Gå til innhold

SKRAVLETRÅD! Så slipper vi å kuppe andres tråder;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, ser dette ble litt rart :) Morsomt med litt kverulering. Du skjønte nok hva jeg mente.

Videoannonse
Annonse
Gjest eelis+kian
Skrevet

Hehehe, ja jeg skjønte nok det ;-))

Skrevet

Haha!

KopptuA høres sprengt ut egentlig synes jeg, men ikke kopptuE! Altså i betydningen "ei kopptue". Man kan vel ikke si ei kopptuA?

Kopplørve er mye stiligere enn kopptue/a da hehe.

Fotfæler er også steintøft (fotspor om dere ikke visste det).

Farang = "å kaste opp det man måtte ha i sin mave og bæsje ut alt man har i sine tarmer".

Skrevet

Hehe, kopptuA er selvfølgelig bestemt form entall. Det heter jo ei kopptuE. Ellers hadde jeg en interessant diskusjon med gubben her om dagen. På trøndersk heter det "hukkukul", men vi klarer ikke å komme på hva det heter på bokmål. Dette er altså disse små kulene på sidene på anklene. Ja, vi har litt lite å snakke om iblant :-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Jeg sier ei kopptuA... Har kanskje litt med dialekten å gjøre? Vi sier jo ei jenta her oppe også :-)

"Hukkukul"... Hmm, ja hva heter det egentlig?

Skrevet

Hukkukul høres ut som den inntrønderske varianten av ordet. Er du inntrønder Tigerlise? :) Der jeg kommer fra sier vi håkkekul.. hehe..

Skrevet

Er nok det, ja, Rina. Ækt in-trønder ;-D

Skrevet

Hehe.. det skulle selvfølgelig stå in-trønder :-) Jeg jobba på Steinkjer en gang i min spede ungdom.. :D

Skrevet

Ca. 9 km unna meg, da :-)

Skrevet

:-) Jeg er egentlig Sør-Trønder da, litt sånn uti fjorden

Skrevet

Hi hi, blir så flirfull av dette. Nesten litt pinlig å si det, men inntil ganske høy alder sa jeg hockey-kul, og det har ingenting med trøndersk å gjøre, bare dårlig språkoppfatning;)

Har bodd i Oslo over ti år, men tviholder på trønderdialekten.

Rina, går det bra med lillejenta? Husker deg fra BIM, vi hadde termin samme tid, husker du også var passe lei og på overtid. Men nå er plutselig smågullene snart 4 mnd, tiden går utrolig fort nå.

Ha god helg, håper våren er på vei der dere bor,

Skrevet

Uff ja, 11 dager og igangsetting ble det til slutt.. det er mye det for en som ikke ier tålmodighet.. hehe. Men alt dikk bra og det er da det viktigste.

Det går bra med lillejenta, hun vokser nesten for hver dag synes jeg og det skjer noe nytt hele tiden. Nå har hun akkurat begynt å le.. hihi. Det er så morsomt å høre på. Ellers så er hun veldig oppmerksomhetssyk.. Når i går unna ligger hun og 'kjefter' og skriker, men så fort vi kommer igjen så gliser hun fra øre til øre. Utspekulert :-)

Går det bra med deg da?

Våren kommer sakte, men sikkert. Nå har det regna nesten hele denne uka og snøen har krympa betraktelig. Endelig!

Skrevet

Hei, går bra med meg. Lille søtingen min vokser og gror, han prater og ler og liker å ligge på matten sin og "leke". Men sier ifra når han vil ha selskap ja, med høy lyd. Blitt glad i å ligge på magen, tror årsaken at at vi har et speil på hjul som står slik at han kan beundre seg selv når han ligger der. Festlig å se når han smiler og prater med gutten i speilet, tror jo ikke han skjønner at det er han selv han ser.

Ellers går vi på babysang, veldig koselig. Blitt kjent med andre mammaer der, så nå har vi flere å gå tur med og lunsje litt sammen. Det er mer gøy enn å være hjemme å tørke støv (med kopptua) som jeg sikkert burde.

Ellers fått orden på legging på kveld, det er litt godt å ha noen timer alene på kvelden.

Har dere begynt med smakeprøver på annet en MM?

Skrevet

Vi går også på babysang, koselig :) har ikke bblitt kjent med så mange, men håper det kommer etterhvert. Jeg kjenner ikke så mange her jeg bor så det hadde vært litt greit. Tørke støv er aldri gøy uansett.. hehe

Vi har ikke helt rutine på legging enda, men det kommer seg. Jeg må legge meg sammen med henne og amme henne i søvn, MEN hun har gått fra å sovne kl 23 til å sovne rundt kl 20 så det er en absolutt forbedring.

Vi har ikke begynt med smaksprøver enda, men jeg har veldig lyst. Men vet liksom ikke helt hva vi skal begynne med, og grøt skal man vel helst vente med til de er 6 mnd. Hun virker egentlig mett og fornøyd så jeg tror ikke hun behov for grøt heller enda. Har du begynt med noe?

Skrevet

Jeg har aldri hørt de orda før!!!! Men jeg og storebror hadde SPYSYKEN i helga! Og jeg har 75% mindre melk!!! Jeg pumper/ammer minst annenhver time, men nå har det gått en uke snart, og produksjonen har ikke gått opp!

Spiser masse (glem å spise magert!), drikker MYE vann og te, og pumper som en gal. Gråter sånn annenhver dag, fordi jeg har så lyst å fortsette med ammingen!

Vesla vil ikke ta puppen lenger pga treg utdrivning, og skriker sååå fornærmet,men jeg "tvinger" henne to ganger til dagen.. Ikke bra.

Jeg har bestemt at hvis ikke produskjonen går opp i løpet av helga nå, så pumper jeg bare det jeg klarer fram til melka forsvinner for godt. Jeg hadde et helvete sist gang med den melka, og hadde allerede bestemt meg for å ikke holde på sånn denne gangen hvis samme problem oppstod. Det fører bare til masse stress både hos meg og babyen, og jeg må heller bruke tia mi på å kose og leke med henne pluss storebror. Har jo ingen mann som kan avlaste, så må prioritere.. Men synes det er så utrolig DUMT rett og slett.. Har den herlige følelsen av å mislykkes akkurat for tiden, og er så innmari lei meg...

Utenom det går alt veldig bra da. ! :-)

Så gøy å se så mange hive seg på tråden igjen. Har lest alle, men har ikke tid å kommentere alt det jeg har lyst til akkurat nå, for må legge meg. Har en stor dag i morgen - skal feire 30-årsdagen!! Bebis skal sove over hos mormora si for første gang. Jeg både gleder og gruer meg. Men som mamma sa - det er verst for meg. Jeg håper det.... Har laget en liste, og drillet mamma i "triksene" jeg gjør ang mat og søvn, så håper det går bra.(jeg skal faktisk ta med pumpa ut da! hehe). Hun er forsåvidt enkel, og sover bra, men bl.a. er det en del triks på kveldstid.

Hun har vanskeligere for å falle i søvn på kvelden (nattesøvn), enn på dagtid. Er ikke det rart da? Opplever dere også dette?

Vi var på 3-mnd-kontroll for et par dager siden, og hun veide 5800 og var 60cm. Og guuuud som hun skrek da hun fikk vaksinene. Jeg fikk helt sjokk over at det var TO sprøyter! - husker ikke det fra forrige baby! Fikk helt vondt i mammahjertet mitt. Men det gikk jo fort over da.

Angående den berømte vekten -. jeg har kommet ned i vekta jeg hadde før svangerskapet nå, (har en pause i vektnedgang nå pga melka). Men det jeg lurte litt på - har dere opplevd å få DIIII saggepuppene??? Jeg hadde ok fyll i de før liksom, men nå henger de som bestemor sine...!! De sier at det er selv er svangerskapet som gjør puppene slappere, men etter sist svangerskap merket jeg ikke den store forskjellen. Men nå er det meget merkbar forskjell... Så føler virkelig at jeg kan skylde det på ammingen! Men seff er det jo verdt det da. Jeg kan godt på pupper ned til knærne bare jeg får opp produksjonen igjen...

Jeg har alltid tenkt at det er forfengelig og overfladisk å operere seg (uten å dømme de som har gjort det da - har venner som har gjort det), men tenkte aldri at jeg kom til å gjøre det. Men nå bare tenker jeg at disse puppene skal OPP. Jeg hadde store fra før av, og nå henger bare "skinnet" nesten. Ser bra ut i BH, men det er et skuffede syn når den går av!

Ha en god helg, ladies! Lurte på en ting - skal vi starte tråden på nytt, siden den er så himla lang?? Klemz!

Skrevet

Lillegutt fikk litt krem på morsdagen!!! Pappaen ga han bittelitt på fingeren, men ikke spesielt interessert, og det var vel like greit, he he.

Ellers prøvd å gi flaske med MME ved et par anledninger, men han syntes det var helt pyton! Jeg kan jo tenke meg en tur ut etterhvert, men orker ikke styr med pumping så tenkte MME kunne brukes, men den gang ei.

Har tenkt å prøve med litt banan og moste grønnsaker etterhvert, men ikke noen hast. Men husker hvor gøy det var å begynne med mat med datteren min (eneste er de stinky bleiene det blir av fast føde).

Lillegutt har gått opp litt lite i vekt, så skal veie han neste uke. Om fortsatt lite økning får vi vurdere litt mat, men han er så fornøyd og jeg har masse melk så tror egentlig han tar akkurat det han skal.

Har jenta di blitt stor?

Skrevet

Hun var 5810 gram og 60,5 cm på 3 mnd kontrollen, og det er vel sånn ca 3 uker siden (tror jeg.. har ikke helt kontroll på dagene lenger.. hehe). Hun er vel litt over 6 kg nå da tenker jeg. Det merkes ihvertfall at hun har blitt tyngre å bære på!

Jeg har prøvd å pumpe litt, men det er et styr ja - og prøver å unngå det. Det tar jo en evighet å få ut noe :) MME har vi ikke prøvd i det hele tatt.

Nå gleder jeg meg masse til påske, vi skal til Trøndelag og jeg har ikke vært der siden i fjor sommer. Så lenge har jeg aldri vært 'hjemmefra' før. Enda jeg har bodd langt unna i snart 10 år.

Skrevet

Hallo Hellobaby,

håper dere er friske igjen og melka på vei tilbake. Og, om den ikke er det så går det utmerket å gi MME også.

Her frykterjeg at puppene faller sammen når jeg slutter å fullamme, sukk. Kommer ikke til å gjøre noe annet med dem enn å kjøpe en push up BH, hi hi.

Så gøy med 30 års dags feiring, gratulerer og kos deg i kveld.

Skrevet

Kgw og Lillebror: Tusen takk for det!

Nå har jeg akkurat pumpet ut 50ml etter to timer. Da klarte jeg 75ml. Før klarte jeg minst 100ml på 3 timer, nå er det halvparten. Håper jeg klarer å øke den helt max igjen! Joda, mme går greit det også, men du vet... Var så gøy å få d til denne gangen! Merker at hun blir hardere i magen og nå som hun får 50/50 og husker hvordan jeg måtte stresse med den maltekstrakten, og opp om nettene og mekke melk osv... Men i natt sov hun 11 timer i strekk!!! Hun sover ofte 7-9 timer, men i natt sov hun altså 11. Jeg føler meg sååå heldig! hehe.. :)

Nå er selvbruning og falsk fransk manikyr på plass!hehe.. Skal sove litt nå mens vesla sover, så jeg klarer å holde ut i kveld. Normalt sett er jeg jo skutt i 8-tiden om kveldene. I går var jeg så oppspilt fordi jeg gleder meg sånn at jeg ikke fikk sove før sikkert 01.30. Veldrig dumt da siden jeg måtte opp igjen halv syv. Men får hvilt meg litt nå, så blir det bare å pynte og stasje meg resten av dagen.Jeg har kjøpt en ny tunika/kjole. Ellers går jeg rundt med mammaklærne mine enda, fordi jeg har ikke klær! Mange er for små enda selv om jeg har nådd vekta mi igjen.

Og så har jeg investert i en hold-instreømpebukse! Det gjør susen! hihi..

God helg til alle damer og bebiser!

Skrevet

Hun var 5810 gram og 60,5 cm på 3 mnd kontrollen, og det er vel sånn ca 3 uker siden (tror jeg.. har ikke helt kontroll på dagene lenger.. hehe). Hun er vel litt over 6 kg nå da tenker jeg. Det merkes ihvertfall at hun har blitt tyngre å bære på!

Jeg har prøvd å pumpe litt, men det er et styr ja - og prøver å unngå det. Det tar jo en evighet å få ut noe :) MME har vi ikke prøvd i det hele tatt.

Nå gleder jeg meg masse til påske, vi skal til Trøndelag og jeg har ikke vært der siden i fjor sommer. Så lenge har jeg aldri vært 'hjemmefra' før. Enda jeg har bodd langt unna i snart 10 år.

Skrevet

Oj, så gøy - gratulerer så mye med dagen, Hellobaby! Kos deg masse på velfortjent by-tur :-) Og du er ikke alene om å ha lagt igjen en halv formue på hold-in-produkter... Hehe.

Skrevet

Nei,her må det sikkert korsett til for og få kroppen inn i noe som kan ligne en kjole til dåpen,har 1 mnd igjen da,ligger i hardtrening,5 dager i uka,så får vi se om det gjør susen;-)

Gjest eelis+kian
Skrevet

Gratulerer med dagen Hellobaby, og så synd at du har problemer med melka! God bedring til dere begge, og lykke til med melkinga, hihi.

Her er det største problemet å få gutten til å ta noe annet enn pupp. Både flaske og tutekopp er neitakk. Noen tips? Jeg hadde liksom tenkt meg ut på byen om en uke, men sånn som det er nå ser det dårlig ut. Jeg sitter med den helsikes flaska til melka er iskald, men guttungen bare hyler og vil IKKE ha, selv om han ikke har spist på fire timer. Jeg har prøvd å gi han flaske når han er sånn i halvsøvne også, jeg hadde håpet at han skulle være for trøtt til å bry seg eller merke forskjell, men det funket ikke.

Og nå er det sånn at jeg TRENGER å komme meg ut. Lunta mi blir kortere og kortere for hver dag som går, selv om babyen er kjempesnill og alt egentlig går veldig greit. Jeg irriterer meg over ALT. Håravfallet mitt og løse hår over hele leiligheta, babyen som bare sier "Mmm-mmm-mmm" i stedet for normale babylyder (hva sier deres babyer?), SNØ!!!!!!, alt for mange babyting i en alt for liten leilighet, at babyen ikke klarer å ligge stille mens jeg skifter bleie osv osv. Jeg tar meg selv i nakken og synger heller en sang enn å kjefte, men det er nære på altså :-) Hvis han ikke begynner å ta flaske snart, så kan det hende jeg eksploderer.

Nei huff, dagens utblåsning! Hvordan er det hos dere andre? Har dere lagt planer for påsken? :-)

Skrevet

Heisann!

Følger "skravlinga" deres litt på sidelinja, fordi det er gøy å se hva andre småbarnsmødre driver på med... :) Og så fikk jeg lyst til å blande meg litt også: For har du prøvd med en slik "nebbkopp", Eelis? Bare helle det i han, liksom?

Gjest eelis+kian
Skrevet

Du er velkommen til å skravle du også, Romeren! :-)

Jeg har ikke prøvd "nebbkopp", men det hørtes jammen lurt ut! Hvor får jeg tak i en sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...