Gå til innhold

Er du flink til å vaske frukt og grønnsaker du kjøper på butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

når du kommer hjem etter handleturen?

Det er ikke jeg. Vasker sjelden epler, pærer, druer etc. Men vasket eplene jeg kjøpte i går nå i stad, da jeg plutselig kom på at det var nok lurt. Man vet jo aldri hvem som har tatt på dem før, og hvilke sykdommer dem evt har:(

Så NÅ skal det skjerpes her!!!

Er det flere sløve her, eller er jeg alene i klubben?

Fortsetter under...

Skrevet

Vasker sjelden frukt jeg skal spise selv, men vasker alltid det ungene får....hmm....Forferdelig inkonsekvent igrunn!

Skrevet

Ja selvfølgelig!

Altså, ikke med en gang jeg kommer hjem fra butikken, men alltid før det spises/brukes. Trodde det var vanlig jeg...

Skrevet

Ja, selvsagt:) vasker alt av frukt og grønnsaker før jeg bruker/spiser det. Trodde også det var vanlig, hehe.. Tenk på alle de som tar på det forskjellige i butikken.. Uff..

Skrevet

I know! Og ble litt overrasket selv over at jeg ikke har gjort det. For jeg spriter hender etter diarebleier eller hvis en av barna har kastet opp f eks. Men frukta har jeg ikke tenkt på.

Men så har vi heller ikke vært syke da.

Skrevet

Takk for påminnelsen, jenter :o)

Annonse

Skrevet

Ja, selvfølgelig vaskes all frukt.

En ting er hvem som har tatt på den, en annen er sprøytemidler og slikt på frukten...

Skrevet

Jeg skyller alltid frukten, men jeg vet at det alene ikke får bort alle sprøytemidlene som sitter fast.

Og hva mener dere når dere sier at dere vasker?? Bare skylling eller virkelig skrubbing med noe for å få bort sprøytemidlene?

Hvordan vasker man egentlig frukten ren for sprøytemidler?

Skrevet

Jeg vasker alltid frukt og grønnsaker ja. Tenker på alle svette og skittene henda som kanskje har tatt på de før meg.. Hehe

Skrevet

Ja, jeg vasker de alltid!

Skrevet

Nei, jeg har tenkt på det samme melkekua... Hvordan skal man vaske den godt nok. Og hvordan gjør man egentlig det?

Litt ekkelt egentlig å tenke på at man spiser alle sprøytemidlene, kan jo begynne å skrelle all frukt, men liker godt skallet også.

Skrevet

Man frå ikke vekk sprøytemdidlene, men e.coli og andre bakterier får man da vekk med å vaske de

under vann og gni... iallefall det jeg gjør.¨'

Gjør det på all frukt, inkluderte meloner og bananer etc som skal deles med kniv. Ellers skyver man bare bakteriene fra sakllet rett inn i fruktkjøttet.

Skrevet

Ekkelt. Hvordan får man vekk sprøyemidlene da`Gjør man ikke det?

Takk for info:)

Annonse

Skrevet

ja, vasker all frukt naar jeg legger den i fruktfatet paa kjokkenbenken

Skrevet

Jepp - alt vaskes! Også det som det er amballasje rundt.

Jeg skyller under lunket vann og gnir på det som tåler det .

Skrevet

Vasker alt selv om det er pakket inn.....med mindre det skal skrelles.

Er nazi der.

Med tanke på alle de som peller seg i nesa og ikke vasker hendene etter å ha vært på do (både blant de som høster og de som kjenner på varene i butikken) så vaskes ALT.

Frukten smaker så mye bedre uten rester av tiss og andres buser :o)

Skrevet

Javel... Hmm, hva er det med edikk, bakepulver og grapefruktfrøekstrakt som gjør at det skal ta alt basselusktull og alt på frukten da?

Skrevet

Hmmm si det du....men vet at bakepulver er fint å bruke når man skal få dritten ut av kaffekanna.

Skrevet

Ja, og de sier det funker på kviser også.. Mystisk.

Skrevet

I grunn veldig flink der. har en stor skål med frukt framme på kjøkkenbenken , og all frukten der er både skyllt godt og tørket av før den havner der :-) Samme med skåla med tomater, paprika og agurk, skyller og tørker av dem også. Har selv jobba i dagligvarebutikk for mange år sia, og mannen har drevet dagligvarebutikk, tror man kansje får et litt mer bevist holdning til at frukta blir mer håndtert enn mange tror, pluss at mye også er sprøyta med diverse.

Skrevet

Vasker alltid frukta, tenk på alle de som har tatt borti de før deg, usj.. men så vasker faren min frukta i zalo så jeg har å slekte på,hehe.

Skrevet

Sprøytemiddlene sitter jo eventuelt inne i frukten, ikke utenpå. Det er ikke lov å sprøyte rett før høsting, eller etter høsting for den del. Faren for å få i seg sprøytemiddler fordi de ligger uttenpå frukten er liten, i hvertfal fra norske varer. Det aller meste av importen er også veldig bra. Bakterier ol er selvfølgelig noe annet. Det er ikke dumt å vaske, men det er nok begrenset hvor mye renere det blir uten såpe, uten skrubbing og med kaldt vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...