Gå til innhold

Collett - blande flere porsjoner på en gang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man gjøre dette eller kan man ikke? Jenta mi liker Collett best, men det tar jo så utrolig lang tid å kjøle ned fra 70 grader... Hadde vært utrolig greit om man kunne lage noen porsjoner ferdig og oppbevart i kjøleskap.

Lille er to mnd, hvis det har noe å si ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener å ha hørt at di som skal blandes på 70 grader holder 1 døgn i kjøleskap ferdigblandet. Di som skal blandes på 40 (som NAN feks) må lages nytt til hvert måltid.

Skrevet

Hei

Du vet sikkert at det tryggeste er å blande ferske måltider hver gang. Men ja, man kan lage opp på forhånd. Man må da passe på:

- at man bruker et merke som skal blandes ved 70 grader, slik som f.eks collett.

- at man er nøye med renhold

- at man lager de posjonsvis og ikke f.eks i en stor mugge

- at man kjøler melken raskt ned (kaldt vannbad f.eks)

- at man har et kjøleskap som holder under 5 grader (oppbevar melken godt inne i kjøleskapet og ikke i døren!)

- at man ikke lagrer melken i mer enn 24 timer

Veldig greit hjemme, men hva når du skal på tur? Er du sikker på at du greier å holde melken kald da? Og har du ikke tilgang på mikro så tar jo oppvarmingen lenger tid. Da er blandemetoden helt klart den raskeste! Det krever litt prøving å feiling å få til denne, men når man først har fått det til så er det veldig greit å kun ha en metode å forholde seg til både hjemme og ute. Man har alt man trenger med seg og er ikke avhenging av forholdene. Blandemetoden kan du lese om i tråden HOLDES OPPE - riktig tilberedning av mme og på www.flaskeposten.org

Anbefaler å lese gjennom de to trådene som starter med holdes oppe :-)

Skrevet

Har lest igjennom "Holdes oppe" trådene og på flakseposten :) Pleier å ha med ferdigblandet NAN når vi er på tur, synes det er styr å ta med seg termoser og greier.. Skal sjekke temperaturen i kjøleskapet, hvis det er kaldt nok lager jeg flere porsjoner i en smekk, tror jeg. Er sykepleier, så jeg kan jo det elementære ifht hygiene ;) Har Avent flaskesterilisator (hurra for den), så utsyret skal være rent nok :)

Lillefanten har blitt så hard i magen av både Hipp og NAN, så vi har måttet bruke så mye malt. Det er derfor jeg helst vil bruke Collett, men det var jo et himla styr å kjøle ned når man lager en og en porsjon. Lille ble så utålmodig!

Takk for godt svar :)

Hilsen trådstarter

Skrevet

Ja kan du skjønne hvorfor de skriver så tungvindt fremgangsmåte på pakka? De som har funnet på den kan neppe ha stått med et sultent, illskrikende spedbarn i armene! Heldig er den som har et barn som begynner å gi litt forsiktige tegn på sult først. Jeg har hatt to stk som har gått fra blid og fornøyd til plutselig sulten og skrikende - og da må maten komme NÅ!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...