Gå til innhold

Jeg trodde 45 minutter var helt vanlig reisevei til jobb.. Hvrodan klarer dere å ordne jobber så nærme der dere bor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen min har alltid hatt mellom 45 og 60 minutters reisevei hver vei til jobb (bor i Oslo, reiser kollektivt). Hvordan klarer man å treffe slik at begge parter får en jobb rett ved der man bor? Og samtidig skal man jo både ha en jobb man er kvalifisert til + en man liker? Eller tar dere bare en hvilken som helst jobb rett ved der dere bor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flaks:) Eller hårfin beregning under jobbsøkingen. Jeg skulle til å svare at jeg bor og jobber i oslo hvor det knapt tar en halvtime fra den ene enden av byen til den andre:) men du bor jo også i oslo..

Skrevet

Vi har det slik som dere. Mannen bruker ca 35 min til jobb med bil, og ca en time hjem pga kø.

Jeg studerer og bruker ca 1 time til skolen med buss.

Med flaks tror jeg man kan få jobben man liker og er kvalifisert som, men jeg tror ikke det er så veldig mange som har under 45 min reisetid til jobb om man reiser kollektivt.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

jeg har 15 minutter til jobb, jobber i en annen kommune enn den jeg bor i. Nå skal vi flytte og da blir det 20 minutter ekstra...

Mannen har 30 min til jobb, så da blir det 50 på han iløpet av neste uke...

Men nå bor vi ikke i Oslo da, og ja, jeg tok den jobben som dukka opp når jeg var nyutdanna

Skrevet

Har ti min mede bil til jobbm hvis det er grønt hele veien. Jeg har pendlet i mange år både på jobb og skole og kommer aldri til å gjøre det igjen. Da skal det knippe hardt. Vi bor i en liten by 6 mil fra Oslo hvor alt finnes og er man heldig så får man jobbe i nærmiljøet som en trivges i og er kvalifisert til. Det er amnge fra Oslo som flytter hit og som etterhvert begynner å se seg etter jobb her fordi de ikke vil pendle lenger!

Skrevet

Jeg er bonde, det vil si at jeg bor på jobb. Vi bor også under 5 minutter fra togstasjonen. Vi er derfor i Oslo senrtum på ca 25 min fra vi går hjemmefra (hvis toget er i rute). Derifra går mannen min ca 10 min slik at han normalt bruker ca 35-40 min hver vei hver dag. Det er ikke så mye.

Skrevet

Vi bor på bygda:-) 15 min med bil:-)

Skrevet

Det kan ta noen år å ordne dette til, men det siste året har vi bolig, to jobber, en barnhage og en skole innenfor 20 minutters gange, og vi bor også i Oslo. Selv søkte jeg konsekvent kun jobber i nærheten.

Har tidligere hatt jobber lengre unnå, og når jeg søkte ny jobb for noen år siden søkte jeg kun de jeg ville ha, og kun i nærheten av her vi bor. Tok slett ikke hva som helst. Men som sagt, det tar gjerne noen år med planlegging.

Skrevet

Jeg har 15 min til jobb. Bor i Nord og utpå landet:)

Skrevet

jeg og mannen min har 4 mil til jobb. Vi bruker ca 40 min til jobb, hvis det er kø bruker vi lengere tid.

Skrevet

Tar 15 minutter fra jeg låser døra til jeg stempler inn på jobb, samboer bruker 10 minutter. Bor i Oslo. Det er veldig deilig å ha så rask reisevei, blir mye mer tid med ungen vår

Skrevet

jeg bor i ei lita bygd, er lærer og er så heldig å ha fått jobb på skolen her... bruker 2 min å gå til jobben min..:)

Byen ligger 15 min unna bygda og der jobber mannen min, så han bruker altså 15 min til jobb....

neste by ligger 30 min unna, så skal mye til å få over 40 min til jobb for oss...:)

Skrevet

Bor i en mindre by (40.000 innbyggere) - og her i byen bor vi "på landet" 10 minutter fra jobb og sentrum....

Skrevet

Mannen jobber 35 min unna med buss eller tog. Han jobber med noe spesielt og ville nok fått vanskeligheter med å finne noe tilsvarende her.

Jeg søkte som nyutdannet kun jobb her i byen. Det ble i det offentlige. Kunne sikkert fått en bedre jobb lenger unna, men jeg velger heller å jobbe her slik at barnet ikke trenger å ha så fryktelig lange dager i barnehagen. Har ikke tatt en hvilken som helst jobb. Den er relevant og åpner dører, men kunne som sagt fått det bedre. Har 20 min å gå nå, under halve tiden med bil.

Skrevet

Jeg har faktisk 45 min til jobb, fordi vi har flyttet til drømmehuset ved sjøen:) Jeg har en jobb hvor jeg går i turnus, er på jobb i tre / fire døgn, og hjemme i en uke, så for meg er ikke reisevei så avgjørende.

Mannen har vanlig 8-16 jobb fem dager i uka, og 20 min reisevei, og det synes jeg er langt nok, ville ikke bodd lengre unna jobb...

Vi har begge jobber vi liker veldig godt, masse utfordringer og passer godt til utdannelse og interesse, ingen av oss har valgt jobb for å slippe å reise så langt:)

Skrevet

jeg bruker ca 5 min med bil:)

Skrevet

Jeg har sett på mange andre jobber, men det er vanskelig å finne noe rett ved her jeg bor hvor jeg får uttelling for utdannelsen min. Bortsett fra lærer, så er det jo få jobber ute i drabantbyene i Oslo hvor man trenger mastergrad (og både jeg og mannen min har det, på to vilt forkskjellige områder, så kan ikke skjønne hvordan vi skal få det til å treffe..). Mannen min jobber til og med utenfor Oslo, fordi en del bedrifter har etablert seg uti gokk for der er det billigere å leie kontorlokaler.

Er jeg heldig kan jeg presse reiseveien ned i 30-35 minutter. Men mindre enn det - da må jeg begynne å søke om jobb i barnehage eller matbutikk, tror jeg. Er ikke så mye annet her jeg bor.

HI

Skrevet

Vi jobber tilfeldigvis 5-10 minutter fra hverandre, så da vi skulle kjøpe hus hadde vi muligheten til å bo nær jobb begge to. Og når det tilfeldigvis ligger 15 minutter fra et av de fineste stedene i byen å bo både for voksne og barn så føler vi oss enormt priveligerte som hadde råd til å bo akkurat her.

Klarer ikke å se for meg å bruke masse tid på reising i steden for å få være sammen med ungene, så dette hadde høy prioritet for oss (selv om vi kunne fått hus til halve prisen 30-60 minutter unna).

Bor forresten i Oslo.

Skrevet

På små steder er dette sjelden et problem! Vi bor 200 m unna samboers jobb, og kanskje 800m unna min. Det er nok helt annerledes i Oslo... Her vil de fleste ikke finne seg i en pendlevei på over 30 min. Og da velger de selv å bosette seg langt unna, kanskje har den ene parten i forholdet gård mens den andre jobber "i byen".

Det må også sies at veistandarden her er helt annerledes enn i Oslo, noe som også påvirker pendlingen. Det kan rett og slett være livsfarlig å pendle her på vinteren.

Skrevet

Hvis du kjører kollektivt så er det jo ganske selvsagt at det tar tid, dessverre... Det er dette med bytting og å gå mellom stoppestedene og hjemmefra og fra buss/bane til jobben som tar tid. Jeg bor også i Oslo, men jeg kjører bil, har drømmejobben og bruker 10 min til jobb (direkte uten barnehagelevering)!! Det er jo nettopp pga tidsbesparelsen at så mange velger bilen. Jeg velger å kjøre fordi jeg og sambo skal samme vei og fordi vi på veien må innom barnehage, hvilket ville tatt veldig lang tid uten bilen. Om jeg skal ta buss og innom barnehage på veien tar det en time!! Bil+ innom bhg tar 20-25 min.

Men er jo bare flaks at drømmejobben min ikke lå lenger fra stedet vi valgte å kjøpe leilighet. Vi valgte imidlertid bevisst å kjøpe leil på Oslo nord, fordi det da er kort vei ned til byen, i forhold til hva det er langt ut på vest- eller østkanten. Kunne fått en myyye større leil/hus enn det vi har på Hauketo f.eks, men vi valgte noe mindre mot å få kortere vei til de sentrale områdene der de fleste jobbene ligger (valgte bosted før jeg visste hvor jeg ville få jobb)..

Bodde en liten stund på Lysaker før vi kjøpte bil. Hadde da barnehage på sogn og jobb i sentrum.- det var et lite helvete hver dag, brukte 1.5 time hver vei. Altså 3 timer på vei til jobb og hjem igjen- innen byen (var så krøkkete med kollektiv og mye gåing imellom) !! Da kjøpte vi bil og brukte plutselig bare 1/3 av tida på å komme oss ut og hjem igjen. Bilen er verdt sin vekt i gull for meg, på den måten. Selv om jeg skulle ønske det var mer miljøvennlig å kjøre.

Skrevet

Jeg bruker nå ca. 10 minutter i bil til jobb. Flytter i mars så da blir det vel ca 30 minutter regner jeg med. Mannen har en times reise i fly + div. buss'7taxi før han er på jobb :P

Skrevet

Jeg bor også i Oslo, tror trikset er å ikke bo så langt ut, og ikke minst bo og jobbe nær t-banen. Buss og trikk tar mye lenger tid pga kø, med mindre det bare er få stopp. Vi valgte veldig bevisst å ikke flytte langt ut, men må til gjengjeld nøye oss med mindre leilighet fordi det er dyrere jo nærmere sentrum du bor, stort sett. Nærheten til t-bane var også avgjørende. Jeg vil ikke være avhengig av bil i hverdagen.

Jeg har 3-4 min å gå til T-banen, den bruker 12 min til Stortinget, derfra er det 5 min å gå til jobb. Med gangtid og noe ventetid går det fort en halvtime, selv om selve t-baneturen er kort. Med levering i barnehagen (også gangavstand hjemmefra) går det fort 45-60 min.

Skrevet

45 minutter ER helt vanlig i Osloområdet. Det er kun et fåtall av de jeg kjenner som har 30 minutter eller mindre reisevei til jobb. Så lenge man bor i nærheten av en storby er det ikke noe problem å få jobb i nærheten.

Skrevet

Bor på Sørlandet og har 15-20 minutter til jobb.

Det er ikke noe problem å finne bosted nær jobb så lenge man ligger unna Hovedstaden:-P

Skrevet

Jeg bor ca 3 minutters kjøretur fra jobben min.. Har kanskje ikke verdens mest spennende jobb, og kanskje får jeg heller ikke utnyttet hele mitt potensial (i den grad jeg virkelig har noe potensial..), men det tar jeg igjen i å ha hobbyer som gjør meg tilfreds! :) Misforstå meg rett, jeg liker jobben min, og jeg syns det er flott å bo så nært! Tror ikke jeg hadde trivdes med å pendle i halvannen time hver dag, døgnet er så kort som det er!

Mannen har noen timers pendling til jobben, med fly, da han bor her nord, og båten han jobber på har base i vest.. :) Men så trenger han bare å reise 12 ganger i året da..

Er dere forresten klar over at dere som pendler 45 minutter en vei, fem dager i uka, faktisk bruker 14 dager av året på å reise til og fras jobben?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...