernmangel fikk jeg tips av legen om å spise solsikkefrø... Og det er jo godt...
verdens heldigste mamma Skrevet 21. januar 2010 Forfatter #8 Skrevet 21. januar 2010 Flaks at jeg har bakt brød i dag med masse, masse solsikkefrø i. Men de bønnene og linsene strever jeg litt mer med. Tror jeg med hånden på hjertet kan si at det er den eneste maten jeg ikke syntes noe om. Men jeg skal gi det en sjanse (til).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå