Potetstappe Skrevet 21. januar 2010 #1 Skrevet 21. januar 2010 Og andre sauser:P? Jeg eeelsker god saus, hadde vært gøy å prøvd noe nytt:D
Helverine Skrevet 21. januar 2010 #2 Skrevet 21. januar 2010 Brun saus synes jeg er best med pose, og så putter man oppi litt ekstra stæsj selv. Brun saus som lager fra bunnen av synes jeg ikke er noe god, i alle fall ingen av de jeg har smakt....
....mammatilto... :))) Skrevet 21. januar 2010 #3 Skrevet 21. januar 2010 brun saus lager jeg fra bunn av. Smelt smør og ha i mel - dette skal brunes til en fin farge og røres hele tiden. Ha i vann når den er brun nok. Vann, sal,pepper,og litt annet stæsj ....
prekæs Skrevet 21. januar 2010 #4 Skrevet 21. januar 2010 Ok. Du skal få det inn med teskjeer:) Først steker du maten som vanlig. Hell vann i panna og kok den ut, men bruk ikke for mye vann. Hell over i en mugge og sil ved behov, sett til side. Smelt margarin til det slutter å bruse og tilsett mel til konsistensen av tynn barnegrøt. Rør denne blandingen til ønsket brunfarge, rør hele tiden slik at det ikke svir seg. Når fargen er riktig tilsetter du det du kokte ut panna med og evnt mer vann. Skal du ha annet i som rødvin, fløte etc tilsetter du det før evnt mer vann. Du kan også lage saus med jevning. Jeg lager saus med jevning når jeg steker i ovnen. Kok ut panne/langpanne med vann, hell over i kjele og ta i mel eller maizena blandet til en grøt med vann. Maizena gjør sausen mindre grå. Stort sett bruker jeg ikke sukkerkulør, men ved krise kan man bruke det for å få sausen brunere. Viktig. Ha i sky, vin og fløte etc før mer vann og reguler kun med vann hvis du trenger mer saus.
ApriIbaby Skrevet 21. januar 2010 #5 Skrevet 21. januar 2010 Som Tommlingene, men jeg bruker bujong - ikke bare vann. hender jeg hiver i litt løk som jeg koker ut og siler vekk og. slat pepper og en dæsj hvitløk til noe,. fløte og bruknost til annet bruk
¤pusi¤ Skrevet 21. januar 2010 #6 Skrevet 21. januar 2010 Koker opp vann med en terning kyllingbuljong, har så i Maizena brunet sausejevning til ønsket tykkelse. Kjempe enkelt, kjapt og godt !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå