Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Jenta mi er 18 mnd og har alltid spist lite.... Frokost: 1 brødskive Lunsj: 1 brødskive og 1/2 banan Middag: f.eks 2 kjøttboller, grønnsaker og pasta/ 1 fiskekake, litt potet og grønnsaker/ 2 fiskeboller m litt tilbehør Kvelds: 1 brødskive - spiser av og til litt frukt og yoghurt i mellom. Drikker vann og melk.
Anonym bruker Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Hei Her i gården går det sånn opp og ned med spisingen. Vår minste på 22 mnd hadde en lang periode hvor hun nesten ikke spiste noe, men hun var også mye syk også da, forkjølet etc. Fra hun var 1.5 år til hun var 21 mnd så var det ikke så mye mat som gikk ned, men den siste mnd har hun spist som bare det. Husk de blir mat lei de også, ikke stress med det så lenge hun virker fin i formen og er som vanlig. Her spiser hun: Frokost: 1 - 2 brødskiver, eller 1 brødskive & 1 youghurt Lunsj: 1 brødskive og litt frukt etterpå Middag: spiser nesten opp hele tallerkenen sin, hun er veldig glad i brokkoli, så det går ned på høykant : ) Kvelds: 1 brødskive Drikker også vann & melk, saft en skjelden gang til middag : ) Som du ser ganske likt, synes ikke jenta di spiser lite, husk at de også har små mager også.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 22. januar 2010 #4 Skrevet 22. januar 2010 Jeg synes hun spste ganske bra jeg! Min snart 14 mnd gutt ammes 4 ganger per dag. Ellers spiser han et glass yoghurt med pære/banan, et beger jogolino, kanskje et beger fruktmos med litt grøtpulver i. Så spiser han noen biter middag.
Anonym bruker Skrevet 23. januar 2010 #5 Skrevet 23. januar 2010 18 mnd, frokost: 2 skiver lunch: 2 skiver Mellommåltid:frukt Middag: 3 fiskekaker eller kjøttboller e.l, og grønnsaker. Liker ikke poteter og er ikke så gla i middag generelt. Kvelds: 1-2 skiver eller grøt Stor matlyst, rart han er så tynn som han er:)
Noah 08. Skrevet 23. januar 2010 #6 Skrevet 23. januar 2010 Gutt på 21 mnd. Frokost: 1-2 skiver + melk Lunsj: 1-2 skiver +melk Frukt el yoghurt som mellommåltid Middag: spiser som regel opp en passende porsjon (f.eks 2 fiskeboller el 1 kjøttkake,1 fiskekake +potet og gulrot/brokkoli)+ vann Kvelds: 1 brødskive eller grøt + melk
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 24. januar 2010 #7 Skrevet 24. januar 2010 Da lurer jeg på hva som er galt med mi på 14 mnd... Hun spiser 2 skiver til frokost + en halv banan, 3 skiver til lunsj i bhg, har med to skiver til ettermiddagsmat + at hun får frukt i bhg. Og som regel en full barneasjett med middag. Vi har sendt med henne 2 skiver i bhg, men de sa vi måtte sende med mer, for hu ble ikke mett... Vi har ikke skorper enda da, for hun har vært veldig plaget med at hun spyr opp maten. Hun har helt jevn stigning på vektkurven, så jeg er egentlig ikke bekymra, vi ligger på den nest nederst kurven. Eneste jeg tenker litt på nå er at svigers var her i helga og kommenterte at hun hadde stor mage, og at vi kanskje burde gi henne mindre mat, men jeg syns det er litt tidlig å skulle nekte henne å spise når hun er sulten..
3småtroll♥ Skrevet 25. januar 2010 #8 Skrevet 25. januar 2010 Jeg vet at det er lett å bekymre seg for barn og mat, men etter å ha lest disse innleggene må jeg bare si at ingen av dere har noe å bekymre seg for! Om de spiser mye eller lite så er det beste å la de styre det selv! Du bestemmer hva de skal spise, og barnet bestemmer hvor mye:) Jeg har selv hatt et barn med spisevegring pga sykdom og vet hvordan det er å være bekymret. Blir selvfølgelig oppgitt når minstenott ikke vil spise noe særlig, men tar meg i det og lar han ordne selv... Ingen friske barn sulter seg- husk at magesekken deres er liiiiten! Det barnet får plass til inne i hånden sin er tilsvarende str på magesekken. Hvis dere ser på det neste gang de spiser lite, så ser dere at det ikke er stort de får plass til:) Det lureste med disse små er å tilby hyppige måltider- de blir fort mette, men også fort sultne igjen:) Når det gjelder barn som spiser masse, så skal man når de er i denne alderen ikke begrense inntaket, men som foreldre passe på at det barnet spiser er næringsrik og "riktig" mat for de små magene. Både små- og storspiste barn er gjerne slik i perioder. Plutselig snur det seg og barnet spiser masse eller vil ikke ha stort i det hele tatt..... Knotten her på 20 mnd spiser ikke stort hjemme. Da er det ca slik frokost- 1-2 skiver med prim (det eneste han vil ha på skiven) lunsj- 1 skål havregrøt middag- fint lite:) Spiser bla ikke poteter, men tar noe kjøtt/fisk kvelds- noen ganger spiser han grøt, men som oftest er det bare melk på flaske jeg får i han Når han er i barnehagen spiser han 2 skiver til lunsj, 1-2 skåler med babygrøt kl.14 og frukt og cornflakes etter det igjen. Så i barnehagen spiser han mye mer enn hjemme- noe som er helt vanlig: Ble langt svar dette, men håper det var litt til hjelp hvertfall;)
Sunnybeach4gull :) Skrevet 26. januar 2010 #9 Skrevet 26. januar 2010 Ungen din spise jo masse! Gutten min e 14 mnd og spise helt normalt vil æ tru Frokost - 1,5 brødskive,vann Frokost i b.hagen - 1,5 brødskive + yoghurt og evnt fruktpure, melk Lunsj i b.hagen - ca. 3-5 brødskiver, melk evnt smoothies Middag - 1 stor potet, 1 stort fiskestykke eller kjøtt, grønnsaker, vann Kvelds - litt grøt eller brødskive Frukt eller fruktpure i b.hagen til mellommåltid. Trur de fleste unga spise mye i perioda (særlig når dm vokse) og mindre i andre, d meste e normalt Og Hi sin unge spise nu iallefall ikke lite
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå