Gå til innhold

Fødeplass på Ullevål?

Anbefalte innlegg

Hei jenter

Jeg ble svært glad da jeg i går fikk brev med fødeplass og ultralyd på Ullevål sykehus. Har hørt at dette unike "barselhotellet" er en stor fordel. Noen som vet noe om dette? Får man da garantert plass der? Må man bestille eller drar man bare dit etter fødsel?

Jeg har selv termin 14 august. Noen andre som skal føde på Ullevål rundt denne tiden? Kanskje jeg ser dere i gangen:)

Oslojenter: Gleder meg til treff med dere etter uke 12! Jeg er i dag 11 uker og ser frem til å planlegge et treff:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141310729-f%C3%B8deplass-p%C3%A5-ullev%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fødte på Ullevål forrige gang - superfornøyd - og bodde på hotellet etterpå. Hvis alt er bra med mor og barn - og det er ledig rom på hotellet - blir man sendt dit.

Man er litt overlatt til seg selv på rommet, men ikke nøl med å ringe på hjelp hvis du lurer på noe eller trenger hjelp til f.eks amming! Jeg kvidde meg litt for å ringe og "mase", men mannen min "hang på telefonen" :o)

Hei du!

Du er ennå ikke helt garantert plass, men sannsynligheten er stor.

Etter du har vært der på ul får du en bekreftelse på at du fremdeles har plass. Da er du helt garantert.

Med mindre de ser at mange terminer blir flyttet til akkurat da du har så tror jeg det er ganske sikkert allerede nå. For noen år siden så sa de ja til alle og så ble mange kikket ut frem til fødsel (til og med helt til man ringte for å si at man kom når fødselen var igang). Men den praksisen er visst endret - nå har du plass når du får beskjed etter UL. Sier altså ja til færre med en gang.

Du får komme på barselhotellet automatisk med mindre det er noen komplikasjoner (feks må kunne tisse selv før man får gå dit ellers blir man lagt på barselavdelingen først). Har aldri hørt om at det har vært fullt der?

Jordmødre er dedikert til hvert rom så det er bare å ringe på de om man har problemer med amming, har vondt i rifter eller om det er andre ting som bekymrer en. =O) Synes det var veldig ok sist. Den store fordelen er selvsagt at pappan får være med og at man har et rom for seg selv. Veldig koselig og ikke minst fint for alle å bli kjent samtidig (får samme utgangspunkt). Det er gratis for mor, mens far må betale for de døgnene han velger å være der. Er ikke så dyrt - 600 kr pr døgn inkl mat?

Er det noen som har termin innenfor 2.-7. som skal på Ullevål?

Jeg skal også på Ullevål og barselhotellet (forhåpentligvis), har regnet ut terminen selv til 8. august men legen trodde det kunne være noen dager senere. Jeg var der med førstemann og det er helt supert! Fordi man kan føde ukevis både før og lenge etter termin kan man ikke bestille på forhånd nei :-) Jeg er også med på treff i Oslo!

Annonse

Jeg bodde på hotellet etter å ha født førstemann =)

Da var det kun ett ledig rom igjen.. (Jordmor ringte over for oss for å sjekke om det var plass) Men jeg angret etter første døgnet.

På hotellet får du ingen avlastning slik du får på barsel.

Alt var nytt for meg, og datteren min skrek jevnt. Jeg hadde ikke fått i gang melkeproduksjonen enda, så det ble desperat lite søvn.

Og da passet det dårlig å bo der hvor det er så mye møter..

Følte jeg var på ett tre dagers ammekurs :))

Vi hadde hund, så mannen min kom kun på dagtid.

Det er kanskje anderledes om pappaen skal bo sammen med dere :))

Fordelen er helt klart at du slipper å bo på flermannsrom.

Personlig ville jeg anbefalt førstegangs fødende å bli på barsel.

Liker man seg ikke er det jo bare å be om plass på hotellet :)

Tror ikke det går andre veien om du angrer på hotellplass =)

Hei

Har diu fått plass er det bare å møte opp for å føde. Hotellet kommer du da automatisk på om du og babyen er i form til det. Det hender jo at man ringer når fødselen er igang og får beskjed om at det er fullt. Man blir da henvist til et annet sykehus.

Jeg fødte på Ullevål med mitt første barn. Var veldig fornøyd med både fødeavdelingen og hotellet. Det som er viktig er å være litt bevisst på, er at man må spørre om hjelp. De kommer ikke innom hele tida og hører hvordan det står til og hva de kan hjelpe deg med. Du må spørre litt mer selv.

Jeg har foreløpig termin 15 august. Skal søke Ullevål eller Riksen. Så kanskje vi sees:-)

Annonse

Alle de jeg fikk i posten var i alle fall ting som kun skulle tas med på ultralyden. Husk forresten å ta med deg fødekortet (det grønne skjemaet som du har med til jordmor også). Hvis du har noen arvelige sykdommer eller noen som har en feil på et organ i nær familie så kan det være lurt å si ifra om det på UL for da sjekker de det litt ekstra nøye (eks min bror har en medfødt hjertefeil - ikke livsalvorlig, men de sjekket allikevel ekstra nøye på førstemann for å se om han kunne ha noen feil). Men det står sikkert på fødekortet ditt allerede hvis du har noen?

Hvis du av en eller annen grunn ikke har mulighet for å ha mannen med deg på barselhotellet så er jeg enig med en av de som skrev over at føden er sikkert bedre å ligge på (og da hadde jeg til og med heller kanskje vurdert Riksen). Da får man litt mer hjelp (eks kan ta babyen på natten så du får sove) selv om man som regel ikke får enerom (og det kan være litt forstyrrende - deres baby kan jo gråte hele natten uten at du får gjort noe med det =O)). Hvis man er to så er det derimot deilig å ha sitt eget lille rom med privat sfære. Og så er man jo to til å bytte på om babyen skulle gråte litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...