Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt fast jobb i 2 år men kontrakten min går ut 30.juni og jeg går ut permisjon 2 mnd etter. Jeg skulle egentlig begynne på skolen men utsetter det 1 år siden jeg er gravid. Og tror ikke de vil fornye kontrakten min på høsten bare fordi jeg er gravid.

Og jeg vet jo da at jeg har jobbet opp min 6 av 10 mnd før fødsel, Men hvordan regner de da ut hva jeg får ? Tar de med de 2 ubetalte mnd i snittet eller får jeg det jeg fikk i fastlønn frem til jeg var 7 mnd på vei.

Gidder ikke sykemelde meg heller.

Fortsetter under...

Det skal ikke bli noe problem. Det er den inntekten du hadde før kontrakten går ut som skal legges til grunn for foreldrepengene.

Jeg leste endel om det på nav sine sider og der går det frem at en del kvinner trapper ned arbeidet før fødsel og skal ikke tape på det.

Det er en av grunnene til at det kreves yrkesaktivitet i 6 av de 10 siste

Vet du om reglene er blitt forandret i løpet av de siste årene?

Da jeg fikk min andre for 4 år siden, var det ikke sånn. (Mulig det er annerledes dersom du går i et vikariat??)

Jeg hadde 53% fast stilling, + et vikariat (som jeg hadde 1 år), så tilsammen jobbet jeg 85%.

Vikariatet endte 1 mnd før jeg skulle ut i permisjon, og permisjonspengene mine ble beregnet ut fra lønnen og stillings%en jeg hadde da permisjonen startet; altså 53%.

Jeg vet bare at nav har entendens til å variere fra sted til sted.

Det mulig at jeg har fått dette svaret uten at det er representativt.

Det står likevel på nav sine sider at man ikke skal straffes for å velge å trappe ned noe før permisjon. Det er mulig du som fortsatte i den faste stillingen ble oppfattet som at det var det faktiske inntektsgrunnlaget ditt

Om en har et vikariat som går ut og det ikke fornyes så vil man uansett kunne melde seg arbeidsledig og da vil jo dette være med på beregningen

Det vil si at man kan ta de 6 beste av de 10 siste og da utelukke de 2 siste månedene(i HI tillfelle)

Jeg ville vurdert å sykemelde meg mens jeg enda var i jobb. Jeg jobbet nemlig masse ekstra i svangerskapet, men ikke den siste måneden. Og da sa Nav at "det er den stillingen du er i, som teller når du går ut i permisjon".

Så jeg ville ikke gått ned den siste måneden -ikke før du er helt sikker. Men avtal et møte med Nav, å spør de.

Ja jeg hater at NAV er så lie konsekvente . ( bortsett fra når det er i min favør da ). Når jeg bodde på Nesodden hadde de jo ingenting å gjøre på det NAV-kontoret og ga gledeilg ut penger basert på de 3 beste mnd jeg hadde hatt i løpet av de 6 siste mnd før fødsel. Men nå bor jeg i Oslo og har hatt mye kluss med NAV her. De virker mer som om de skal holde på det de kan.

Jeg vil jo helst slippe å sykemelde meg hvis jeg ikke er syk. Vil ikke være i statistikken der hvis jeg kan unngå det. Jeg kan jo evt begynne å ta ut permisjon 12 uker før termin.....jeg skal jo ikke tilbake i jobben etterpå så det er jo det samme om jeg har 2 ubetalte mnd etter perm eller før.

Men dere som har lest om at man ikke skal straffes for å trappe ned før fødsel, har dere noe link ? Finner det ikke selv...

Annonse

Det er ikke alltid at NAV er inkonsekvente og at ting varierer fra sted til sted, selv om det selvfølgelig kan skje.

Reglene rundt utregning av foreldrepenger er uhyre komplisert, og ingen sak er lik. Det kan være små ting i to saker som ser helt like ut som gjør at utfallet blir helt forskjellig.

Mange små detaljer kan ha betydning.

I tilfelle skal du etter hovedregelen ha lønnen du hadde i ditt arbeidsforhold derom du har opptjeningestid.

Dette kommer frem i rundskrivet til § 14-7:

Slutter i arbeid før fødselen

En del kvinner slutter i arbeid etter at de har opptjent retten til foreldrepenger ved fødsel og er uten inntekt en tid før de tar ut foreldrepenger. Dette er fullt mulig i henhold til regelverket. Når det gjelder sykepenger, ville sykepengeretten fulgt av § 8‑47 første ledd bokstav a, som bare ville gitt 65 % dekning.

Når retten til foreldrepenger er opptjent, tapes ikke arbeidstakerstatus ved avbrudd i arbeidsforholdet, slik som for sykepenger. Dette skyldes at § 14‑7 første ledd som nevnt bare gjelder beregningsgrunnlaget, og ikke bestemmelsen i § 8‑15 andre ledd om opphør av arbeidstakerstatus ved avbrudd. Når kvinnen begynner å ta ut foreldrepenger etter et opphold i yrkesaktivitet, skal derfor foreldrepengene beregnes som for arbeidstakere. Utgangspunktet for foreldrepengegrunnlaget blir inntekten i det tidligere arbeidsforholdet. Også i slike tilfeller skal beregningsbestemmelsene i kapittel 8 anvendes konsekvent.

Når det gjelder foreldrepengegrunnlaget for øvrig, viser vi til bestemmelsene om sykepengegrunnlaget i § § 8‑10 , 8‑28 til 8‑30, 8‑35, 8‑38, 8‑40 til 8‑43 med merknader.

Det som menes med at du ikke skal straffes ved å trappe ned finner du i samme rundskriv:

Redusert yrkesaktivitet før fødselen

Det er ganske vanlig at en kvinne på grunn av svangerskapet reduserer yrkesaktiviteten i den siste tiden før fødselen. Dette vil kunne resultere i at inntekten de siste fire uker før foreldrepengene begynner å løpe, blir lavere i forhold til den inntekten hun vanligvis har. Også i slike tilfeller skal beregningsbestemmelsene i kapittel 8 anvendes konsekvent.

Forøvrig må jeg si at jeg blir litt overrasket over at du blir oppfordret til å sykemelde deg. Slik jeg leser innlegget ditt kan jeg ikke se at du skriver noe om at du er syk.

Men du skriver jo selv at du ikke ønsker å gjøre det....

Til Nisand:

Tusen hjertelig takk for konkret svar med referanser til regelverket og rundskriv. Du gjorde alt veldig mye enklere for meg.

Og som du sier, sykemelding er for meg uaktuelt, med mindre jeg faktisk er syk.

Jeg forstår også at inkonsekvensen jeg viser til mest sannsynlig har å gjøre med at hver sak er individuell og det er jo ment å være en fordel for brukeren,

Men ,du skulle sett svaret jeg fikk fra mitt NAV-kontor da jeg spurte om det samme du nettop har svart meg på. Det var en billion skrivefeil,grammatisk uriktig , ingen store bokstaver og på ingen måte svar på spørsmålet mitt.

Så jeg er nok litt uheldig med mitt kontor, for når svaret jeg får på et nettforum er mye mer presist og behjelpende enn det jeg får direkte fra saksbehandler, er det noe som ikke stemmer.

SÅ tusen hjertelig takk :) Jeg skal unngå og henge meg på "NAV suger"-bølgen selv om jeg var litt misfornøyd:) Jeg er veldig fornyd med all velferden jeg har motatt derfra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...