Tigerpote Skrevet 18. februar 2010 Forfatter #101 Skrevet 18. februar 2010 Angående bæsjen, så sier hs at babyer som bare får mm ikke blir forstoppet nei, men de sa nå at det var litt vel lite med bæsj en gang på 3 uker.. Tror det er det som plager henne, men hun klør fælt i tannkjøttet også, så kanskje det kan komme tenner snart også? Håper de kan vente litt auau, jeg gir kun mm ja:) Trives godt med å amme, og vil gjerne ha tannløs gom ei stund til;) Husverten ja, du han skulle "støvsuge" parafinovnen vår, og støvsugeren sendte masse sot/støv i retur... Jeg er glad jeg var der selv, for det var jeg som oppdaga at det ble så støvete rundt meg og ekkelt å puste! Han merket ingenting. Og det eneste han sa var ups, sorry, og fortsatte!!!??? Jeg måtte si hallo, du må slutte nå. Og jeg ble grepet av panikk da jeg tok papir med zalo og vann for å teste, og papiret ble SVART. Fy f altså. Vi hadde kjøpt ny Baby Bjørn vippestol, gymmatte og leker. Så det var tragisk. Og Vesla hadde da sovet på verandaen i ca 3 timer, og hun måtte jo inn igjen! Jeg prøvde å begynne å vaske, men tven feks, det svarte ble jo bare gnidd utover. Huff, han hørtes stusselig ut husverten din. Og hvem ER det som går med bolleklipp og olaskjorte i dag da?? Når skriker/sutrer vesla litt igjen, vi prøvde å legge henne første gang ved 20-tiden...
Gjest eelis+kian Skrevet 19. februar 2010 #102 Skrevet 19. februar 2010 Oioi, Tigerpote, det hørtes LITE gøy ut med nedsotet hus. Har dere hørt noe mer om når dere kan flytte inn igjen eller? Og herregud, for en fyr, som ikke engang skjønner at han må slutte. Jeg tror jeg hadde blitt sinna på han ja! Dere får vel alle skader dekket av innboforsikringen? Kian har også hatt litt bæsje-problemer denne uka. Han bæsjet på fredag, og så bæsjet han ikke igjen før på søndag. Allerede da var jeg litt svett, for han bruker vanligvis å bæsje minst to ganger hver dag. Og så gikk det FIRE dager til neste gang! Det har aldri skjedd før, det var like før jeg ringte til legen, hehehe. Men så bæsjet han endelig, og da kom det i mengder. Herregud, jeg tror aldri jeg har sett så mye bæsj før! Jeg hadde aldri trodd at babybæsj kom til å være det som opptok meg om dagene, hahaha.
Hellobaby Skrevet 19. februar 2010 #103 Skrevet 19. februar 2010 Hehehe.. gulp og babybæsj er en stor del av mitt liv òg for tiden ja! Mi bæsjer minst tre ganger for dagen, og noen ganger blir bleia så full at det tyter utover og oppover i bleia, så jeg må bade hele ungen og skifte alle klærne! hehe.. Det er jo veldig flytende da. Det er normalt når babyen er 2 mnd - at det er ganske flytende som oftest? Det lukter sterkt, men litt godt òg liksom. hihi... Sikkert bare fordi vi synes de er så søte... Mi er så bollete i låra og halsen, at jeg må gå over med q-tips i alle valkene. Hvis ikke dannes det seg ekkelt puss og hun blir sår... Husker minsten òg måtte tørkes nøye i valkene på halsen, men hun her har så mange valker rundtomkring at det er en møysommelig jobb det der! I dag har jeg vært med en venninne hele dagen, som jeg ikke har sett på flere måneder, da hun har flyttet til Oslo. Det var gøy. Vært på kafè og kinarestaurant, og gått lang tur ute i sola. Begge unga i seng til kl åtte i dag og. Bare velstand! Må legge meg selv og nå, kjenner jeg.. Håper dere får flytte tilbake igjen snart, Tigerpote, og at babyene deres bæsjer bra! :-)
Kgw og Lillebror Skrevet 19. februar 2010 #104 Skrevet 19. februar 2010 Er festlig for opptatt man blir av bæsj, tiss, gulp, sikkel med mere ja. Lillegutt her våknet i natt med bæsj over alt!!. Ullteppe, dyne og nattøy måtte vasket, og gutten måtte bades. Festlig å drive med midt på natten. Men skal ikke klage, bæsjer ca en gang i uken og første gang det har vært bleieskift på nattten. Ellers så sikler han så mye for tiden, måtte dra på Name It og kjøpr slike søte smekker/skjerf med ulike mønstre. Veldig praktisk og litt tøffe. Men, hvorfor denne siklingen, kan jo ikke være tenner på mange måneder ennå? Gullet mitt er også blitt god og rund, det er ikke lenger snakk om haken, men hakene, ha ha. Oppdaget i kveld at han har fått sår i valken på halsen. Smurte med Weleda sin stellesalve, den er utrolig bra for sår babyhud. Hellobaby, så enig med deg at det er feil å snakke om snille barn mht om de sover, skriker etc. Vel sitter nå her med PC mens mannen ser OL, gjesp.. God helg
Tigerpote Skrevet 19. februar 2010 Forfatter #105 Skrevet 19. februar 2010 Hei:) Nei, du vi vet ikke når vi kan flytte inn igjen. Prøvde å ringe saksbehandleren i dag, men han var opptatt, og jeg tenkte han kom til å ringe oss opp igjen, men det gjorde han ikke. Så gikk dagen så fort, og jeg glemte å ringe igjen! Herregud, hvordan kunne jeg glemme det hehe:) Men vi har det fint hos mamma og pappa da, de synes jo det er bare stas at vi er her:D Alle skader blir heldigvis dekket ja!!! Vi må betale 3000 i egenandel, men jeg synes vi burde få bo gratis i en mnd. Husvertene er veldig koselige folk da, men jeg ble ganske sur pga av dette ja:(( Det var så unødvendig! Synes han kunne ha påspandert seg noen "proffe" med skikkelig utstyr, ærlig talt. Og nå er det jo fredag og helg, så vesla og jeg må bare bli her. Mannen må dra i løpet av helga:( Kjenner jeg har mindre og mindre lyst til det jo mer han er her, blir så "bortskjemt"! Angående bæsjinga, så har jeg også sett facinerende store mengder før ja hehe... Hun bæsjet sikkert 15-20 ganger daglig da hun var !"lita", så hadde hun ca 5 ganger daglig i førsten av desember, for så å plutselig bare ha en gang per uke fra midten av desember! Og nå altså en gang per 14. dag, ikke det engang! Hun har nå fått magemassasje pluss litt massasje v endetarmsåpningen, og sviskesaft, men fortsat NADA! Huff, begynner å bli frustrert her. Har akkurat lagt henne gang nr 2 nå, i går tok det 6 timer fra start til slutt, så nå begynner jeg å slite med den legginga... Har prøvd å hysje, men da skrek hun bare mer. Det som funker av og til, er hurtig byssing og rytmisk sang i armene mine:) Hun sovnet av det nå, så vi får se. Legginga sitter helt hos dere nå, eelis? Jeg er så glad på dine vegne! Må være deilig å finne en måte som fungerer helt for dere. Hellobaby: glemte å si at Miribelle var jo helt supert navn! Hehe.
Gjest eelis+kian Skrevet 19. februar 2010 #106 Skrevet 19. februar 2010 Hehe, du får gjøre som du sa, lenke han fast :-) Hvor lenge blir han borte i denne runden? Jeg syns 3000 i egenandel hørtes rart ut. Leier ikke dere? Hvorfor må dere betale egenandel? Det gjelder jo å inne noe som fungerer for den enkelte baby, og hvis ikke hysjing funker for lillesnupp, så funker det ikke. Seks timer hørtes slitsomt ut da. Kan det være at dere er i nytt hus som er problemet? Har du prøvd den der opp/ned-metoden? Legginga her sitter som et skudd, så lenge jeg legger han til riktig tid. Hvis jeg legger han etter klokka 21 har vi det gående i en god halvtime, og samme hvis jeg legger han klokka 20. Jeg må legge han etter 20.30 og før 21.00, og da sovner han innen ti minutter :-) Jeg må også være nøye med å roe ned, og minimalisere inntrykkene. Så vi ligger i senga mi og stirrer i veggen i ca 20 minutter før jeg legger han over i hans seng. Hvis jeg ikke gjør det blir han helt krakilsk, hehehe. Lykke til med bæsjinga! Håper hun er flink pike og venter til morgenen kommer i hvert fall, bæsj over hele soverommet midt på natta er IKKE gøy! ;-))
Tigerpote Skrevet 20. februar 2010 Forfatter #107 Skrevet 20. februar 2010 Akkurat nå kunne jeg godt tenke meg en bæsjeseng hehe... Jeg har nå lagt henne for, ja, husker ikke jeg nå. Hun sovner, men våkner igjen etter noen minutter. Så nå gikk jeg ut mens hun var spill våken, propell i armene og blid som ei lerke! Rart jeg ikke har hørt noe på noen minutter. Jeg vet ikke hvorfor det er sånn, det virker ikke som om hun finner søvnen? Hun sovner altså, gnir seg i øynene og er stuptrøtt, men våkner igjen. Har fått pupp flere ganger. Det kan jo hende at hun reagerer på forandringen også. Men kanskje det er en god ide å roe ned litt først? Kanskje det blir litt mange mennesker, ol på full lyd, 3 katter osv... Høres skikkelig deilig ut å ha en RUTINE eelis og Hellobaby:) Virker som om det sitter for dere. For meg har det hele tiden gått veldig opp og ned, noen ganger bruker vi mange timer, andre ganger bare 40 minutter (det er lite her i gården;)). Angående egenandelen er det forsikringsselskapet som skal ha denne. hadde jeg driti meg ut selv hadde det vært greit, men ikke når det ikke er feilen vår! Jaja. Gleder meg til å komme hjem til en forhåpentligvis strøken og shina leilighet og til VÅREN! Gud, som jeg lengter etter vår og sommer og baby som skal sitte å være nysgjerrig i vognen og spise mye artig mat:D Tenk så spennende det egentlig er å være baby? Hehe.
hønny-bunny Skrevet 20. februar 2010 #108 Skrevet 20. februar 2010 God helg damer,idag skal jeg og gubben på skitur,gleder meg helt sykt til og komme ut i frisk luft:-)))lykke til med nedvasket leilighet da tigerpote,blir mannen din lenge borte,er han 14 dager på og 14 dager hjemme turnus? Her får gubben snart ny turnus,så han får færre oppmøter på jobben,hurra!!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. februar 2010 #109 Skrevet 20. februar 2010 Hehe, må hive meg med på den store "bæsje-tråden"... Her var det også litt trøbbel med bæsjinga, opptil 1 uke mellom hver gang. Den siste uka derimot har det vært 5-7 ganger hver dag, mye skriking og lite søvn :-( Lurer på om stakkars liten har fått omgangen eller no'? Er jo mye dritt som går for tida. Heldigvis har han sovet noenlunde på natta. Ser ut som vi har fått inn litt rutine omsiden (HALLELUJA!!!), har sovnet mellom 20 og 21.30 i halvannen uke nå :D:D Til og med i går, da vi hadde barnevakt, sovnet han 21.30! Sover litt dårligere utover morgenkvisten da, men det gjør ikke så mye. Jeg er faktisk mer A-menneske (stod opp kl. 5 for å dra på jobb). Men nå blir det jo litt sene kvelder med OL å greier... Uansett deilig med litt voksen-tid! For å gå litt tilbake til den evindelige vekt-diskusjonen: Når kan man regne med at magen trekker seg tilbake? Snart 3 mnd nå, og det ser ut som noen har kastet en håndball på meg, og at 2/3 av den sitter igjen utenpå kroppen min, hehe. Ikke særlig stas, nei! Resten er praktisk talt som før, bare denne store ballen som henger i front. Ser temmelig gravid ut :-( Prøver å trene magemusklene, men kjenner at det er et "hull" på midten med null motstand. Jaja, noe må man da bekymre seg over - bæsj og vekt :-) Ha en fin lørdag, ladies!
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. februar 2010 #110 Skrevet 20. februar 2010 Og forresten Tigerpote: Høres ut som noe ordentlig dritt med den leiligheta!
Hellobaby Skrevet 20. februar 2010 #111 Skrevet 20. februar 2010 Tigerlise&Anton: Sliter meg magen jeg og, 9 uker fødselen. De midtre magemusklene, er visstnok ikke på plass for 4-6 mnd etter fødselen. Men jeg ser jo at det er store forskjeller på folk! Ble litt misunnelig på ei jeg har gått på samme trening med under svangerskapet, var helt flat igjen da jeg så henne igjen i dag. Jeg har litt fett som jeg ikke klarer å holde inne skikkelig pga magemusklene er så slappe. Ser flat ut om morningen, men utover dagen bare ser jeg feitere og feitere ut. hehe... Men, jeg trener sidemusklene i magen, og de øvre magemusklene, og det hjelper veldig mye! Merker stor forskjell på magen nå, og for to uker siden da jeg begynte å trene de.. Sist gang jeg var gravid, hadde jeg hengemage med fyll ganske lenge, sikkert 6 mnd etter fødselen, men tilslutt ble jeg superslank med sixpack og det hele, så trøster meg med at magen ikke er "ødelagt" for alltid. Litt hengehud nederst klarte jeg nok aldri å kvitte meg helt med, men kan ikke forvente 100% recovery heller tenker jeg...
Tigerlise&Anton prøver igjen Skrevet 20. februar 2010 #112 Skrevet 20. februar 2010 Hellobaby: Takk, det hjalp faktisk litt! Vet jo innerst inne at magen trekker seg sammen til slutt (i hvert fall sånn noenlunde), men min utålmodige sjel gir litt opp når jeg ikke ser framgang... Skal skjerpe meg med treningen nå :-) Det er godt å få noen oppmuntrende ord fra en medsøster, selv på en triviell sak som denne. Og forresten, poden SOVER!!! :D:D
Gjest eelis+kian Skrevet 20. februar 2010 #113 Skrevet 20. februar 2010 Blææ!! I dag vet jeg ikke helt hva som skjedde, men jeg brukte i hvert fall 45 minutter på å legge gutten. Jeg var i byen tidligere, og dagsoverutinene hans gikk til helvete på grunn av typen til venninna mi som ikke ville la han ligge i fred i vogna. Han får jo ikke sove når noen står og pirker han i ansiktet. Grrr. Så alt gikk egentlig litt på tverke i dag. Det hele endte i hvert fall med at jeg forlot soverommet i frustrasjon, og da sovnet han jammen med en gang. Merkelig. Vi starter på ny frisk i morgen, kanskje det går bedre da? Nå skal jeg kose meg med et lite glass vin :-) Ha en fin kveld jenter!
Kgw og Lillebror Skrevet 20. februar 2010 #114 Skrevet 20. februar 2010 Føler med deg. Her har legging gått supert hele uka, men i dag fikk vi besøk på ettermiddag, så lillegutt var altfor lenge våken. Helt utkjørt ved legging, måtte puppes og bæres før han sloknet. Men sovnet før kl 20.00, helt skutt og snorket høylytt, hi hi. Et glass rødvin her også, og potetgull, DIGG Ps. Vedr legging: Når du har gitt mat på natten, lar du han sove videre hos deg eller tilbake i egen seng? Gulllet her våkner i 05-06 tiden for mat, da lar jeg han sove videre i senga vår etterpå.
Gjest eelis+kian Skrevet 20. februar 2010 #115 Skrevet 20. februar 2010 Åh, godt å høre at jeg ikke er den eneste. Jeg syns det er forferdelig vanskelig å ha besøk eller dra på besøk med en liten baby, nettopp fordi søvnen blir så forstyrret. Jeg vet ikke helt hvordan man gjør det der, jeg? Har besøk og får barnet til å sove samtidig? Jeg føler liksom ikke at jeg kan dra med besøket mitt på trilletur i en time, eller få alle sammen til å sitte på gulvet mens jeg og babyen okkuperer sofaen. Vi triller nemlig tur i en time to ganger om dagen (klokka 12 og klokka 15), også ligger vi sammen på sofaen i en times tid rundt klokka 17.30. Jeg har ikke prøvd å få til dagsøvn i senga hans.. Hvordan gjør dere det med dagsoving? Tror dere jeg kan bruke hysj-metoden på dagtid? Huff, jeg har ikke hatt besøk på en evighet, fordi vi har øvd på dagsøvn. Men nå har vi kjørt oss litt fast i det å ikke ha besøk, så det blir bare tull når vi plutselig gjør noe sammen med andre. Babyer er kompliserte! Jeg lar han komme over i min seng når han våkner for mat i 06-07 tiden. Jeg er alt for trøtt til å amme på sengekanten og legge han tilbake i hans egen seng, som regel husker jeg ikke at jeg har vært våken engang. Jeg bare våkner i 09-tida og oppdager at han ligger i senga mi, hehehe ;-)
Tigerpote Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #116 Skrevet 21. februar 2010 Hei:) Jeg sitter på dib om nettene nå, vesla sovnet klokken 0130, slik hun har gjort de siste nettene. Brukte 4,5 timer på å legge henne, kjenner at nå begynner jeg å bli frustrert på alvor her. Mannen har dessuten vært ute med venner 4 kvelder på rad, jeg sa det var greit for jeg har uansett ikke lyst til å gå ut på byen. Når han jobber, jobber han hardt og er aldri ute med venner, sitter ikke på nett engang. Blir bare jobb, spise og sove. Jeg prøvde å roe henne først slik du gjør eelis, vi hørte på kurdisk musikk, hun liker det veldig godt, vi lå sammen tidlig i kveld i senga vår. Hun lå helt inntil meg, og jeg strøk på henne. Da sovnet hun, sov også da jeg la henne over i egen seng, men våknet etter ca 20 minutter. Jeg har prøvd ALT. Amme mere, hysje, stryke, synge, ta henne opp og ned osv. Til slutt gav jeg opp, og tok med meg blad og sjokolade i senga, mens hun bare lå ved siden av meg og pludret og spiste på fingrene sine. Forsøkte også radio og lys på og av og på og av, blir liksom litt sprø av å gå/sitte på soverommet i 4,5 timer! For meg er det luksus å kunne bruke under en time på leggingen. Men blir imponert over alle rutinene dere har, også på dagtid. Jeg synes det er vanskelig, for det kommer helt an på når hun sovner. Om hun sovner klokka to, MÅ jeg sitte oppe litt, bare for å ha litt alenetid. Da orker jeg naturlig nok ikke å stå opp før sent... Det kom bare litt bæsjespor i bleia i sted, så nå er det over 3 uker siden hun bæsjet skikkelig! Kun spor og en gang med bæsj, men ikke så mye. Herlighet, jeg er helt i min egen lille "få til å sove og bæsjer hun snart-verden"! Håper på gode rutiner og bæsj snart uansett.. Angående natt- og morgenamming, der er jeg ganske heldig da, for når hun først har falt helt til ro, sover hun stort sett helt til morgenen, og etter første amming kan jeg fint legge henne igjen, somregel i egen seng. Jeg synes det er skummelt å sovne mens jeg ammer. Vi får til å amme liggende nå, *klappe*, og en gang sovnet jeg. Vi lå jo da på siden begge to, under min dyne, og det syns jeg var litt skummel. men gikk jo bra. For min del burde jeg amme sittende når jeg er så trøtt.
Kgw og Lillebror Skrevet 21. februar 2010 #117 Skrevet 21. februar 2010 Hei Tigerpote, vil bare si jeg føler med deg, er frustrende å ikke få nattesøvnen, spes. når man leser/hører om alle som "får det til". Jeg har desverre ingen gode råd, da alle babyer er forskjellige og noen tar lengre tid til å få til rutiner. Men hallo, dette kommer til å gå seg til, vet ikke om mange store babyer/unger som holder seg våken på natta og sover utover dagen. Vel, unntatt når de blir tenåringer, da blir vi vel sprø over at de aldri kommer seg opp om morgenen, hi hi hi. Vi startet med å legge til fast tid nå da han ble tre måneder, det gikk av seg selv, ikke fordi vi var "flinke eller lure", men han var klar for det/styrte dette selv. Men, jeg merker en endring i søvnmønster og daglige rutiner til lillegutt nå som han legger seg rundt 20-21 hver kveld. Han våkner tidligere på morgen, vi er våkne rundt kl 08, og da vil han opp. Han er i tillegg mer sulten da han ikke spiser på natten lenger. Han har inntil vi startet med legging i egen vugge, samsovet med oss, så merker også at han er ekstra kosesyk på dagtid. Lykke til, ordner seg for snille og tøffe jenter;)
Hellobaby Skrevet 21. februar 2010 #118 Skrevet 21. februar 2010 Tigerpote: Jeg er heldig med vesla som har glidd så lett inn i gode rutiner - helt av seg selv egentlig. (Bank i bodet!!) Og jeg vet å sette pris på det, for storebroren fikk jeg ikke fast, stabil rutine på, for han var nærmere året, og de første 6 mnd var natt og dag ett og samme - og jeg var supersliten. Kjenner godt til frustrasjonen som mange får når bebisene ikke klarer å sovne.. Søvnen er ikke viljestyrt før de er 8 mnd, så kan liksom ikke være hard med de små heller, stakkar... Mormora mi synes at "dagens mødre" er tåpelige som ikke lar babyen skrike for å "øve lungene". Mener at jeg har vennet henne til å være i armene mine hele tiden (nei!-det er helt naturlig etter å ligget inni den gode, varme magen vår og hørt på hjerteslagene og stemmene våre). Men den garden der nytter det jo ikke å prate til. hehe.. Hun kritiserer meg ikke direkte altså, men hun har bare en helt annen oppfatning av og og tang, enn det vi unge mødrene har. I følge henne, skal vi bare la babyene skrike til de sovner at utmattelse om kveldene - det er den eneste måten de lærer på.. UFF!!! Det å ha en baby som ikke helt klarer å finne søvnen, er sliiiitsomt. Men det går seg til etterhvert da. Håper vesla di får til å bæsje, og at hun finner søvnen igjen lettere da. Det at mannen din jobber så mye når han jobber, er jo typisk da! For en arbeidsmoral på de som er vant med å jobbe mye, og gjerne har opplevd fattigdom! Min (X) jobbet jo 12 timer hver dag, i 3 uker nå nylig! Jeg sa til ham at måtte han si fra til sjefen, som også er kurder, at han måtte ha fri før han ble syk igjen. Men x skjønner liksom ikke det selv at det å jobbe så mye ikke er bra for helsa! Så slik jeg forutså, gikk han rett i bakken/møtte veggen, eller hva man skal kalle det for.. Han ble hvertfall syk igjen... Han "min" ble sendt ut for å jobbe og tjene penger til familien sin da han var 12 år. Var borte 6 måneder om gangen.. Han har vært ute en del vinternetter i sitt liv stakkar.. Masse masse jobbing hele livet. Her har vi ikke hørt noe særlig på kurdisk musikk, men burde kanskje gjøre det sånn at hun får litt av kulturen sin inn "med morsmelka!" hehe... Vil jo at hun skal vite hvor hun har røtter hen, og gi henne litt av den kulturarven. Spørs hvor mye jeg får til av dette i hverdagen nå når ikke faren er så mye med i bildet... Det var jo egentlig han som skulle lære henne språket, spille musikk for henne osv.. Får se hvordan det blir... Vi skal treffe ham på tirsdag.. Gruer meg litt, for det gjør litt vondt å se ham.. Kunne ønske at alt bare var fint og greit liksom. Har jo følelser for ham enda... Men det er ikke sååå ille heller da - har det jo alt i alt bedre uten ham. Har hatt besøk hele helgen av ei venninne, og får besøk av et par venninner i kveld òg. Kjempekoselig! Blir nesten litt for mye av det gode siden hodet mitt er stilt inn på babykanalen hvor bæsj og gulp er noe som opptar meg en hel del! hehe... Og så er det gutten da. Han trenger jo litt stimuli på hans nivå, så har ikke så veeeldig mye overskudd til leve meg altfor mye inn i hva som skjer i alle andre sine liv akkurat nå. Men må skjerpe meg! Jeg har klart å glemme av at ei god venninne av meg skulle legge inn bud på drømmeleiligheten. Hun sa at hun hadde fått den nå. Jeg ble så innihelsike flau som hadde glemt av noe som var så viktig for henne! Vil jo ikke at folk skal begynne å synes at jeg lever helt i min egen lille verden heller! hehe.. Men i kveld er nok begge ungene i seng, og jeg skal vie hele min oppmerksomhet til jenteprat med all den gossipen og mannfolkpraten som hører til! Ha en koselig søndagskveld dere òg!
Tigerpote Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #119 Skrevet 21. februar 2010 God kveld i (ol?-) stua! Foreldrene mine er helt vill etter pl, så det er ikke snakk om søndagsfilm og slikt.. Som mora mi sier; det er vinterol bare hvert 4. år, så jeg gidder ikke å krangle meg til en film liksom;P Takk for fine svar angående legginga. Jeg merker godt at det er veldig stor forskjell på babyene ja:) Noen bare zzzzzzzzzzzz og spiser, mens andre er som min; er veldig våken og med og vil ikke legge seg. På dagtid er det morsomt da at hun er sånn. Da leker, koser og tuller vi mye. I går var jeg frustrert, trøtt, forkjøla og sur, var grinete til mannen da han kom hjem, selv om det var jeg som sa at han skulle gå ut. Han SPØR bestandig om "lov" hehe. Så hadde jeg sagt nei, hadde han ikke gått. I DAG HAR HUN BÆSJA!!!!:DDD Så her er det feiring med boller og ballonger hehe. Neida. Men vi ble veldig glad. Mannen og jeg stod og heiet på henne på badet, og ble svært så fornøyd. Det er veldig tilfredsstillende og facinerende å se alt som tyter ut. Så badet vi henne etterpå, og lagde badesveis. Hun har veldig langt hår oppe på hodet, så hun blir litt "apache";) Hun ble visst veldig fornøyd etterpå, for hun begynte å le på en helt ny måte hehe, hun har ledd lenge, men det var en mye mer trillende latter nå! Tror dere at jeg skal fortsette å gi henne litt sviskesaft? Må vel spørre hs om det. Står at det kan gies fra 4 mnd, hun er ikke fullt det, men hs sa at vi kunne gi det nå som hun ikke hadde vært på do på lenge. Har også prøvd å massere litt ved endetarmen, men det blir jeg glad om jeg slipper. Hun ser så forundret på meg når jeg gjør det. Jeg har bare gitt pupp nå, og mannen har lagt henne siden klokken var 21 ca? Hun sov da i en halvtime, og våknet igjen. Blir spennende å se hvor lenge hun holder det gående nå. I natt sov hun fra 0130 til kl 1000! Så det er jo deilig, det er bare det at jeg savner å ha litt kveld, spesielt i helgene, så vi kan se film, prate, spille spill etc. Hellobaby, jeg skjønner at det må være vondt for deg å se mannen din/x-mannen igjen! Så synd at det skulle bli slik. Tror du at dere hadde vært sammen om det ikke hadde vært for sykdommen hans? Psykisk sykdom er ikke lett, og spesielt ikke når det er barn inne i bildet. Barn får jo med seg så og si alt. Og så vondt det må være å ikke kunne være sammen med en man kanskje egentlig elsker innerst inne... Jeg kjenner SÅ igjen det å være helt fjern når det kommer til andre! Spesielt ifht ei venninne, hun har ikke barn selv, og har alltid masse greier som foregår i livet sitt. Så glemmer jeg å spørre hvordan det ble sånn og slik, og snakker bare om gulp og bæsj og kg og cm når vi møtes. Og jeg som syntes det var så tragisk når babymødre ikke kunne snakke om annet ... jada. Vel ja, hun må vel finne søvnen når hun blir litt større? Men blir litt matt når jeg ser på Supernanny, hvordan i alle dager KAN barn bli sånn???? I noen tilfeller er det jo innlysende hva som er feil, men i andre tilfeller lurer jeg virkelig hva som kan få små barn til å bli så krakilske og slå sine foreldre og styre alt hjemme. Jeg har stor tro på grensesetting og det å være konsekvent da:)
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 21. februar 2010 #120 Skrevet 21. februar 2010 Oj, denne tråden har jammen blitt populær. tror ikke jeg rekker å lese alle trådene nå. Hvordan står det til med mine kjære kjente? Jeg har måttet pause meg fra dinbaby. Jeg ble jo avhengig. Gjorde jo ikke noe annet enn å sitte på dinbaby. Så jeg måtte bare la vær å gå inn på den siden. Noe som har resultert i betydelig mindre tid på nettet, og mer tid til å gjøre andre fornuftige ting. Ellers er alt vel. Har fått snuppa vår til å sove i egen seng nå. Fra å ha rugget henne i søvn i vugga i 2 måneder, tok vi bare å prøvde å legge henne i senga. Merket på slutten at vi måtte rugge mer og mer og fortere og fortere. Da følte vi at NÅ var hun klar for å ligge i seng. Vi trodde det skulle bli en kamp med denne avenningen, men det gikk som smurt. Men vi må ligge ved siden av henne til hun sovner. Hun tar ikke smokk, men hvis hun får suge på fingern til meg eller pappan, så funker det fint som smokk. haha:p Ellers så er det jo så mye gøy om dagen. Så mye pludring, fliring og smiling. Jeg som trodde det var mye for 1 måned siden. Nå tar det jo helt av! og jenta blir jo bare vakrere og vakrere for hver dag som går;) Hvordan går det med deres 4-5 måneders babyer??
Tigerpote Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #121 Skrevet 21. februar 2010 Hei! Så artig at du er innom! Har savnet deg. Skulle ønske jeg klarte å løsrive meg også, for man blir jammen avhengig ja. Men bor heldigvis ikke her inne lenger da, slik som da jeg var på bim! Vesla her blir 4 mnd den 27.feb, og hun bæsjer ca en gang i mnd og vil ikke sovne før klokka er nærmere 2 om natta. Ellers sover hun så og si hele natta igjennom når hun først har sovnet, opp til 10 timer i strekk. På dagtid er hun veldig våken, men hun kan sove alt fra 2-5 timer på verandaen eller når vi er på trilleturer. Så mye som 5 timers søvn er sjelden da. Hun sover dårlig når vi er inne hjemme eller på besøk. Hun lærer mer og mer og blir mer og mer interessert i saker og ting rundt seg, og liker å leke. Å ligge på magen VIL HUN IKKE, så hun begynte da å snu seg fra mage til rygg for et par uker siden:) Helsesøster sa at hun er veldig sterk i nakken for det, og klarer fint å løfte hodet og brystet opp og holde det der, men skal altså bare ligge på ryggen! Hehe. Føttene sine er hun veldig opptatt av, likeså sin egen stemme! hun "prater" og ler og babler og hviner HØYT! Hører henne nå også, mens pappaen prøver å legge henne. Hun var nede for å hilse på, lys våken, men begynte å sutre av puppen, den ville hun ikke ha nå. Og må si som deg vestlandsfanden; gud, så vakker hun er! Hun her har masse svart hår, veldig langt på toppen, brune øyne og rene, pene trekk. Og brun hud! Heldig for henne, for mora hennes er bleik;) Må sole meg masse (men det har jeg slutta med) og/eller bruke selvbruning først om jeg skal vise meg på ei strand iallfall. Men synes hun ligner oss begge. Hvem ligner din/deres mest på?Jeg føler det blir 50-50 igrunn, men jeg ser jo veldig mye pappaen i henne.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 21. februar 2010 #122 Skrevet 21. februar 2010 Koselig med kjapt svar:) BIM var jeg jo helt ekstrem. Jeg levde og åndet for BIM. haha Tenk at vi har 4 måneders babyer i huset da. SPRØTT!! Føler meg gammel i gamet liksom. Ihvertfall her inne på småtroll 0-1 år. Soverutinene her har jeg ikke helt kontroll på, men hun sovner gjerne rundt kl. 21. men noen ganger er hun oppe lenger, eller hun legger seg tidligere. Det kommer litt an på. Hun sover ikke mange timene i strekk. Selv om vi har begynt å gi litt grøt på ettermiddagen og ekstra tillegg på kveldstid. Hvis hun sovner mellom 21 og 22 våkner hun ca. i halvto-tiden igjen, også i 4-5 tiden... og etter det har jeg aldri hukommelse, for da sovner hun til brystet og jeg sovner. Hun har derimot begynt å våken grytidlig på morgene. Gjerne kl 07:00. Jeg er så trøtt at jeg nesten ikke orker å åpne et øyelokk, men hun spreller og sparker meg i magen, så det er umulig å sovne. Hvis jeg prøver å flytte meg unna henne, eller legge henne tilbake i senga på morgenen blir hun sur og fornærmet. Så da er det bare for meg å stå opp hvis pappan er på jobb. GRRR!! Hun som sov til 12 om formiddagen før. Jaja. Koselig å få med seg God morgen Norge:) Så flink jenta deres er da som faktisk klarer å sove 10 timer i strekk. Så deilig da:) Ellers har hun blitt mye flinkere til å ligge på mage. Hun flytter seg rundt med overkroppen og snurrer rundt på rygg. Det er på nippet nå til at hun snur seg fra rygg til mage. Hun får bare ikke med seg hodet, resten av kroppen er vridd rundt. Vår er også sånn at hun hviner HØYT og hyler og ler av sin egen stemme. Hun er svært aktiv. Mange som kommenter hvor aktiv hun er. Veiver og peiver og hopper og kaver. Bare hun ikke får AD/HD. hehe;) Moro er det ihvertfall:) Til og med når jeg ammer driver hun og veiver og peiver, kaver og spreller. Hun skal klype meg i nesa og putte fingrene sine i munnene min. Også stryker hun meg over brystet med hånda si og river og sliter i klærne min. Det må være stille når jeg ammer, for ellers skal hun bare se rundt. Virker ikke som hun er så interessert i puppen lenger. Hun liker nok kosen ,men virker ikke som hun spiser så mye av den. Er ikke noe effektiv suging ihvertfall. Bæsjer hun bare 1 gang i måneden???? Hjeeeelp!! Har hun begynt med fast føde?? Og jeg som bekymret da jenta vår ikke bæsjet på 4-5 dager. hehe:) Nå har jo bæsjen fått en tjukkere konsistens og den stinker søppel til tider. (hun må ha arvet det etter pappan) Ellers har mensen kommet tilbake for 2-3 dager siden. Grr!! Greit å vite at jeg ikke er gravid da ihvertfall Åååh, jenta deres høres bra nydelig ut:) Mørk og vakker. Med brune øyne!! *smelt* Pappan er fra Tyrkia sant? Jenta vår lignet mest på pappan de to første månedene. Men nå sier de fleste at hun ligner meg mer og mer. Da hun var født hadde hun en del mørkt hår på hodet, men hun mistet det og nå har hun mer brunt hår. Ikke veldig mørkt, men heller ikke veldig lyst. Øyenfargen er også litt ubestemmelig. Den kan se brun ut på bilder, men er vel egentlig grønngrå. Hun har markerte øyenbryn og mørke lange vipper. Hun har en bitteliten oppstoppernese (det har hun uten tvil arvet fra meg), men ellers veldig klare og pene trekk. Rundt fint hodet, vakre, vakre tindrende øyne. Velpropsjonerte ansiktstrekk vil jeg si. Kall meg gjerne objektiv Små søte, perfekte ører. Jeg har grønne øyene, mens pappan har brune øyne, så vanskelig å si hvem hun arver øyenfargen ifra. Hun er en GOD blanding av oss begge da vil jeg tro. Både jeg og pappan er relativt lyshudet, så det er jo hun også. HAHA; jeg må også ta MASSE selvbruning om jeg skal vise meg på en strand uten å blende noen. Men nå føler jeg mer for å stramme opp ting. ALt bare henger og slenger. Kroppen og huden min ser ut som den har levd i over 50 år. Så idag sa jeg til mannen min, at imorgen SKAL jeg trene. Det har vært litt vanskelig med disse temperaturene og det glatte føret som har vært. Ikke finnes det helsestudio her og har foreløpig ikke investert i treningsapparat hjemme. Men det blir det blir. jeg har faktisk lagt på meg en god del etter fødsel jeg. Klærne blir trangere og trangere for hver dag som går. Og det blir jo ikke bedre når jeg ammer mindre. Når det er så kaldt kan jeg jo ikke gå tur med vogna heller. Helsike altså!!! Skal bli überluksus med vår og sommer nå da. Koselig å snakke med deg igjen Tiger! Godt å høre at alt er bra:) Det blir jo bare bedre og bedre, og artigere og artigere å være mamma, syns jeg da. Hvor skal dette ende??? Klem
Tigerpote Skrevet 21. februar 2010 Forfatter #123 Skrevet 21. februar 2010 Å, så skjønn hun høres ut! Hun her har også lange mørke vipper og markerte øyenbryn, men det har hun fra oss begge, bare at fargene er fra pappaen. Han er fra Tyrkia ja:) Så artig at hun snart klarer å snu rundt fra rygg til mage! Hun her kan legge seg på siden, men jeg tror ikke hun kommer til å legge seg på magen ever, liksom hehe... Hun SKAL ikke ligge på magen! Det lengste jeg har sett er vel 5 min, da var hun veldig samarbeidsvillig. Ja, nesten bæsj en gang i mnd! Hun hadde en ok mengde, men ikke mye, på 3 uker! Men har hatt en solid ladning før i dag, og litt nå! Hipp hurra. Hs sa at babyer som bare får mm ikke blir forstoppet, men KANSKJE om det gikk mer enn 2 uker fikk jeg høre. De syntes det hadde gått litt lenge nå, så jeg fikk beskjed om å gi henne sviskesaft og massere litt ved endetarmen, for å "irritere" den litt. Vet ikke om det var det som gjorde susen da men. Hun får ellers bare mm og tran:) Trauste tranen! Men gir henne med sitronsmak nå, for hs sa at det ikke er ordentlig sitron de bruker i tranen, kun essens. Hun her er også så vill! Jeg driver også og tuller med at hun har baby AD/HD hehe... Stakkar lita, hun minner meg litt om en øyenstikker om morgenen når hun våkner, da smiler hun som ei sol og veiver med armene i et usannsynlig høyt tempo, og bena spreller vilt. Selv om hun bare får mm, er hun her også ikke fullt så interessert i puppen lengre, men kaster seg tilbake /slipper puppen, for å prate og se seg rundt;) Hun gjør slik med armene som Matea gjør; kliper meg i nesa, stryker, klyper, holder fast i tøyet osv:) Ja, jeg føler meg litt slapp i fisken jeg og. Magen kan jeg ta tak i, den henger litt, men jeg kan holde den inn, da ser jeg ganske grei ut. Ca 3 kg igjen til startvekta, men vil gå ned 14 kg til, så om 17 kg er jeg fornøyd! Puppene har begynt å henge litt, så har litt saggepupper. Med strekkmerker! Men jeg bryr meg ikke så nøye om det, de ser ok ut med bh:) Uff, denne kulda er ikke noe gøy. Best for oss begge å kunne gå ut en gang om dagen i hvertfall! Angåedne sovinga så har vi slitt mye de siste dagene, og har brukt opp til 6 timer på å legge henne! Ikke ofte hun sover i hele ti timer altså, men gjennomsnittlig 7-8 timer i strekk kanskje? Høres litt slitsomt ut å måtte opp om natta, men deilig at hun sovner i relativt god tid og at dere står opp tidlig da! Hun her er et skikkelig b-menneske, men fom i morgen skal vi prøve på å stå opp litt tidlig:) kos å snakke med deg også vestlandsfanden! Du må ikke glemme oss nei, men komme innom med jevne mellomrom! Klem fra
Hellobaby Skrevet 22. februar 2010 #124 Skrevet 22. februar 2010 Å gratulerer med full bæsjebie - endelig! I dag hadde mi en helt sinnsykt sterk og ekkel lukt på bæsjen sin - hva har jeg spist? hehe... Nå sover hun søtt i vognen. Jeg er så forelska i henne! Nyter synet av nusselita mi! Jeg vet jo ikke akkurat hvor objektiv jeg er da, men synes hun er kjempepen med de mørke øyene, markerte øyenbrynene, lange mørke håret (det er nok 3-4 cm). Pappaen er objektivt pen - "alle" synes at han ligner på george clooney, bare en litt yngre versjon da. I profil kunne de nesten ha blitt forvekslet, og samme utstråling når de smiler.. *smelt*. Første gang jeg så ham, tenkte jeg at han var den peneste mannen jeg hadde sett "live". hehe.. Ser ut til at hun har arvet munnpartiet, noe som er veldig bra, synes jeg! Ellers så ligner hun meg og broren. Det er helt rart, for jeg har ikke særlig markerte trekk. Jeg er mest fornøyd med øynene mine, og de har hun arvet, bortsett fra fargen. Men pappaen har nyyydelige, store øyne, og syns det er rart at hun har arvet mine små. Men så er de søte da, ser ut som et lite ekorn... :-) Egentlig, inspirert av den tråden om ikke-vestlig utseende, så kan man gjerne si at hvis hun ligner på et bestemt folkeslag, så ligner hun en indianer! Tigerpote: På spørsmål om at vi hadde vært sammen dersom han hadde vært frisk, så tror jeg JA. Men det er ikke alltid like lett å vite hva som er sykdom og hva som er hans personlighet da. Han har løyet litt om viktige ting og tang som jeg ikke akkurat kan vite om skyldes sykdom eller ikke... Hadde kanskje hatt trust-issues som gjorde at det ikke ville ha fungert uansett... Ikke mht til andre damer eller noe, men andre ting. Men når alt går bra, er han verdens beste mann da. Men får kose meg med barna, og ikke tenke på mannfolk på en stund! Klarte faktisk å unngå å prate så mye om barna i går når jeg hadde besøk av to barnløse venninner! Tenkte på forhånd at nå skal denne kvelden handle om de, og deres liv, og ikke om små babydetaljer jeg eeeelsker, men som andre elsker not so much å høre på. Jeg syntes også det var helt tragisk med mennesker som ikke hadde noe annet å snakke om enn baby, babyklær, husting osv.. Så vil liksom ikke bli heeeeelt sånn selv - derfor er det jo kjempebra at vi har dette forumet da! hehe.. Nå skal vi ned på hs og veie tutta. Hun er ganske god og bollete på låra spesielt - det er deilig å kna på de deilige, myke føttene hennes. Blir spennende å se hvor mye hun har lagt på seg. Har ikke veid henne på 14 dager, så da blir det jo ekstra spennende! OOoooo, der ser dere - veing av en baby har blitt til noe som faktisk er spennende i mitt liv! haha... Ha en fin dag!
Hellobaby Skrevet 22. februar 2010 #125 Skrevet 22. februar 2010 God kveld ladies! Gullklumpen hadde bare lagt på seg 200gr på to uker! Uka før det hadde hun lagt på seg 200gr, og uka før der igjen ( på 9 dager), la hun på seg hele 500gr! Men hun er jo godt i hold da, og de sa at det var helt ok. hun er 2,5 mnd og veier 5600gr. Er det gjennomsnittlig? I dag lagde jeg hjemmelagede rundstykker og blomkål/brokkolisuppe fra bunnen av. (Skikkelig bra husmoremne er jeg! haha) Hvertfall var det sykt godt, og jeg har spist så utrolig mye! Har vært på trening i dag sa, så fikk ikke så veldig dårlig samvittighet av å trykke i meg så mye. Men nå har jeg så utrolig masse luft i magen! Why?? Blomkål? Brokkoli? Så nå kan jeg vel vente meg en dag i morgen hvor lillemor får slite med luft hun også.. Stakkar... Jeg har ikke klart å kartlegge hva hun reagerer på, hvis hun reagerer på noe i det hele da.. Hun liter med luft nesten hver ettermiddag/kveld, men det er nok bare fordi hun sluker luft når hun dier... Vet ikke helt jeg.. Syns akkurat det der er vanskelig. Men hvis hun får vondt i magen i morgen, så tror jeg at det må være brokkolien. For det hadde jeg hatt i grønnsakssuppa òg en dag her i forrige uke, og hun skrek masse. Skjønte ikke hva det kunne være. Er brokkoli en matvare det er vanlig å reagere på da?? Begge to sover søtt nå.. Jeg er supertrøtt, og skal bare se en episode av Sopranos, så er det senga. Skal møte bf etter å ha kjørt eldstemann i barnehagen i morgen. Er litt spent. Tigerpote: Det du spurte om - han har nok ikke alle de kriteriene jeg skrev i tråden om "Drømmemannen", hehe... Men han er romantisk, omsorgsfull, i godt humør og veldig koselig å være i nærheten av, rett og slett. Når han er i en god periode. Men så sier det kabang, og så er alt på tverke igjen... Så det er ikke noe liv laga! *snufs* Men nå skal jeg kose meg med en kopp te, pakke meg godt inn i ullteppet, og se litt sorpranos før lalletid. Have a great evening, mums! :-))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå