Gå til innhold

Hjelp!! ang. permittering og fødselspermisjon

Tinkerbelly  *Lykkelig gravid*

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt råd ang. permitteringer på jobb og hva du er vernet mot som gravid.

Jeg fikk høre i dag at vi mistet en stor kontrakt, noe som vil føre med seg at minst 1 person må gå. Jeg er ikke sist ansatt, men går ut i fra at når jeg forteller at jeg er gravid så blir det en enkel sak for arbeidsgiver å permitere meg "pga dårlig økonomi". Hva er jeg vernet mot som gravid? OM jeg blir permittert før fødselpermisjonen min begynner, hva har jeg krav på osv? Får jeg betalt det året jeg er borte? Hvor mye?

Huff.. ble litt bekymret jeg nå. Det er jo ikke skrevet i stein at jeg må gå, men jeg vil bare forberede meg litt. Hva har jeg krav på?

Og en siste ting: Hvem er det som betaler deg permisjonspenger det året du er borte (fødselpermisjonspenger) ? Er det NAV eller bedriften? Tenker at kanskje bedriften min ser på min graviditet som en positiv ting om det er NAV som dekker permisjonspengene.. Da er jo min lønningskostnad borte hvertfall? Setter STOR pris for all deres tips å råd her.

Vil vente til mars med å fortelle min lille hemmelighet her på kontoret, og forhåpentligvis har de allerede funnet noen andre som må gå. Da kan de vel ikke plutselig skifte mening å velge meg?

Fortsetter under...

Jeg TROR det er slik at om du forteller at du er gravid og så blir permitert skal man automatisk gå ut ifra at det er fordi du er gravid og det da er ulovlig.. Vet de ikke at du er gravid blir det noe annet.. Tror det er slik at om det blir en tvist (altså du motsetter deg permiteringsvarselet) må arbeidsgiver sannsynliggjøre at grunnen til at akkurat du blir permittert ikke er graviditet. Ville hørt med fagforeningen om du er organisert eller arbeidstilsynet.. Uansett vil du jo sannsynligvis ha krav på dagpenger og får jo da inntekt som også gir opptjening til foreldrepenger..

I utgangspunktet er det nav som utbetaler permisjonspengene, men noen bedrifter forskutterer permisjonspenger og får tilbakebetalt fra nav. Så uansett om bedriften forskutterer til deg så får de dekket dette beløpet fra nav og har uansett ingen lønnskostnader på deg det året du er borte. Noen arbeidsgivere er jo greie da og betaler ut lønnsforhøyelser i permisjonen (dette får de ikke dekket fra nav) og fulle feriepenger for den tiden man har mottatt foreldrepenger (får bare for de første 12 eller 15 ukene hos nav) men dette er et gode som arbeidsgiver taper på så derfor er det slettes ikke alle som gjør det slik. Det er heller ikke slik at du som arbeidstaker har noe valg ang dette, det er helt og holdent opp til arbeidsgiver om de vil forskuttere permisjonspenger eller ei.

Håper dette svarte på det du lurte på, lykke til i svangerskapet!

• 2 uker senere...

Har snakket med en advokat om et lignende tilfelle og fått følgende svar:

At bedriften forskutterer lønna di er det beste for deg; da får du full rett på feriepenger året etter, også for pengene du mottar under permisjonen. Om NAV er "arbeidsgiver" mister du rett til feriepenger for tida etter at du går ut i permisjon. Håper det ordner seg for deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...