___ Skrevet 21. januar 2010 #26 Skrevet 21. januar 2010 Frukt og grønnsaker blir testet for kjemikalier jevnlig. Selv om det har blitt brukt sprøytemiddler i produksjonen er det sjelden de kan finne rester i det ferdige produktet, og enda mye skjeldnere de finner rester over det de mener er "akseptabelt" nivå. Jeg skal ikke påstå at det er utenklig at det skal finnes kjemikalier utenpå noe frukt, men det er ikke vanlig. Det er ikke dette som er grunnen til at man bør vaske.
heisand? Skrevet 21. januar 2010 #27 Skrevet 21. januar 2010 ja, da jeg var gravid var jeg kjempe flink
Gjest Skrevet 21. januar 2010 #28 Skrevet 21. januar 2010 Så på Newton for litt siden at sprøytemidlene som brukes er IKKE farlige for mennesker eller dyr. Men man skal vaske frukten, med tanke på alle som tar på de Jeg vasker alltid, selvom det er en paprika som er pakket inn i embalasje.
___ Skrevet 21. januar 2010 #29 Skrevet 21. januar 2010 Middlene kan være veldig giftige i høy konsentrasjon. Sprøytemiddelbruk er derfor et størst prøblem for dem som jobber i landbruket. Det er uten tvil mye farligere å utføre sprøyting enn å spise produktene når de er ferdige. Middlene trenger normalt inn i selve planta og brytes ned til uskadlige stoffer etter hvert. Hvor fort det går er avhengi av mange faktorer. Det viktigste er selvfølgelig hvilket middel det er. Det finnes middler som er helt nedbrutt etter en time mens andre kan man finne rester av etter 2 mnd. Det er derfor stor forskjell på hvor nær opptil høstedato man kan bruke de ulike middlene. Andre ting som har stor betydning for nedbrytingshastigheten er temperatur, lys og fuktighet.
solita 06 Skrevet 21. januar 2010 #30 Skrevet 21. januar 2010 Uurk, med tanke på magesjauen som herjer landet... Tror jeg skal begynne å vaske frukten med zalo jeg og!
Jullia Skrevet 21. januar 2010 #32 Skrevet 21. januar 2010 Har hørt det finne en slags fruktsåpe. Tror det var Kari Jackesson ( aner ikke hvordan det skrives) som snakket om den. Ønsker meg en sånn hvertfall.... Noen som vet?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå