Gå til innhold

Hvordan går det med trana da jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gir henne tran hver dag, men hun skjærer grimaser og brekker seg hver gang:/ Hun gråter iallfall ikke, men kanskje hun tror jeg er slem som gir henne de fæle greiene?? Og når hun gulper på klærne blir det tranlukt i dem. Men tran er jo så sunt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke prøvd enda, men så er han bare 17 dager, så venter par uker til...om jeg gidder. Synes det er viktigere å gi D-dråper.

Skrevet

Går helt fint å gi tran. Så ut som hun ikke likte det i begynnelsen, men nå går det helt fint. Når jeg begynte med fast føde så grøsset hun også, og så nesten ut som hun ikke likte det, men det gjør hun. Tror det bare er slik de reagerer når de får noe annet enn melk inn i munnen som skal svelges, tror ikke det betyr de ikke liker. Er også enig i at det er viktigere med d-vitamin.

Skrevet

Her kjører vi bare d-dråper..

Skrevet

Tran inneholder jo både A, D og E-vitaminer, samt omega -3. Det er jo derfor babyer bør få tran, pga den unike sammensetningen.

Slik jeg har skjønt det gis bare D-vitamindråper der tran er umulig å få i babyen (altså det som er anbefalt).

Og nei, hun liker ikke tran! Hvem gjør vel det? Det smaker jo som fanden sjøl;P

Skrevet

Gitt det litt i ny å ne jeg. Men nå leste jeg de skulle forske litt på om tran egentlig var så veldig sunt, hmm... Syns det stinker skikkelig, også gulper han endel av det!!

Jeg lurer, tar man tran i andre land enn norge?? Kan liksom ikke se for meg en italiener eller amerikaner ta tran??!!

Skrevet

Hahaha, nei det er vel heller tvilsomt. Foreldrene mine var ganske forundret også over at jeg skulle gi den djevledrikken til den bitte lille vakre jenta! Babyer før fikk da ikke det heller. Men så er det noe med at jeg vil følge disse anbefalingene da...

Skrevet

Her starta vi med tran da poden var 6 uker. Kan ikke akkurat påstå at han liker det, nei, hehe. Blir mye vræling (han er generelt sint og sur pga luft i magen), så det er ikke hver dag vi gidder å ta den kampen. Får vel tran ca annenhver dag, tenker jeg. Er i hvert fall bedre å få det noen ganger innimellom enn ikke i det hele tatt :-)

Skrevet

Har dere prøvd den med sitronsmak? Den glir ned her i gården :)

Skrevet

Takk for tipset, det skal jeg prøve :-)

Skrevet

Nå skal vel ikke barn ha sitrus før de er ett år, så tran med sitronsmak må vi vel vente med. Sån var det iallefall når mitt forrige barn var baby, men det er jo noen år siden, så kanskje det er mulig nå?

Skrevet

Spurte på helsestasjonen og de sa det var helt greit.

Skrevet

Her får tulla d-dråper, så tar heller mor litt ekstra omega 3 så hun får det gjennom melka.

Tviler forresten på at det er noe særlig sitrusfrukt i tran med sironsmak, det er vel mest kunstige smakstilsettninger? Tror fiskefett og sitronsaft reagerer en del med hverandre?

Skrevet

Her har vi droppet tranen! Får meg ikke til å gi en kjemiskrenset olje laget av fiskerester, som sannsynligvis er totalt tappet for ordentlig næring! Gutten får bare D-vitamin dråper og jeg tar Eskimo-3 kapsler daglig som han får i ammemelken. I tillegg tilsetter vi omega-rike matoljer i maten hans og gir god hjemmelaget og variert kost så han får dekket alle behovene sine!

Man trenger ikke å følge alle anbefalinger blindt! Det er omtrent bare Norge igjen som anbefaler Tran!

Når han blir året kommer han til å få enten EYE-Q eller Eskimo-3 flytende for barn! Disse er GODE kilder på omega fettsyrene og gir barnet den beste hjerneføden!

Skrevet

Hei Tigerpote!!!:)

Skrev en meld til deg her inne på et eller annet innlegg, vet ikke om du så det;) hehe. Var jo så lenge siden jeg hadde "sett" noe til deg. Håper alt er bra med dere:)

Tranen! Ja, den tranen, den startet vi med da hun var 4 uker. 2 bittesmå spiseskjeer hver dag. Gikk greit, selv om sikkert halvparten kom ut av munnen hennes igjen. Så skulle vi flytte da. Fra vestlandet til nord-norge. For et styr!! Tranen ble selvfølgelig helt bortglemt.. i lang tid.

Så vi har nettopp begynt å gi tran igjen. For kanskje 14 dager siden. Hun veksler mellom grimaser og smil. Tror hun syns det er litt spennende, for gråte gjør hun ihvertfall ikke. I begynnelsen kneip hun igjen munnen, men nå gaper hun som bare det. Så renner det litt ut og hun gnir alt utover i hele trynet, så hun lukter tran resten av dagen. Synes også prompelukta har blitt litt verre etter at hun begynte å ta tran igjen... eller kanskje det er noe annet??

:)

Skrevet

Jeg blander Udo's Choice i grøten, den inneholder omega 3, omega 6, samt omega 9. Denne oljen smaker nøtteaktig og er rett og slett kjempegod :-) Anbefales!

Skrevet

Hei du:D

Tror ikke jeg har sett den meldinga nei? Eller kanskje jeg svarte og du ikke så det?

Alt vel her. Venter på mannen som trolig kommer hjem til helga!:DDD Da har vi ikke sett ham siden 3. juledag. Det går veldig bra med bare babyen, meg og pus, men jeg er glad for at jeg ikke er alenemor på ordentlig. Det positive med å måtte gjøre alt selv, er at kiloene renner av! Bare i underkant av 6 kg igjen til startvekta nå.

Går det bra me dere i nord da? Trives? Og nå som jeg skriver dette, vet jeg at jeg har spurt om dette før, men du så det kanskje ikke:) Håper alt er bare bra!

Hun her smiler og griner om hverandre hun også, så det er liksom ikke SÅ ille, men ekkelt å se på når hun skjærer så med hele ansiktet, hoster og brekker seg og står i. Jeg får høre på 3 mnd-kontrollen neste uke. Men hun vet å hyle fra seg på andre områder, så det er ikke sikkert hun plages så mye som jeg tror;)

Skrevet

Tiger:)

Alt går veldig bra nå, selv om jeg synes det var litt slitsomt i begynnelsen. Husket at jeg fikk ikke fikk svart på den siste tråden der du etterlyste gamle kjente fra BIM.

Da var det midt i flytte og stressperioden. Men nå er vi kommet på plass, nært familie og bort fra sauene: Blir selvsagt å savne lammene når våren kommer, men neste gang jeg er gravid slipper jeg ihvertfall å sippe over dem. hehe:)

Nå er det jo så gøy å være mamma. Lillejenta er smiler, ler høyt og er så nyskjerrig. Begynner å glede meg til nr. 2. Det gjorde jeg ikke for 1 mnd for å si det sånn :P Men det var selvforskyldt da. Skulle jo ikke drive å flytte med en nyfødt baby, men det var egentlig bare da det passet dessverre :)

Imponert over de som klarer seg alene med barnet. Hver gang mannen kommer hjem fra jobb, så puster jeg lettet ut over at han kan dulle og bære på ungen også.

Ellers er det jo søvnen. Hun er ikke en jente som sovner av seg selv. Her må hun rugges i søvn i vogna. Men så lenge hun sover så er jeg fornøyd. Da blir ungen også mer fornøyd ;) Slet jo voldsomt med at hun ikke skulle sove på dagtid. Natta er heldigvis, og har alltid vært fin:)

Jaja, nei, nå skal jeg ikke legge ut om alt på trantråden, hehe:) Men artig å se at du er "i live" og at alt er bra! :)

Håper det går bra med uglemamman også. har ikke sett henne på en stund;)

Skrevet

Min får mme i tillegg til mm og ser det er tilsatt det de trenger der så jeg gir ikke tran. Ga ikke tran til førstemann og hun ser da helt fin ut.

Skrevet

Vi gir d-dråper, fordi han gulpet så fælt, og vi ville ikke sette tranlukt i lånte klær. Det er så vidt jeg vet bare i Norge vi gir ungene tran. Her i nord, hvor det er lite sol om vinteren, er det viktig med tilførsel av d-vitamin, men jeg tror ikke de gir ungene tran i Sverige. De gir vel kanskje d-dråper. Barn som ammes får en del viktige fettsyrer i morsmelka, så jeg satser på at det holder med d-dråpene foreløpig, og så kan vi kanskje teste ut litt tran igjen når gulpinga avtar.

Skrevet

D-vitamin dråper her vartfall.. gulper endel enda snuppa så syntes det var det lureste.. hørt tran sitter sånn på klærne!!

Skrevet

bare D-dråper her også - det var lettere å ta med den lille flasken til Korea, enn en stor tran-flaske, i allerede overfylte kofferter :)

får se om hun vil ha tran når vi kommer hjem igjen til norge til sommeren!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...